SL: ”Förhandlingarna om Arrivas viten i slutfasen”

Startat av Ersa, 04 februari 2014, 22:22:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"De långt utdragna förhandlingarna mellan buss- och tågoperatören Arriva och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL) om Arrivas mångmiljonviten är nu i slutfasen".
www.bussmagasinet.se/2014/02/sl-forhandlingarna-om-arrivas-viten-i-slutfasen

rengmark

Man kan ju fråga sig vad det är för avtal som tillämpas. Och det blir inte mera klart när man läser detta. Tycker SLs vd verkar släta över den usla starten förra vintern när han konstaterar att det fungerar bra nu.
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2014/11%20febr/p%2019%20Tjut%20TN%20Svar%20p%C3%A5%20skrivelse%20(S)%20Arriva%20viten%20avtalsuppf%C3%B6ljning.pdf

Peter L

Instämmer till fullo, läget idag har ingenting att göra med den dåliga starten som givetvis borde generera fullt vite. Eller är avtalet så dåligt skrivet så att det finns en massa "om och men"...?

Nico

Kruxet är att det fortfarande inte alls fungerar bra. Det enda är att folk blivit luttrade och valt andra färdvägar om möjligt.

Se bl.a. förra veckans Mitt i-tidning för Solna där vissa saker tas upp bland insändarna på sid 2 samt en redaktionell artikel om den tunga linje 515 på sid. 5. Förra veckan tog även ABC-nytt den dåliga tidspassningen på Roslagsbanan vilket även nämns i Bussmagasinets artikel.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Sannolikt blir resultatet av förhandlingarna att Arriva får betala en högst symbolisk summa, det finns flera orsaker till detta där den viktigaste är att SLL inte vill hamna i en situation där operatören p.ga höga viten inte längre får ekonomi i uppdraget på många år och att inställda turer skjuter i höjden när man försöker snåla in ännu mer på personal och fordon.


Ersa

Att huvudmannen envist hävdar att trafiken fungerar bra, trots att både lokaltidning och resenärer noterar en hel del fortsatta störningar leder nog till att förtroendet för huvudmannens omdöme kan skadas en aning.

Men om Arriva slipper undan de flesta viten ska givetvis även alla andra operatörer få ta del av samma tillvägagångssätt. Således bör varken Keolis, Nobina eller AB SS behöva betala in några viten för inställda avgångar under 2013.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2014, 13:26:58 PM
Att huvudmannen envist hävdar att trafiken fungerar bra, trots att både lokaltidning och resenärer noterar en hel del fortsatta störningar leder nog till att förtroendet för huvudmannens omdöme kan skadas en aning.

Men om Arriva slipper undan de flesta viten ska givetvis även alla andra operatörer få ta del av samma tillvägagångssätt. Således bör varken Keolis, Nobina eller AB SS behöva betala in några viten för inställda avgångar under 2013.

Skillnaden är att dessa (förutom då uppstickaren SS) redan har haft liknande "förmåner" vid några av sina uppstarter och problemområden.

Nico

En viss 'smekmånad' brukar väl förekomma. Frågan är dock vilken omfattning och längd det ska vara på den?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 februari 2014, 11:59:30 AM
En viss 'smekmånad' brukar väl förekomma. Frågan är dock vilken omfattning och längd det ska vara på den?

"Månad" var ordet, ja. Men vid en viss tidpunkt måste huvudmannen gå in och kräva att det skall fungera. Och på detta vis bör man försöka behandla alla sina operatörer rättvist.

Lars-Håkan_E

Enklast kan man jämföra med trafikstarterna 2002.

Det tråkiga är att man inte lärt sig mycket sedan dess.

Självklart ska alla behandlas lika men på precis samma sätt som 2002 måste man välja mellan att kasta ut operatören eller genom stora viten tvinga bort denne alternativt att försöka reda ut problemet gemensamt, SLL är ju minst lika skyldiga som Arriva till det som hänt.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2014, 12:16:08 PM
Självklart ska alla behandlas lika men på precis samma sätt som 2002 måste man välja mellan att kasta ut operatören eller genom stora viten tvinga bort denne alternativt att försöka reda ut problemet gemensamt, SLL är ju minst lika skyldiga som Arriva till det som hänt.

Tja, väljer man som huvudman dessa rekordstora upphandlingsområden riskerar man ju att stå med skägget i brevlådan om det går fel. Svårt/dyrt att backa, så att säga. Frågan är om det finns någon självkritik bakom detta arbetssätt, eller om man tänker fortsätta slå ihop redan stora trafikområden till ännu större?

Dörrbroms

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2014, 12:16:08 PM
SLL är ju minst lika skyldiga som Arriva till det som hänt.

En som var med undrar nyfiket hur landstinget kunde vara mer skyldig än Arriva till kaoset?

Lars-Håkan_E

Citat från: Dörrbroms skrivet 10 februari 2014, 14:37:20 PM
En som var med undrar nyfiket hur landstinget kunde vara mer skyldig än Arriva till kaoset?

Man har ju valt själva ett ohanterligt system med jättelika kontrakt till en enda operatör, dessutom verkar man ha frångått den tidigare så noggranna detaljkontrollen av operatörens beräkningar.
Till sist så har väl SLL dessutom inte klarat att leverera allt så låg på deras bord till trafikstarten.

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2014, 18:02:16 PM
Till sist så har väl SLL dessutom inte klarat att leverera allt så låg på deras bord till trafikstarten.
[/quote
Vad menar du då?
//Fredrik

Leyland

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 februari 2014, 12:02:24 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2014, 18:02:16 PM
Till sist så har väl SLL dessutom inte klarat att leverera allt så låg på deras bord till trafikstarten.
[/quote
Vad menar du då?
//Fredrik

En del av flera är ju komplett och fungerande teknik för valdiering av biljetter = intäkter för Arriva