Nynäshamn kommer ingå i upphandlingen tillsammans med Tyresö/Haninge

Startat av Omnilasse, 05 april 2013, 19:07:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:40:00 PM
Ja så var ju tanken i E19/E20 men det föll ju på samarbetspartners problem.

Precis. Och därmed föll den tredje största företaget ut, och lämnade bara två statligt ägda koncerner kvar som kunde matcha SL:s krav.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 08 april 2013, 17:54:37 PM
Precis. Och därmed föll den tredje största företaget ut, och lämnade bara två statligt ägda koncerner kvar som kunde matcha SL:s krav.

Fast är det ett egentligt problem? Jag menar, inget hade ju hindrat Nobina att hitta ett spårtrafikföretag att samarbeta med.

Jag kan se stora fördelar både planerings- och driftsmässigt med att ha samma trafikutövare för hela trafiksystemet inom ett område. Visst fungerade samarbetet Roslagståg-Keolis hyfsat bra för det mesta, men i alla fall i planeringsfrågor är det en stor fördel att ha spår- och busstrafikplanerarna i samma rum.

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 08 april 2013, 18:11:52 PM
Fast är det ett egentligt problem? Jag menar, inget hade ju hindrat Nobina att hitta ett spårtrafikföretag att samarbeta med.

Jag kan se stora fördelar både planerings- och driftsmässigt med att ha samma trafikutövare för hela trafiksystemet inom ett område. Visst fungerade samarbetet Roslagståg-Keolis hyfsat bra för det mesta, men i alla fall i planeringsfrågor är det en stor fördel att ha spår- och busstrafikplanerarna i samma rum.

Visst kan detta vara en viss fördel men frågan är om det verkligen väger upp nackdelarna, det har ju inte direkt fungerat friktionsfritt utan snarare varit den mest kaotiska och sämsta trafikstart sedan 1993 t.om värre än Citypendeln och "varannankvartstrafiken" som dock var en helt ny och oprövad organisation.

Ser man sedan till kvalitén på utförd trafik så skjuter ju inte den precis i höjden när trafikområdena växer sig ofantligt stora.

Sedan att hitta intresserade spårtrafikutövare som inte redan var/är involverade i andra konstellationer är knappast enkelt, DSB utgick ju som bekant på ett tidigt stadium och det var väl i samband med detta som Nobina valde att dra sig ur.


Karsten

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:35:23 PM
Visst kan detta vara en viss fördel men frågan är om det verkligen väger upp nackdelarna, det har ju inte direkt fungerat friktionsfritt utan snarare varit den mest kaotiska och sämsta trafikstart sedan 1993 t.om värre än Citypendeln och "varannankvartstrafiken" som dock var en helt ny och oprövad organisation.
Trafikstarten i Norrort var katastrofalt dålig, det är vi ense om. Men jag tror inte det kan härledas till att det är både spår- och vägtrafik i avtalet. Trafikstarten på spåranläggningarna fungerade bra. Möjligtvis kan man tycka att det stora trafikområdet orsakade kaoset, men med det resonemanget borde E19-uppstarterna också gått åt skogen, vilket de inte gjorde. 

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:35:23 PM
Ser man sedan till kvalitén på utförd trafik så skjuter ju inte den precis i höjden när trafikområdena växer sig ofantligt stora.
Det är säkert helt rätt.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:35:23 PM
Sedan att hitta intresserade spårtrafikutövare som inte redan var/är involverade i andra konstellationer är knappast enkelt, DSB utgick ju som bekant på ett tidigt stadium och det var väl i samband med detta som Nobina valde att dra sig ur.

Men om det är på det viset menar du alltså att det finns för få spårtrafikföretag? Utan att gå in på vilka Nobina kunde eller inte kunde samarbeta med  fanns det ju ett par stora drakar som gott kunde varit intressanta, SJ och MTR t.ex..

Adrian Langemar

Citat från: Karsten skrivet 08 april 2013, 22:55:47 PM
Trafikstarten i Norrort var katastrofalt dålig, det är vi ense om. Men jag tror inte det kan härledas till att det är både spår- och vägtrafik i avtalet. Trafikstarten på spåranläggningarna fungerade bra. Möjligtvis kan man tycka att det stora trafikområdet orsakade kaoset, men med det resonemanget borde E19-uppstarterna också gått åt skogen, vilket de inte gjorde. 
Det är säkert helt rätt.
Den enda stora E19-uppstarten var ju Nacka/Värmdö. Keolis lyckades ju ganska bra, Swebus klarade det betydligt sämre 2002.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 april 2013, 23:16:26 PM
Den enda stora E19-uppstarten var ju Nacka/Värmdö. Keolis lyckades ju ganska bra, Swebus klarade det betydligt sämre 2002.

Ja, det märkliga i detta är att flera av de generalfel som gjordes 2002 kopierades nu 2012/13.

Det är både komiskt och illavarslande att några av de som var med 2002 eller stod på "barrikaderna" då på ett och annat sätt nu är inblandade i ett misslyckande 10 år senare.


Nico

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 april 2013, 23:16:26 PM
Den enda stora E19-uppstarten var ju Nacka/Värmdö. Keolis lyckades ju ganska bra, Swebus klarade det betydligt sämre 2002.

Nja, på det stora hela gick E19 mycket bra. Däremot var inte det sammantagna trafikområde Sydväst med Eriksberg, Gubbängen och Nyboda väl direkt litet det heller som område betraktat? Ur en synvinkel var det även besvärligare då man här även började fördela gamla linjer mm. mellan depåerna då Gubbängen skulle köra på vad som varit både Nyboda resp. Eriksbergslinjer vilket gjorde det intressant. Även bemanningen var lite krokig här och var på drifterna vilket gjorde att det gnisslade mer på Sydväst än vad det gjorde i Björknäs.

Det som jag upplevde att det brast lite (även om det var snabbt överståndet) just i själva inkörningsskedet på E19 var att vissa nya driftledare (som kom över från Nobina) var vana vid det förnämliga OMS, men hos Keolis behövde jobba direkt i Hastus och det då ganska nya och rudimentära Compass. De fick i flera fall inte heller någon direkt utbildning i Hastus utan fick köra trial and error till viss del. Även linje utbildningen brast en del på sina kanter, t.ex. vissa Gubbängsförares koll på Huddingelinjerna. Tillbringade en hel del tid med att köra lots i början.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman