Lite slarv vid säkerhetskontrollen?

Startat av Jo, 15 juni 2013, 08:42:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16966126.ab

Min tanke var först att det var några av resenärerna som lekt runt och demonterat inredningen men med tanke på Kelios kommentar verkar ju föraren tagit ut fordonet i detta skick. Rent spontant känns det ju svårt att missa även om man försöker titta bort vid vagnuttaget. Den "stackars kvinnan" måste ju dock själv ha tagit beslutet att gå bak i bussen om det nu inte var så att hon satt där redan när bussen togs in för service.

Svempa

Hur är den förare funtad som tar ut en buss i detta skikt i trafik????? . hade det kommit en barnfamilj och ett barn hade halkat ner i leden som ju var blottad så hade föraren blivit skyldig till kroppsskada. Vad tänkte tänkte föraren ???

buskörare

Citat från: Svempa skrivet 15 juni 2013, 08:47:37 AM
Hur är den förare funtad som tar ut en buss i detta skikt i trafik????? . hade det kommit en barnfamilj och ett barn hade halkat ner i leden som ju var blottad så hade föraren blivit skyldig till kroppsskada. Vad tänkte tänkte föraren ???

Det är inte säkert han/hon märkte det när bussen togs ut. Har man lite bråttom är det inte alltid man tittar bak i bussen, utan man hoppar in på förarplatsen och fixar. Däremot skulle nog de flesta ha ställt bussen omedelbart hålet i golvet upptäcktes.

Ersa

#3
Citat från: Svempa skrivet 15 juni 2013, 08:47:37 AM
Hur är den förare funtad som tar ut en buss i detta skikt i trafik????? . hade det kommit en barnfamilj och ett barn hade halkat ner i leden som ju var blottad så hade föraren blivit skyldig till kroppsskada. Vad tänkte tänkte föraren ???

Vad jag förstått så ingår inga säkerhetskontroller före körning i SL-förarnas arbetsuppgifter längre. Varken utvändiga eller invändiga. Oavsett operatör. Så det går nog att framföra SL-buss i flera år utan att någonsin gå bakom de främre hjulhusen.
Bara att få vissa förare att stänga alla takluckor och ventilationsfönster (för att förhindra inläckage av regn) samt stänga locket till den analoga färdskrivaren vid rampning efter avslutad körning är oerhört svårt i vissa fall. :(

Ted Selander

#4
Citat från: Jo skrivet 15 juni 2013, 08:42:53 AM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16966126.ab

---
Den "stackars kvinnan" måste ju dock själv ha tagit beslutet att gå bak i bussen om det nu inte var så att hon satt där redan när bussen togs in för service.
Sic!

Och när väl mamma och son kom i tidningen (och hunnit tillbaka till Gullmarsplan), hade hela partiet bakom leden försvunnit av bilden att döma...

Buss-busen


Cero

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2013, 10:32:49 AM
Vad jag förstått så ingår inga säkerhetskontroller före körning i SL-förarnas arbetsuppgifter längre. Varken utvändiga eller invändiga. Oavsett operatör. Så det går nog att framföra SL-buss i flera år utan att någonsin gå bakom de främre hjulhusen.
Bara att få vissa förare att stänga alla takluckor och ventilationsfönster (för att förhindra inläckage av regn) samt stänga locket till den analoga färdskrivaren vid rampning efter avslutad körning är oerhört svårt i vissa fall. :(

Hur kan man som förare tillåta sig att plocka ut ett fordon utan att ha kollat det? Oavsett om "någon annan" (dvs svenskens favoritperson) ska ha gjort det innan? Känns konstigt. Tror inte polisen köper det snacket heller om det skulle komma i ett sådant läge.

Om nu någon annan roll på garaget har ett ansvar att kontrollera fordonet borde väl ett godkännandekvitto sitta väl synligt på instrumentpanelen så att föraren vet att andra gjort sitt jobb. Verkar som att det finns lite att fundera över både från trafikhuvudmannen och entreprenörerna.

För övrigt verkar kostnadsjakten inom åtminstone inom SL Sydväst ha gått så långt att man försöker spara genom att rationalisera bort högerblink när hållplats angörs. Speciellt på den i artikeln nämnda linje 144, men även andra linjer i f.d. Söderort, speciellt de som bara stannar utmed trottoarkanten och inte har någon ficka att krypa in i. Det har faktiskt blivit märkbart sämre sedan senaste upphandlingen och skapar ibland en del (o)lustiga situationer bland annan trafik. SL:s förare har annars i ett historiskt perspektiv, med få undantag, varit exemplariskt bra i trafiken.

ResVille

När man vet i vilket skick bussar kan lämnas vid depån efter avslutat pass tycker jag det är märkligt att inte kolla ett fordon man tar ut.
Det verkar bli mer och mer vanligt att annan personal utför säkerhetskontrollen. Antagligen blir det billigare att t.ex. låta tvätten sköta säkerhetskontrollen än att låta förarna få tid för säkerhetskontrollen.

Blinkers.
Är det inte så att blinker skall användas vid sidförflyttning. Om man inte gör en sidförflyttning utan stannar vid den typen av hållplats som är byggd vid trottoaren eller som ett farthinder mitt i gatan behöver man blinka då?
Å andra sidan är det inte fel att använda blinkers för tydlighetens skull.

buskörare

Citat från: Cero skrivet 15 juni 2013, 15:43:46 PM
Hur kan man som förare tillåta sig att plocka ut ett fordon utan att ha kollat det? Oavsett om "någon annan" (dvs svenskens favoritperson) ska ha gjort det innan? Känns konstigt. Tror inte polisen köper det snacket heller om det skulle komma i ett sådant läge.

Om nu någon annan roll på garaget har ett ansvar att kontrollera fordonet borde väl ett godkännandekvitto sitta väl synligt på instrumentpanelen så att föraren vet att andra gjort sitt jobb. Verkar som att det finns lite att fundera över både från trafikhuvudmannen och entreprenörerna.

För övrigt verkar kostnadsjakten inom åtminstone inom SL Sydväst ha gått så långt att man försöker spara genom att rationalisera bort högerblink när hållplats angörs. Speciellt på den i artikeln nämnda linje 144, men även andra linjer i f.d. Söderort, speciellt de som bara stannar utmed trottoarkanten och inte har någon ficka att krypa in i. Det har faktiskt blivit märkbart sämre sedan senaste upphandlingen och skapar ibland en del (o)lustiga situationer bland annan trafik. SL:s förare har annars i ett historiskt perspektiv, med få undantag, varit exemplariskt bra i trafiken.

Jo, är man inte medveten om problemet så är man heller inte skyldig till nått när man kör andras fordon. Då är det fordonsägaren som är ansvarig. Att man inte går igenom bussen själv beror nog mest på att man inte vill ta av sin privata tid. Och det finns papper i bussen att säkerhetskontrollen är gjord/inte gjord, men jag tror ingen förare tittar på dom. Eller ytterst få i alla fall.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 juni 2013, 17:01:07 PM
Jo, är man inte medveten om problemet så är man heller inte skyldig till nått när man kör andras fordon. Då är det fordonsägaren som är ansvarig. Att man inte går igenom bussen själv beror nog mest på att man inte vill ta av sin privata tid. Och det finns papper i bussen att säkerhetskontrollen är gjord/inte gjord, men jag tror ingen förare tittar på dom. Eller ytterst få i alla fall.

För att inte tala om hur många irriterande mindre till medelstora fel det kan vara på SL-bussar som är godkända med lapp, och skyltade "Klar för trafik".
Trasiga hel/halvljus, lösa luckor m.m.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2013, 22:55:33 PM
För att inte tala om hur många irriterande mindre till medelstora fel det kan vara på SL-bussar som är godkända med lapp, och skyltade "Klar för trafik".
Trasiga hel/halvljus, lösa luckor m.m.

Håller med.

Fredrik Gelin

Förvisso behöver inte föraren utföra någon säkerhetskontroll på bussen längre, men om jag minns rätt ingår det fortfarande tid för funktionskontroll i påtiden på flera depåer.
Vidare är det inte ovanligt att förare tar fel buss på garaget (man blandar ihop siffrorna på det nummer man fått när man prickat av sig).
Just detta är en ganska vanlig orsak till att det blir fel.
Jag minns fortfarande en tragikomisk historia där en förare lyckades ta ut en buss utan inredning då servicehallen höll på att byta dynor i bussen.
Bussen var avställd enligt konstens alla regler i datasystemen, men saknade troligen lapp om detta på ratten vilket ledde till att föraren glad i hågen tar ut bussen i trafik.
En aning pinsamt kan man säga att det blev när servicehallspersonalen gjorde oss på trafikledningen uppmärksamma på att deras arbete för dagen inte stod där det borde...
Jag vill härmed nog säga att förare generellt ALLTID bör ha ett ansvar för att bussen han/hon tar ut i trafik är i ett trafiksäkert skick, om än kanske inte alltid formellt.
När jag körde buss gjorde jag ofta säkerhetskontroller på bussarna när jag reglerade vid ändhållplatser och krävde vagnbyte vid lämpligt tillfälle om jag fann något som inte höll måttet.

Just i det garage där jag arbetar har servicehallen gått flera utbildningar i Bilprovningens regi och praktiserat på verkstaden, så där tycker jag att det fungerar rätt bra.
I depån jag arbetade tidigare sköttes servicehallen av ett externt företag med personal som knappt kunde svenska och med en personalomsättning av rang vilket gjorde att förarna ofta valde att göra säkerhetskontrollen själva ändå och sedan i vissa fall krävde övertid för detta.
//Fredrik

Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2013, 08:37:07 AMJag vill härmed nog säga att förare generellt ALLTID bör ha ett ansvar för att bussen han/hon tar ut i trafik är i ett trafiksäkert skick, om än kanske inte alltid formellt.

När jag körde buss gjorde jag ofta säkerhetskontroller på bussarna när jag reglerade vid ändhållplatser och krävde vagnbyte vid lämpligt tillfälle om jag fann något som inte höll måttet.

Man har, så vitt jag vet, som förare ett ansvar för det som man kan kontrollera själv, oavsett om det är vid vagnuttag eller ute på turen, så det är absolut inte fel att göra en egen säkerhetskontroll. Det är väl sedan lite det som är det kinkiga här då föraransvaret inte heller går att delegera till tredje part. Om t.ex. servicehallspersonal eller motsvarande gör en säkerhetskontroll så är frågan om säkerhetskontrollen sedan är giltig även för den förare som tar ut bussen? Tror aldrig att frågan blivit juridiskt prövad fullt ut, men nog skulle det vara intressant att få reda på hur det ligger till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Nico skrivet 30 juni 2013, 09:26:56 AM
Man har, så vitt jag vet, som förare ett ansvar för det som man kan kontrollera själv, oavsett om det är vid vagnuttag eller ute på turen, så det är absolut inte fel att göra en egen säkerhetskontroll. Det är väl sedan lite det som är det kinkiga här då föraransvaret inte heller går att delegera till tredje part. Om t.ex. servicehallspersonal eller motsvarande gör en säkerhetskontroll så är frågan om säkerhetskontrollen sedan är giltig även för den förare som tar ut bussen? Tror aldrig att frågan blivit juridiskt prövad fullt ut, men nog skulle det vara intressant att få reda på hur det ligger till.

Ja jag har iaf fått det inpräntat i huvudet att det alltid är föraren som är ansvarig för säkerhetskontroll och att fordonet man kör är i kördugligt skick. Oavsett vem som gjort säkerhetskontroll.

Det skulle vara bra om man fick någon praxis vad som gäller. Kan man som förare lägga över kontrollen på någon annan eller är det alltid föraren som blir skyldig om något händer och säkerhetskontroll inte är gjord.

buskörare

Vad jag har fått berättat för mig, så är det fordonsägaren som är ansvarig för att fordonet är trafikdugligt, såvida föraren inte är medveten om problemet.
En kollega blev stoppad av polisen, det visade sig att bussen var oskattad. Föraren åkte förstås inte på nått, men fick såklart stanna omgående.