SL vill införa anropsstyrd trafik (som dock redan finns)

Startat av Ersa, 17 november 2015, 17:57:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 november 2015, 22:28:03 PM
Det är en sak jag inte förstår. Det brukar ju sägas att en icke anropsstyrd tur måste ha ett visst antal resenärer (sju-åtta någonstans brukar gränsen vara) för att nyttan ska överstiga kostnaden. Hur kan då en anropsstyrd tur med knappast mer än 1-2 resenärer vara värt att satsa på? Vad är det jag inte förstår? ???
I regel högre än så. Trafikförvaltningen i Stockholm har 10 som riktvärde. Fast måttet är stelt. Ett flertal av de landsbygdslinjer som har mycket litet resande per tur, går ju också en relativt liten sträcka. Nu är ju inte busstrafik någon mänsklig rättighet på det viset, men måttet är feltänkt anser jag (utifrån samhällets ansvar).

Ett bättre minimimått för landsbygdstrafik (som minimiutbud) borde vara att räkna med 1 passagerare per var 3:e kilometer (utanför tätbebyggt område), snarare än i personer på bussen. Givet att en linjesträcka om den är kort - i de fall man inte merutnyttjar fordon - kan köras med taxi eller minibussar och på sådant sätt anpassa fordonstyp till det totala antalet resande per avgång.
   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist