Swebus lägger ned Arlandalinjen

Startat av virtual1, 18 juni 2013, 11:42:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Lite 'buhu och snyft' från Swebus

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pendeltagen-skapar-osund-konkurrens_8274956.svd

Att skylla på pendeln är ju bara löjligt, i slutänden handlar det väl om att se till resenärernas nytta. Tror väldigt få resenärer gråter över att de inte längre kan ta Swebus till flyget, men hurrar nog istället över att det faktiskt är möjligt att ta pendeln. Sen var det väl knappast någon nyhet för Swebus att pendeln skulle starta till Arlanda, det borde de ju vetat om redan då de startade linjen.

Ersa

Personligen har jag alltid tyckt att det snarare alltid känts lite märkligt att länets invånare inte haft direktbussar eller snabbtåg ända till länets storflygplats, drivna i landstingets regi, och detta sedan ett par decennier tillbaka. Jämför UL 801 som rullat länge, och då har UL dessutom inget egentligt ansvar att köra till en flygplats som ligger inne i Stockholms län.

Å andra sidan har ju pendeln till Märsta därefter buss 583 fungerat alldeles utmärkt för ett stort antal vanliga resenärer som inte vill betala pengar utöver sitt SL-månadskort.


Jan

Vd ifrågasätter var ska man köra om detta inte bär sig.? Du har flera möjligheter som kund att åka till Arlanda.
De som inte bryr sig om pengarna ..tar snabbtåget som är hur smidigt som helst.
Flygbussar som har kört hur länge som helst, de finns i varje mans minne när man ska till Arlanda.
Swebus tar man om sträckan är lång till Göteborg som ett exempel.
Kommersiell trafik bär sig på några platser i landet, det är där som man har gjort missar de senaste tidtabellerna på länsbolaghåll mot allmänhetens vilja.
Kortfattat, folk vill åka snabbt och med få hållplatser mellan i huvudsakligen 2 orter.
Tidtabellen ska vara bra och sträckan 10 - 80 km.
Skulle kunna nämna ett antal sträckor som kunde lämpat sig, men det bör man avstå i detta forum.
I branschen 37 år

Olof Lagerkvist

Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 17:45:20 PM
Vd ifrågasätter var ska man köra om detta inte bär sig.? Du har flera möjligheter som kund att åka till Arlanda.
De som inte bryr sig om pengarna ..tar snabbtåget som är hur smidigt som helst.
Flygbussar som har kört hur länge som helst, de finns i varje mans minne när man ska till Arlanda.
Swebus tar man om sträckan är lång till Göteborg som ett exempel.
Kommersiell trafik bär sig på några platser i landet, det är där som man har gjort missar de senaste tidtabellerna på länsbolaghåll mot allmänhetens vilja.
Kortfattat, folk vill åka snabbt och med få hållplatser mellan i huvudsakligen 2 orter.
Tidtabellen ska vara bra och sträckan 10 - 80 km.
Skulle kunna nämna ett antal sträckor som kunde lämpat sig, men det bör man avstå i detta forum.

Intressanta tankar. Tänker lite som VD på Tågab brukar säga när han blir intervjuad om deras framgångar: Inte i första hand konkurrera utan istället komplettera. Alltså detta att inte ge sig in på att direkt konkurrera med trafikupplägg som redan finns och är väl etablerade, inte i första hand satsa där andra har satsat och misslyckats, utan försöka hitta sträckor som saknar kompletta och fungerande upplägg men där det borde finnas underlag. Eller något åt det hållet. Det kräver givetvis god kännedom om olika områden och efterfrågan på resor i och mellan dessa. Men det går säkert att hitta sträckor att satsa på där det kan gå väldigt bra att köra expressbuss.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jacob

Som terminalvärd på Swebus för just linje 867 kan jag säga att jag inte märkt någon stor skillnad alls på reseantalet före och efter pendeltågspremiären. Tvärtom kan jag nästan tycka att antalet resenärer varit större nu än vad det var för ett år sedan.

Bra beslut av Swebus med tanke på att linjen aldrig burit sig riktigt, men trist att bli av med det roliga terminalvärdsjobbet.

Pendeltåget har ingenting med saken att göra, det är snarare flygbussarna som är problemet. De är alldeles för etablerade och vissa människor som ska till Cityterminalen väljer flygbussarna framför Swebus just för att de känner till dem. Sedan är det tyvärr också så att om en turist går till 7-eleven och säger "biljett till Stockholm City" frågar inte affärsbiträdet om kunden önskar åka Swebus eller Flygbussarna utan utgår från att kunden vill åka med Flygbussarna. För att få en Swebusbiljett direkt måste man säga "Swebus till Stockholm", medan det för flygbussarna räcker med att säga "Stockholm".

Hoppas bara att Swebus inser att de snart inte har någon trafik kvar, att de återinför den täta tågkonkurrerande trafiken på 899 som tyvärr glömdes bort i och med satsningen på Arlanda, samt att de återinför nattbussen på 832.

Har en tidtabell hemma från 2005/2006 som jag gärna skulle önska att Swebus tog i bruk igen.

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Intresset för 899 var lågt redan några år innan 867 drog igång, och att depån ens ligger kvar i Uppsala beror nog mest på att man samkör lokalhyrorna med Nobina. Inte för 899:ans resenärers skull.
Hade Nobina tappat all UL-trafik nu senast hade det inte alls varit självklart att Swebus stannat i Uppsala.

Jan

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2013, 16:22:22 PM
Intressanta tankar. Tänker lite som VD på Tågab brukar säga när han blir intervjuad om deras framgångar: Inte i första hand konkurrera utan istället komplettera. Alltså detta att inte ge sig in på att direkt konkurrera med trafikupplägg som redan finns och är väl etablerade, inte i första hand satsa där andra har satsat och misslyckats, utan försöka hitta sträckor som saknar kompletta och fungerande upplägg men där det borde finnas underlag. Eller något åt det hållet. Det kräver givetvis god kännedom om olika områden och efterfrågan på resor i och mellan dessa. Men det går säkert att hitta sträckor att satsa på där det kan gå väldigt bra att köra expressbuss.
Absolut , har man lite koll hur trafiken funkar eller borde funka, titta på en karta och fundera om du har en affär.
I mitt område borde det finnas utrymme för 5-6 linjer som kommer att bära sig ganska snabbt.
I branschen 37 år

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2013, 18:13:20 PM
Intresset för 899 var lågt redan några år innan 867 drog igång, och att depån ens ligger kvar i Uppsala beror nog mest på att man samkör lokalhyrorna med Nobina. Inte för 899:ans resenärers skull.
Hade Nobina tappat all UL-trafik nu senast hade det inte alls varit självklart att Swebus stannat i Uppsala.

Själv hade jag gärna åkt 899 ibland om det inte hade varit för den obligatoriska platsbokningen som enligt mig är helt orimlig på så kort sträcka.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 20 juni 2013, 20:54:07 PM
Själv hade jag gärna åkt 899 ibland om det inte hade varit för den obligatoriska platsbokningen som enligt mig är helt orimlig på så kort sträcka.

Är det något nytt? 2009-2011 var majoriteten klippkortsresenärer på 899. Härligt att man använde SJ-tången många gånger varje dag in på 2010-talet. :)

Mikey

Nu startar man tydligen ett samarbete med flygbussarna.

Artikel på Arlandas hemsida

"Swebus slutar köra busslinjen mellan Stockholm och Arlanda och startar istället ett samarbete med Flygbussarna."

If you can't beat them, join them?

Jacob

Och mellan 19/8-1/10 kan man åka med Swebusbiljett på Flygbussarna.

På söndag ska de flesta terminalvärdarna samt vår chef, swebus säljledare, åka sista turen 22:00 från Arlanda in till Stockholm.

Och på måndag ska jag och en kollega plocka ned alla skyltar på Arlanda samt sätta upp ny information. Får se hur många som inte vet om nedläggningen :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Citat från: Jacob skrivet 15 augusti 2013, 00:12:52 AM
Och mellan 19/8-1/10 kan man åka med Swebusbiljett på Flygbussarna.

Vad händer efter det?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 15 augusti 2013, 00:25:42 AM
Vad händer efter det?

Återgång till som det var innan Swebus inhopp förmodligen. Dvs FAC-monopol på E4, kompletterat av de olika tågen.

Jacob

Dock gjorde jag upptäckten nu på Swebus hemsida att 899 har vissa turer genom arlanda.. Vad är vitsen med det? 867 läggs ju ned så varför fortsätta köra arlanda? Skrev ett inlägg på deras Facebook som ni kan läsa:

"Vad är meningen med att 899 ska trafikera Arlanda under nya tidtabellen? 867 läggs ju ned vilket var en konkurrerande linje mellan Arlanda och Stockholm. Att 830, 832 och 835 svänger förbi Arlanda är förståeligt eftersom det underlättar för resenärer som kommer långväga. Men att 899 som är en pendlarlinje mellan Uppsala och Stockholm går in vid Arlanda är ju bara idiotiskt. Mellan Uppsala och Arlanda går UL 801 varje halvtimme, så det är knappast någon som använder 899 istället (kanske någon..), och mellan Arlanda och Stockholm har ni infört samarbete med Flygbussarna så varför envisas med att fortfarande trafikera Stockholm-Arlanda? 867 läggs ju ned för att den har gått dåligt, tror ni att det kommer bli fler resenärer när turen heter 899? De som åker mellan Uppsala och Stockholm vill absolut inte åka genom Arlanda, de vill ta sig snabbt mellan de två städerna. Jag förstår faktiskt ärligt talat inte logiken i att köra 899 via Arlanda. Kör den istället via Karolinska institutet så ni inte tappar de pendlarna också."

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!