Lite slarv vid säkerhetskontrollen?

Startat av Jo, 15 juni 2013, 08:42:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 30 juni 2013, 11:15:57 AM
Vad jag har fått berättat för mig, så är det fordonsägaren som är ansvarig för att fordonet är trafikdugligt, såvida föraren inte är medveten om problemet.
En kollega blev stoppad av polisen, det visade sig att bussen var oskattad. Föraren åkte förstås inte på nått, men fick såklart stanna omgående.

Det har ju blivit allt vanligare att man kör en längre tid med fordon som inte har trafiktillstånd, obetalda skatter o avgifter, är oförsäkrade, avställda och obesiktade och i inget av detta fall är föraren ansvarig och kan lagföras för detta.

Det finns ett lite undantag och det gäller färdskrivaren, givetvis i sådan trafik där den krävs.

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 30 juni 2013, 11:15:57 AM
Vad jag har fått berättat för mig, så är det fordonsägaren som är ansvarig för att fordonet är trafikdugligt, såvida föraren inte är medveten om problemet.
En kollega blev stoppad av polisen, det visade sig att bussen var oskattad. Föraren åkte förstås inte på nått, men fick såklart stanna omgående.

Nja sådana saker ska det inte vara meningen att föraren ska kolla. Nu finns det ju i dagens läge massa appar som man kan kolla att skatten är betald och liknande men det är ju ägaren som är ansvarig för sådant.

Men fel på bussen som är inkluderade i säkerhetskontroll är det annorlunda med. Det har vi inte någon praxis om ännu.

Nico

Tumregeln är väl så att det som föraren kan antas känna till, t.ex. via en säkerhetskontroll, har man i grund ett eget juridiskt ansvar för. Det är just detta som väl inte är prövat juridiskt och som det därmed inte heller finns någon praxis för.

Däremot sådant som man inte på ett enkelt vis kan ta reda på genom egen försorg (alltså sådant som man mer eller mindre måste förutsätta att arbetsgivaren/fordonsägaren åtgärdat) ska man normalt inte kunna lastas för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman