Boggievagn på SL 515 - 28 februari 2013 (Arriva)

Startat av Mikael T Nilsson, 28 februari 2013, 20:38:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Idag trafikerades linje 515 med boggievagn, något som inte verkar vara alltför vanligt. Boggievagnar ska tydligen försöka undvikas på denna linje p g a snäv sväng vid Odengatan/Sveavägen samt i Sundbyberg.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

J0han

Ja tycker det går ungefär lika många boggi som ledvagnar på 515 nu för tiden

Mikael T Nilsson

Citat från: Johan Ek skrivet 01 mars 2013, 00:44:39 AM
Ja tycker det går ungefär lika många boggi som ledvagnar på 515 nu för tiden

Tack för info! Då verkar det som att man frångått principen med att försöka undvika boggievagnar på denna linje. De gamla reglerna kanske inte föll i god jord. Samma "regler" gällde linje 507, men även där syntes en boggievagn tidigare i veckan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Tycker mer att det handlar om att man inte verkar ha riktig koll på vagnutsättningen i alla lägen alternativt att man kanske har vagnbrist och tar vad man har. Kan även vara så att man ändrat vissa tjänster, men inte sett över vagnutsättningen på omloppen. Förklaringarna kan nog vara flera. Vet sen att bl.a. Stockholms stad såväl som t.ex. boende (och även andra förare) vid Karlberg har haft synpunkter på boggikörningen. Det syns även på ganska många håll (inte bara på 507 och 515) att man inte riktigt verkar ha kollat upp hur boggivagnar beter sig i vissa korsningar. Många av de nya boggivagnarna ser något rumphuggna ut, liksom att signalstolpar och annat på flera håll fått sig en å annan tydlig kyss, så här kan det alltid undras lite vad man kan ha för skadekostnad på detta?

Det stora problemet är ju då svepet med bakvagnen om man som förare är stressad och/eller oförsiktig. Trottoaren vid Karlberg är inte bred och gatan är trång. Har stått och kikat själv och det är inte alltför sällan bakänden svept in där om föraren inte tänkt sig för. Sedan är orsaken att det är allmänt trångt på många håll och bara för att man kanske får köra boggivagn enligt reglerna (dessa vagnar är 13,7 m och längdbegränsningen är numera 13,99) så betyder det inte alltid att det fungerar för det. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att det delvis var av den orsaken som Keolis valde att renodla sina boggiomlopp på fasta linjer, turer och tjänster. Alltså även om det går och är tillåtet att köra så är det inte alltid så ekonomiskt pga skaderisker mm.

På 507 har de problem just då vid Karlbergs station, men även vid svängarna i det direkta närområdet, dvs. på Norrbackagatan, Drejargatan där det även är mycket [felparkerade] bilar etc.  På 515 finns problem med högersvängen vid Odengatan mot Odenplan (lätt att svepet trycker till bilar i körfältet till vänster om bussen) samt vid vändningen runt kyrkan då signalstolpar och annat lever farligt. Även vissa andra kanter är mindre lämpliga, t.ex. högersvängen från Frösundaleden in mot Dalvägen/Råsundavägen, högersvängen Råsundavägen in på Tulegatan liksom då i omvänd riktning flera av både höger- såväl som vänstersvängarna på sträckan  från Sundbybergs station till Sundbybergs IP.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2013, 11:13:18 AM
Tycker mer att det handlar om att man inte verkar ha riktig koll på vagnutsättningen i alla lägen alternativt att man kanske har vagnbrist och tar vad man har. Kan även vara så att man ändrat vissa tjänster, men inte sett över vagnutsättningen på omloppen. Förklaringarna kan nog vara flera. Vet sen att bl.a. Stockholms stad såväl som t.ex. boende (och även andra förare) vid Karlberg har haft synpunkter på boggikörningen. Det syns även på ganska många håll (inte bara på 507 och 515) att man inte riktigt verkar ha kollat upp hur boggivagnar beter sig i vissa korsningar. Många av de nya boggivagnarna ser något rumphuggna ut, liksom att signalstolpar och annat på flera håll fått sig en å annan tydlig kyss, så här kan det alltid undras lite vad man kan ha för skadekostnad på detta?

Det stora problemet är ju då svepet med bakvagnen om man som förare är stressad och/eller oförsiktig. Trottoaren vid Karlberg är inte bred och gatan är trång. Har stått och kikat själv och det är inte alltför sällan bakänden svept in där om föraren inte tänkt sig för. Sedan är orsaken att det är allmänt trångt på många håll och bara för att man kanske får köra boggivagn enligt reglerna (dessa vagnar är 13,7 m och längdbegränsningen är numera 13,99) så betyder det inte alltid att det fungerar för det. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att det delvis var av den orsaken som Keolis valde att renodla sina boggiomlopp på fasta linjer, turer och tjänster. Alltså även om det går och är tillåtet att köra så är det inte alltid så ekonomiskt pga skaderisker mm.

På 507 har de problem just då vid Karlbergs station, men även vid svängarna i det direkta närområdet, dvs. på Norrbackagatan, Drejargatan där det även är mycket [felparkerade] bilar etc.  På 515 finns problem med högersvängen vid Odengatan mot Odenplan (lätt att svepet trycker till bilar i körfältet till vänster om bussen) samt vid vändningen runt kyrkan då signalstolpar och annat lever farligt. Även vissa andra kanter är mindre lämpliga, t.ex. högersvängen från Frösundaleden in mot Dalvägen/Råsundavägen, högersvängen Råsundavägen in på Tulegatan liksom då i omvänd riktning flera av både höger- såväl som vänstersvängarna på sträckan  från Sundbybergs station till Sundbybergs IP.

Tack för ditt intressanta inlägg. Jag har själv sett boggievagnar skrapa i både här och där vid trånga passager. Ja, det handlar nog om att man inte alltid tänkt till när man tursatt dessa boggievagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Jo, det ovan är mera mina personliga betraktelser utifrån tidigare erfarenhet och berättad information. Vilket tillvägagångssätt som Arriva sedan har kan jag däremot inte svara för.

Att boggivagnar var direkt olämpliga vid t.ex. Karlbergs station har dock varit på tapeten förr. Den trottoar längs med Norrbackagatan där 42, 72 och 507 avgår är inte bred, säg att den är en c.a. 1,5 meter. Med en låg stenmur i direkt anslutning, och med det svep i sidled som en boggivagn mäktar med, så finns det i värsta fall ett scenario där man kan klämma folk mellan bussen och stenmuren.

Tycker egentligen att den risken är mer än tillräcklig för att man ska fundera över om vagntypen har något alls att göra på vissa platser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Varför skaffade man en massa boggievagnar till Råsta? Hade det inte varit smartare med bara ledvagnar och normalvagnar?

Rojje

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2013, 16:47:39 PM
Tycker egentligen att den risken är mer än tillräcklig för att man ska fundera över om vagntypen har något alls att göra på vissa platser.

Ungefär som i Norrort, 87xx (14.5m) vagnarna bör inte rulla på t.ex 601/602. Där räcker det med 85xx (13.8m?) eller 83xx (12m) som tar sig fram lättare än 87xx. Efter två månader är inte bussarna vackra i Norrort. Fullt med repor och skador. Trångt på många ordinarie körvägar, trång på andra ställen pga ombyggnationer som t.ex Täby C. Till det dålig snöröjning där den som plogat inte tar hänsyn till den svepyta en buss behöver= ännu trängre. Sist med inte minst ovana förare på boggivagnar som inte planerar svängen innan den "utförs". En bättre utbildning och även uppföljning skulle spara många skador.

OT: Varför har kommuner idag fått dille på att bygga om korsningar och övergångsställen så att det knappt går att komma fram med dagens bussar? Trångt med skarpa sidoförflyttningar plus tvära gupp. Förr byggde kommunerna om för att underlätta för bussarna, idag känns det som om det är tvärtom. Hur mycket hänsyn tas till dessa rekommendationer nedan?

http://www.av.se/dokument/Teman/transport/Bussar_och_gupp.pdf
samt http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2010/1999_147_bussar_och_bulor.pdf

Nico

I många nya kontrakt har det blivit boggivagnar. Vet inte om det är en modenyck eller att man fått för sig att det ska fungera bättre. Tyvärr verkar man dock i många fall glömt att kolla av detta med framkomlighet och i flera fall har det även varit väldigt mycket si och så med att utbilda förarna. Boggivagnar fungerar på större vägar och rakt fram, men när det börjar lite bli för många trånga smågator med hinder (fasta såväl som tillfälliga) så blir de direkt ett problem och då är faktiskt ofta en ledvagn smidigare.

Det är inte heller bara i innerstäderna som dessa problem uppstår. T.ex. visade Ersa mig en intressant plats i december där man knappt kan göra en vänstersväng ut från en parkering med en normalvagn utan att slå i en hastighetsskylt. Trots att det påpekats (och skylten har även körts ned ett par gånger) så envisas TrV med att sätta upp den på samma ställe. Denna typ av problematik finns på många håll, framförallt i ytterområden där det nu börjat gå alltmera boggivagnar vilket sannolikt lett till ökade skador.

I övrigt instämmer jag i Rojjes åsikt om att det har blivit trängre. Busstrafiken drar då ofta det kortaste strået. Idéen om att minska olyckor mm. är rätt, men ofta så får de billigaste lösningarna då företräde. Om man då är ute efter att göra det så svårt som möjligt för bilar så är det ganska givet att det blir än värre för tunga fordon. Att få fram detta tänk till de ansvariga på kommuner mm. är inte alltid det lättaste. Att svep och sådant måste med missar även de då man ofta klarar sig med lastbil, men inte buss.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2013, 12:18:10 PM
I många nya kontrakt har det blivit boggivagnar. Vet inte om det är en modenyck eller att man fått för sig att det ska fungera bättre. Tyvärr verkar man dock i många fall glömt att kolla av detta med framkomlighet och i flera fall har det även varit väldigt mycket si och så med att utbilda förarna. Boggivagnar fungerar på större vägar och rakt fram, men när det börjar lite bli för många trånga smågator med hinder (fasta såväl som tillfälliga) så blir de direkt ett problem och då är faktiskt ofta en ledvagn smidigare.


Ja, det känns som om t.ex. Solna och Sundbyberg inte är helt optimala områden för en massa boggievagnar.

buskörare

Citat från: Rojje skrivet 02 mars 2013, 09:04:52 AM
Ungefär som i Norrort, 87xx (14.5m) vagnarna bör inte rulla på t.ex 601/602. Där räcker det med 85xx (13.8m?) eller 83xx (12m) som tar sig fram lättare än 87xx. Efter två månader är inte bussarna vackra i Norrort. Fullt med repor och skador. Trångt på många ordinarie körvägar, trång på andra ställen pga ombyggnationer som t.ex Täby C. Till det dålig snöröjning där den som plogat inte tar hänsyn till den svepyta en buss behöver= ännu trängre. Sist med inte minst ovana förare på boggivagnar som inte planerar svängen innan den "utförs". En bättre utbildning och även uppföljning skulle spara många skador.

Det är ju svårt att undvika 87-vagnarna på dessa linjer eftersom dom sen kan gå på en 610 eller liknande. På 601:an är det väl egentligen bara ett ställe där det är trångt och det är fascinerande nog en korsning där man bara för några månader sen satte upp trafikljus som gjorde det ännu värre.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2013, 12:18:10 PM
Det är inte heller bara i innerstäderna som dessa problem uppstår. T.ex. visade Ersa mig en intressant plats i december där man knappt kan göra en vänstersväng ut från en parkering med en normalvagn utan att slå i en hastighetsskylt. Trots att det påpekats (och skylten har även körts ned ett par gånger) så envisas TrV med att sätta upp den på samma ställe. Denna typ av problematik finns på många håll, framförallt i ytterområden där det nu börjat gå alltmera boggivagnar vilket sannolikt lett till ökade skador.

Ja, de skyltarna är roliga. Bussarna blir längre och längre pga lågentrén, från 12 till 13,5 och idag 15 meter utan medstyrande tredjeaxel. Men skyltar och hinder står där de står, trots regelbundna påpekanden (och oregelbundna påkörningar) i mer än 10 år. Tyvärr glömmer våra beslutsfattare ofta bort att införandet av nya bussmodeller (som t.ex 15-meters lågentrébussar) innebär att många vägar, korsningar och hållplatser måste byggas om och modifieras för att de nya bussarna ska kunna trafikera dem. Det räcker inte att enbart byta ut bussarna och därefter helt strunta i resten av gatumiljön. Då blir det ju ingen ökad tillgänglighet. Utan snarare en försämring.

Rojje

Citat från: buskörare skrivet 02 mars 2013, 14:11:12 PM
Det är ju svårt att undvika 87-vagnarna på dessa linjer eftersom dom sen kan gå på en 610 eller liknande. På 601:an är det väl egentligen bara ett ställe där det är trångt och det är fascinerande nog en korsning där man bara för några månader sen satte upp trafikljus som gjorde det ännu värre.

Borde gå att ändra på genom annat fordonsomlopp. Lås ett visst antal 83xx eller 85xx på 601/602 och kör endast ett fåtal turer med ledbuss för att klara Danderyds Gymnasium.

Omnilasse

Citat från: Rojje skrivet 02 mars 2013, 20:07:16 PM
Borde gå att ändra på genom annat fordonsomlopp. Lås ett visst antal 83xx eller 85xx på 601/602 och kör endast ett fåtal turer med ledbuss för att klara Danderyds Gymnasium.

Det är väl aldrig så att det inte "går" när det gäller sådana här saker. Men allt har ju en kostnadsaspekt. Mycket av den potentiella effektiviteten i ett trafikområde som Norrort, ligger ju i att det i princip finns tre knutpunkter som många linjer passerar och att bussarna  (och förarna) kan utnyttjas så effektivt som möjligt utifrån den begränsning i exempelvis regleringstid som lagts in.  Å andra sidan kan det ju i slutändan bli dyrare om bussarna krockar med ett och annat ute i trafiken...

Men man skulle nog antagligen kunna begränsa antalet sådana avgångar på dessa linjer med "fel" busstyp utan några större problem.

Man kan ju förstås också lösa problemet med avlösningar etc, men vi har ju tämligen nyligen kunnat konstaterat att detta också kan vara rätt känsligt och kan också rendera en ökad kostnad.

Ett problem är väl också att den något kortare modellen 85xx-vagnarna behövs för turer som går in i Stockholms innerstadszon. Det gör att rätt många av dem nog blir låsta till dessa linjer, iaf under högtrafik.

rengmark

Undrar hur man ska tolka linjebeskrivningen? Där nämns bara led- och normalbuss.
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/515.pdf