Att köra manuellt

Startat av Bussförare D, 05 november 2012, 21:14:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussförare D

Hej på er.
Jag har kört buss i två år snart, i stadstrafik. Har behörighet för att köra med automatlåda på buss och manuellt på bil.
Nu funderar jag på att ta manuellt för buss.

Är det någon större skillnad att manuell buss jämfört med manuell bil?
Förare på GUB sedan december 2010

homer

det är vanligtvis betydligt  fler växlar på en buss än en personbil.

fråga dig själv en extra gång om du behöver ett riktigt körkort, idag är ju även många turistbussar kopplingsfria och fler lär de säkert bli, med risk för att många tycker jag är dum i huvudet skulle jag nog vilja påstå att manuella växellådor är på utdöende, både vad gäller tunga fordon och personbilar, (givetvis kommer de inte försvinna helt, men de kommer väl bara vara rena sportbilar och kanske vissa lastbilar som har kvar kopplingspedalen)

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 05 november 2012, 21:25:10 PM
det är vanligtvis betydligt  fler växlar på en buss än en personbil.

fråga dig själv en extra gång om du behöver ett riktigt körkort, idag är ju även många turistbussar kopplingsfria och fler lär de säkert bli, med risk för att många tycker jag är dum i huvudet skulle jag nog vilja påstå att manuella växellådor är på utdöende, både vad gäller tunga fordon och personbilar, (givetvis kommer de inte försvinna helt, men de kommer väl bara vara rena sportbilar och kanske vissa lastbilar som har kvar kopplingspedalen)

Det beror väl på vad för slags jobb man tänker sig att söka.

Är ju inte många beställningsåkare idag som anställer nån som inte har fullständigt körkort, en sådan förare blir ju svårplanerad.

När vi/jag sökte förare vid två tillfällen de senaste månaderna så ratade jag ett antal som saknade KK för manuell just för att dessa inte skulle ha kunnat sköta jobbet

Der_löwe

Har du kört buss i 2 år så kommer det vara piece of cake att ta busskort med manuel låda. Det är klart att det är lite anorlunda kontra personbil, men en körlektion så har du det där om du ändå kan allt annat.

Ersa

Citat från: Bussförare D skrivet 05 november 2012, 21:14:53 PM
Hej på er.
Jag har kört buss i två år snart, i stadstrafik. Har behörighet för att köra med automatlåda på buss och manuellt på bil.
Nu funderar jag på att ta manuellt för buss.

Är det någon större skillnad att manuell buss jämfört med manuell bil?

Citat från: Håkan_E skrivet 05 november 2012, 21:35:25 PM
Är ju inte många beställningsåkare idag som anställer nån som inte har fullständigt körkort, en sådan förare blir ju svårplanerad.

När vi/jag sökte förare vid två tillfällen de senaste månaderna så ratade jag ett antal som saknade KK för manuell just för att dessa inte skulle ha kunnat sköta jobbet

Trots att majoriteten av alla nya beställningsbussar idag nästan enbart levereras med t.ex I-shift, OptiCruise och PowerShift är det som Håkan säger. Att bussföretagen än idag helst ser att föraren har ett komplett körkort utan begränsningar. Än finns det kvar gott om beställningsbussar med kopplingspedal, och man vet aldrig när man kan råka tvingas köra en sådan. Tänk även på att det finns (principfasta) bussåkare som inte har några planer på att sluta köpa helt nya bussar med manuell låda i framtiden.

Vad gäller växlandet är det inga bekymmer alls, iaf jämfört med lastbilars betydligt mer avancerade manuella lådor med split och range. Manuella bussar är i princip 6-växlade allihopa, även om vissa har fler lägre växlar (som man dock väldigt sällan använder). På en 8-växlad Volvo var ettan en ren krypväxel, och trean hoppade man alltid över. Och åttan var en "överväxel" med knapp uppe på spaken. Där växlade man: 2, 4, 5, 6, 7, 8.

Mitt råd är att du kör upp med en buss som har en vanlig enkel 6-växlad låda utan elektronik eller pneumatik.

Mats Karlsson

8-växlad slaglåda skall det vara! Den är trevlig. Man hittar alltid en bra växel att köra på och kan hoppa över växlar lite godtyckligt beroende på situationen.

Bussförare D

Förare på GUB sedan december 2010

groenis

Att många beställningsåkerier helst vill ha förare med manuellt körkort är att bussen kan vara reggad som manuell
även om den uppför sig som automat,kopplingspedal eller inte.

Mats
Välsmord länkage till en slaglåda och jag kör den gärna

/Lennart

Ersa

Även om slaglådor och helt osynkroniserade växellådor kan vara riktigt kul att behärska, så är det dock inget som trådskaparen behöver ägna tankar åt, då dessa växellådor numera snart bara finns på idag åldersstigna tyska turistbussar samt veteranbussar av 1950-talsmodell. :)

Vad gäller I-shift, OptiCruise och PowerShift och andra kopplingsfria bussar med "intelligenta växellådor" underlättar det att ha bra kunskap om olika manuella växellådor för att veta hur de fungerar. Man kan och får köra dem med "automatkörkort", men behandlar man dessa lådor om om de vore rena automatlådor blir det ofta en väldigt ojämn ryckig färd. De är och förblir osynkroniserade manuella växellådor med en datoriserad växlingsassistent.

En buss brummar

Tog mitt D kort med manuell låda, inga större besvär, lite fler växlar men det är en ren vanesak. Skulle jag köra en manuell idag skulle jag nog få lite problem.

Dock minns jag två saker som var jobbigt varav den sista lärde jag mig aldrig ordentligt.

1. manuell låda är lååååångsam mot en personbils manuella låda. Du växlar alltså inte som på en personbil. Det är mer att du lägger ur växeln, låter den ligga i friläge och sedan pillar in växeln.

2. Start i uppförslut, detta var rena mardrömmen för mig! Att starta var inget problem, dragläge som på personbil, men när du växlar från första växeln till andra gick inte pgr av punkt 1. Det gick så långsamt att bussen hann rulla bak i princip när man trampade ner kopplingen och då var man tillbaka till första växeln!!

Detta beror snarare på min bristfälliga teknik, men detta var vad jag upplevde. hade uppkörningen varit med start i uppförsbacke hade jag kuggat alla gånger!

Ronald M. Jannesson

Lärde mig att köra manuell låda på GDG i Kungälv. På den tiden (1988) hade dom ALPUS-karosserade vagnar med manuell vxllåda. Innan hade jag kört automat på Göteborgs Spårvägar. Men det var ju bara att försöka och med tiden (jobbade på GDG i 6 år) tror jag nog att jag började få ordning på växlandet ganska bra. Åtminstone "lastbilslådorna" på de äldre bussarna. G7- lådan som kom senare blev jag aldrig riktigt "vän" med...men så är det... :D

Jan

Många mini och midibussar har manuella växellådor.
I branschen 37 år

metalurg

Det är i princip som att växla med bil, bara man får in känslan så sitter det efter ett par gånger, men naturligtvis så får man tänka mer på att planera innan rondeller, korsningar osv...och det är kul att "hoppa över växlar" när man väl fått klämm på det, och bra för miljön också!

Lycka till!

Lars-Håkan_E

Den största skillnaden jmf med en personbil är tyngden, det går inte att växla upp i uppförslut hur som helst vilket en tidigare skribent konstaterat, väljer man bara rätt växel och är uppmärksam på varvtal och vägens luftning är det här knappast mer än ett övergående problem.

De moderna manuella lådor som finns från 2000 talet o framåt kräver sällan någon muskelkraft då mekaniken är ersatt med pneumatik och elektronik

metalurg

Citat från: Håkan_E skrivet 07 november 2012, 09:54:42 AM
Den största skillnaden jmf med en personbil är tyngden, det går inte att växla upp i uppförslut hur som helst vilket en tidigare skribent konstaterat, väljer man bara rätt växel och är uppmärksam på varvtal och vägens luftning är det här knappast mer än ett övergående problem.

De moderna manuella lådor som finns från 2000 talet o framåt kräver sällan någon muskelkraft då mekaniken är ersatt med pneumatik och elektronik


Håller med. Tyngden är ju annorlunda, trycker på mer i bussen, helt rätt!