Flygbussarna startar ny linje till Arlanda

Startat av Fredde, 02 januari 2014, 16:59:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Den 1 mars startar Flygbussarna en ny busslinje till Arlanda. Linjen utgår från Liljeholmen och stannar på Södermalm, Kungsholmen, i Vasastan och vid Karolinska sjukhuset. Satsningen är den största på kommersiell busstrafik sedan avregleringen 2012.

http://www.flygbussarna.se/om-oss/nyheter/flygbussarna-startar-ny-linje-till-arlanda

Nico

Tja, man får väl se. Det stora dilemmat för en sådan linjesträckning är sannolikt körtiderna för de mer avlägsna destinationerna samt att det ju finns en del alternativ på de olika delsträckorna, t.ex. då framförallt genom pendeln från Älvsjö, Årstaberg, Stockholm södra osv.

Företagsresenärer till och från Arlanda lär nog sedan även i fortsättningen ta sig till/från med enbart taxi eller en kombo av taxi och AEX. De enda som kanske egentligen vinner på detta ur resenärshänseende är uddaresenärer på Södermalm och Kungsholmen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Nico skrivet 02 januari 2014, 19:12:12 PM
Tja, man får väl se. Det stora dilemmat för en sådan linjesträckning är sannolikt körtiderna för de mer avlägsna destinationerna samt att det ju finns en del alternativ på de olika delsträckorna, t.ex. då framförallt genom pendeln från Älvsjö, Årstaberg, Stockholm södra osv.

Företagsresenärer till och från Arlanda lär nog sedan även i fortsättningen ta sig till/från med enbart taxi eller en kombo av taxi och AEX. De enda som kanske egentligen vinner på detta ur resenärshänseende är uddaresenärer på Södermalm och Kungsholmen.

Du missar alla som faktiskt bor i sydvästra delen av Stockholm, tänk röda linjen söderut - ganska många människor i de områdena som inte tjänar något att ta sig via pendeln...

Nico

Nej, dem har jag inte glömt då det är dem jag tänker på vad gäller min kommentar om körtider ovan. Sannolikt lär det gå fortare för ganska många på den kanten utmed de röda linjerna att ta sig just till pendeln istället för att sitta och skaka på en buss från Liljeholmen genom Innerstaden. Min undran om vilket det tänka kundunderlaget ska vara kvarstår alltså.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

En idé för framtiden till Flygbussarna är om de kan experimentera med några få snabba stopp på Skavstalinjen mellan Skavsta och Cityterminalen. (Södertälje syd och kanske rentav Liljeholmen?) där man skulle kunna ta på påstigande i norrgående riktning för vidare färd till Arlanda med Arlandalinjen. Dvs en enda biljett för hela resan.
På samma vis skulle man kunna boka en enda bussbiljett för resan Arlanda-Södertälje syd, med bussbyte på Cityterminalen.

Eller låna av upplägget som både Swebus och Bus4you har i Uppsala med genomgående trafik förbi Cityterminalen: Kör några få avgångar per dygn Arlanda-Cityterminalen-Södertälje syd-Skavsta med samma buss och samma förare. Därefter samma väg norrut igen.

Statoil Järna och Vagnhärad är också tänkbara framtida snabbstopp om de kan ligga nära E4 och inte stjäla tid.

Nico

Den här diskussionen påminner om en som vi hade på ett likartat tema för ett par år sedan. Det är ju inte första gången som FAC provar nya sträckningar och/eller koncept. Alla idéer är värda att begrunda, men sen gäller det även att kunna få någon ekonomi i det hela.

Det som är det svåra i fall som detta är som sagt att det är så pass olika kategorier kunder som man vänder sig till. Det gjordes en undersökning för ett par år sedan (vill minnas att den bl.a. nämndes i en artikel i DN) där man konstaterade att uppåt 70 % av privatresenärerna (enstaka resor) använde sin egen bil eller blev skjutsade av en bekant. I sak gick det allmänt snabbare för dem samt kostar sällan mer än själva bränslet då den egna bilen (eller polarens, grannens osv.) ändå utgör en fast kostnad som i detta fall inte egentligen behöver tas med i ekvationen. 

Vad gäller affärsresenärerna (frekventa resor) så var det i stort sett samma siffror även för dem även om de oftast använde taxi... undantaget var om resan började eller slutade så nära Cityterminalen eller Centralen att det gick att nå tåget eller bussen direkt utan en extra taxiresa. För de flesta affärsresenärer är det då tiden som är avgörande och från ganska många kanter av stan så tar det tid att först åka in till City och byta. Är de sedan ett par stycken så blir även priset nästan detsamma. Dessa resenärer är å andra sidan inte lika priskänsliga då andra faktorer spelar in.

En tredje kategori potentiella resenärer är de som arbetar på Arlanda och visserligen åker de ganska mycket, men samtidigt så har de en viss priskänslighet då de får betala själva. I de fallen brukar det ganska snabbt visa sig vilket färdmedel som är det smidigaste. Förutom alla de som pga närheten har bosatt sig i norra Storstockholm (och följaktligen i huvudsak kör bil) så var det tidigare pendeln eller annan matning till Märsta som gällde för de med SL-kort och sedan t.ex. 583. I nuläget gissar jag att de som kan istället tar pendeln hela vägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2014, 01:57:08 AM
En idé för framtiden till Flygbussarna är om de kan experimentera med några få snabba stopp på Skavstalinjen mellan Skavsta och Cityterminalen. (Södertälje syd och kanske rentav Liljeholmen?) där man skulle kunna ta på påstigande i norrgående riktning för vidare färd till Arlanda med Arlandalinjen. Dvs en enda biljett för hela resan.
På samma vis skulle man kunna boka en enda bussbiljett för resan Arlanda-Södertälje syd, med bussbyte på Cityterminalen.

Eller låna av upplägget som både Swebus och Bus4you har i Uppsala med genomgående trafik förbi Cityterminalen: Kör några få avgångar per dygn Arlanda-Cityterminalen-Södertälje syd-Skavsta med samma buss och samma förare. Därefter samma väg norrut igen.

Statoil Järna och Vagnhärad är också tänkbara framtida snabbstopp om de kan ligga nära E4 och inte stjäla tid.

Eftersom flygtrafiken på Skavsta stadigt minskar skulle en sådan genomgående linje få på tok för gles trafik för att bli intressant, det håller inte med trafik varannan timme i snitt

Cero

Tycker det är bra av Flygbussarna att testa nya linjer. Dock känns 50 minuter lite väl drygt för att kunna konkurrera utom om de mest priskänsliga resenärerna. Har själv räknat tidsmässigt på att ta pendeln från Älvsjö till Arlanda och restidsmässigt kommer den i underläge jämfört med tunnelbana + AEX. Till detta kommer tätare avgångar på AEX vilket gör det lättare att planera och minska väntetid, samt osäkerheten om pendeln går som den ska. Det sistnämnda kanske inte gäller Flygbussarna, men 50 minuter från Liljeholmen är mer än tunnelbana + gångtid + AEX, givet att man inte missar tåget vid centralen. Då blir det resandes ensak om tid eller pengar är viktigast.

virtual1

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2014, 00:37:29 AM
Nej, dem har jag inte glömt då det är dem jag tänker på vad gäller min kommentar om körtider ovan. Sannolikt lär det gå fortare för ganska många på den kanten utmed de röda linjerna att ta sig just till pendeln istället för att sitta och skaka på en buss från Liljeholmen genom Innerstaden. Min undran om vilket det tänka kundunderlaget ska vara kvarstår alltså.

Hur i hela friden tror du det går fortare för dem att ta vägen via pendeln? Från hallunda till tumba tar det minst tjugo minuter, från skärholmen till huddinge ungefär lika länge. Från liljeholmen till årstaberg knappt tio minuter, men du lär aldrig vinna i tid på att byta till pendel där mot Arlanda då det tar ungefär 45 minuter upp dit, då går bussen utan byte. Från fruängen till stuvsta c:a 15 minuter, men då har du extra restid upp till årstaberg.

Måns Johannesson

Citat från: virtual1 skrivet 04 januari 2014, 20:18:15 PM
Hur i hela friden tror du det går fortare för dem att ta vägen via pendeln? Från hallunda till tumba tar det minst tjugo minuter, från skärholmen till huddinge ungefär lika länge. Från liljeholmen till årstaberg knappt tio minuter, men du lär aldrig vinna i tid på att byta till pendel där mot Arlanda då det tar ungefär 45 minuter upp dit, då går bussen utan byte. Från fruängen till stuvsta c:a 15 minuter, men då har du extra restid upp till årstaberg.

Lämpligen tar man tunnelbanan till Centralen och byter till pendeln där, tar 53-55 min enligt reseplaneraren, med andra ord tjänar man ingen tid på att åka tunnelbana till Liljeholmen och byta till buss där.

/Måns

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 januari 2014, 11:31:46 AM
Eftersom flygtrafiken på Skavsta stadigt minskar skulle en sådan genomgående linje få på tok för gles trafik för att bli intressant, det håller inte med trafik varannan timme i snitt

Det beror väl om hur många bussar man sätter in på denna genomgående linje. Skulle tre-fyra st bussar räcka?
Nå, kanske just den genomgående idén inte fungerar realistiskt just idag, men ett extra stopp i Södertälje Syd för Skavstalinjen skulle billigt vara ett billigt test som inte stjäl mer än c:a fyra-fem minuter från tidtabellen. Samt starta möjlighet till försäljning av biljetter Södertälje-Arlanda och omvänt via automater på bägge ställen, samt på hemsidan.

Frågan är om folk söder om Tumba-Tullinge kan tänka sig att åka via Södertälje Syd för att ta sig till/från Arlanda.

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 04 januari 2014, 20:18:15 PM
Hur i hela friden tror du det går fortare för dem att ta vägen via pendeln? Från hallunda till tumba tar det minst tjugo minuter, från skärholmen till huddinge ungefär lika länge. Från liljeholmen till årstaberg knappt tio minuter, men du lär aldrig vinna i tid på att byta till pendel där mot Arlanda då det tar ungefär 45 minuter upp dit, då går bussen utan byte. Från fruängen till stuvsta c:a 15 minuter, men då har du extra restid upp till årstaberg.

Du har fått ett bra svar på frågan av Måns ovan, men det handlar sannolikt inte alltid heller om att man i så fall åker på tvären för att ta den pendelstation som ligger på samma breddgrad rent geografiskt.

Ett ytterligare tillägg (som delvis är detsamma även för t.ex. City) är väl även det att folk inte alltid bor direkt i anslutning till T-banan eller andra stationer utan först måste dit. De sällanresenärer som detta kan tänkas vända sig till lär fortfarande mestadels få skjuts med sitt pick och pack. Om man då tar sig till närmaste pendel där linje 38 avgår eller hattar till en t-banestation på någon av de röda linjerna för att sedan byta till flygbuss är nog individuellt, men där tror jag ändå pendeln har en direkt fördel.

Vad gäller affärsresenärer så har jag varit med om att man alldeles för ofta dragit ut på möten mm. för att sedan i sista minuten ta en taxi för att kunna åka direkt till flyget. Dessa kunder lär därför inte heller vara så intresserade av en sightseeing genom Stockholms västra innerstad. I synnerhet inte som man inte har en aning om hur trafiken kan påverka resan. I en taxi eller privatbil kan man enklare prova alternativa vägar än vad en buss i linjetrafik kan göra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 januari 2014, 20:26:32 PM
Lämpligen tar man tunnelbanan till Centralen och byter till pendeln där, tar 53-55 min enligt reseplaneraren, med andra ord tjänar man ingen tid på att åka tunnelbana till Liljeholmen och byta till buss där.

/Måns

Men om beräknad tid med flygbussen är 50 minuter, dvs något kortare, varför skulle du då bemöda dig med att åka vidare till centralen med tbanan istället för att hoppa av i Liljeholmen? Att släpa väskor från tbanan vid centralen till cityterminalen är inte jättekul direkt, bytet vid Liljeholmen är ofantligt mycket smidigare.

Nico

Frågan är väl var bussen ska tänkas stanna vid Liljeholmen. Själva terminalen är knökfull så sannolikt handlar det om ett läge ute på gatan en bit ifrån... och frågan är då hur smidigt det är att släpa väskor?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 06 januari 2014, 10:11:24 AM
Frågan är väl var bussen ska tänkas stanna vid Liljeholmen. Själva terminalen är knökfull så sannolikt handlar det om ett läge ute på gatan en bit ifrån... och frågan är då hur smidigt det är att släpa väskor?

En gissning är att flygbussen kommer att använda den outnyttjade hållplatsen för f.d. 152 mot Älvsjö. Det skulle funka ganska bra att slinga den vägen för att komma tillbaka mot Hornstull på ett smidigt sätt. Alternativet är att använda den ficka som trosabussen använde tidigare, men då blir det rejäl sightseeing för att komma tillbaka över bron.