Motorplåtar Volvo 8900 och Scania Scala

Startat av Calle, 22 juni 2015, 22:18:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Har nya Volvo 8900 och äldre Scania Scala motorplåtar under motorrummet?

j-a

Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.

Lars-Håkan_E

Citat från: j-a skrivet 22 juni 2015, 23:06:10 PM
Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.

Ja

Calle

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2015, 01:13:04 AM
Ja

Kan det måhända vara så att Volvo B7RLE saknar plåtar under motorn? Observerade också för en tid sedan en ny 8900 utan plåt under motorn. Dock, har jag nu sett en Scala med plåtar under motorn.

Hur är det med B9S?

Tack på förhand!  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 23 juni 2015, 14:25:00 PM
Kan det måhända vara så att Volvo B7RLE saknar plåtar under motorn? Observerade också för en tid sedan en ny 8900 utan plåt under motorn. Dock, har jag nu sett en Scala med plåtar under motorn.

Hur är det med B9S?

Tack på förhand!  :)

Plåtarna har ju en förmåga att lossna :-) på vissa bussmodeller.

Fördelarna med dessa är förutom mindre buller också att motorn inte blir lika skitig.

Calle

Är det rent "tekniskt" möjligt att montera nya plåtar på en buss av årsmodell 2003, t.ex. Netbuss B12BLE 8500? D.v.s. om dessa saknar plåtar.  ??? Eller "skenorna" som de ska sitta i är helt demolerade?

Tack på förhand!

Ersa

Klart det går att skruva dit sånt som är borttaget. Om det nu går att få tag i reservdelar. Och om ägaren anser att det är värt att köpa dyra delar till gamla bussar som ska avyttras inom kort.

Walter

Citat från: Calle skrivet 23 juni 2015, 20:27:48 PM
Är det rent "tekniskt" möjligt att montera nya plåtar på en buss av årsmodell 2003, t.ex. Netbuss B12BLE 8500? D.v.s. om dessa saknar plåtar.  ??? Eller "skenorna" som de ska sitta i är helt demolerade?

Tack på förhand!

Tycker du att Nettbus bussar låter mycket jmf med andra?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Calle

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2015, 20:38:40 PM
Klart det går att skruva dit sånt som är borttaget. Om det nu går att få tag i reservdelar. Och om ägaren anser att det är värt att köpa dyra delar till gamla bussar som ska avyttras inom kort.

Hur lång tid skulle det ta och monterns nya plåtar på t.ex. en B12B från 2003? Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 01 juli 2015, 21:03:35 PM
Hur lång tid skulle det ta och monterns nya plåtar på t.ex. en B12B från 2003? Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?

Behöver man jobba underifrån i motorrummet tar man givetvis bort plåten om den är i vägen, på samma sätt så monterar man den efter att arbetet är utfört.

Ungefär som när svensson byter olja på sin bil, ibland måste man skruva bort plåten/plasten under motorn först.

Vad är egentligen problemet?

Ersa

Citat från: Calle skrivet 01 juli 2015, 21:03:35 PM
Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?

Det beror på vilken verkstad man åsyftar. Men jag antar att problemet med ev verkstadsrutiner i Göteborg inte kan lösas med återupprepningar i detta forum.

Calle

Citat från: j-a skrivet 22 juni 2015, 23:06:10 PM
Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.

Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.

j-a

Citat från: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:27:53 PM
Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.
Den vi har där jag jobbar som levererades i december har då det och det är en Euro 6 ???

M

Citat från: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:27:53 PM
Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.

Nu är du helt fel ute. Alla Volvobussar har motorrums kapsling. Det finns nämligen ljudkrav alltså hur mycke det får låta på ett visst avstånd från bussen.
Sedan att på vissa verkstäder är så slappa så man inte orkar sätta tillbaka dom är ju bara att beklaga.
Var på en depå i norrland och gjorde ett jobb, och där såg jag hela kapslinen till en B10M liggande i skrot bingen. Frågade givetvis varför, svaret var fan det är för jobbigt.
Sedan men tanke på ett annat inlägg från dig för ett bra tag sedan, Det finns inga fasta växlingspunkter på ZF lådor.

/M

Calle

Citat från: M skrivet 11 juli 2015, 06:52:34 AM
Nu är du helt fel ute. Alla Volvobussar har motorrums kapsling. Det finns nämligen ljudkrav alltså hur mycke det får låta på ett visst avstånd från bussen.
Sedan att på vissa verkstäder är så slappa så man inte orkar sätta tillbaka dom är ju bara att beklaga.
Var på en depå i norrland och gjorde ett jobb, och där såg jag hela kapslinen till en B10M liggande i skrot bingen. Frågade givetvis varför, svaret var fan det är för jobbigt.
Sedan men tanke på ett annat inlägg från dig för ett bra tag sedan, Det finns inga fasta växlingspunkter på ZF lådor.

/M

"Alla" har det inte, har själv sett en ny 8900 på verkstad och den hade inga plåtar under själva motorrummet.

Sen finns det själv andra individer som både har plåtar och som saknar dessa. Keolis är mycket duktiga på att sköta detta, då samtliga B12BLE 8500 och alla Solaris har luckor under motorrummet.

Men, har egentligen en B9S någon typ av ljudisolering?  ???