Linje 179E Kista C – Tensta C

Startat av Jimmy, 18 september 2012, 17:38:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Linje 179E Kista C – Tensta C (som Bussmicke tidigare nämnt i en annan tråd) kom den någonsin i trafik?

Enligt SL Hemsida under rubriken Förändringar och händelser som påverkar SL-trafiken så står det så här.

Omläggning av busslinjerna på Tenstastråket
På grund av bygget av en ny trafikplats i Tensta, är förbindelsen mellan Tenstastråket och E18/Hjulstavägen avstängd fram till slutet av oktober. Bussar som vanligtvis kör på Tenstastråket kommer at ta andra vägar under perioden.
Följande busslinjer påverkas:
196, 179, 179E, 514, 540, 546
Detta gäller from 2012-08-10.

Här finns dessutom en karta där linje 179E finns med, kolla följande länk:

http://sl.se/Global/Bilder/Resenar/Planera_resa/Karta%20Tensta_slutgiltig.pdf

Jag ställde samma fråga till SL Kundtjänst.
Först förnekade de linje 179E över huvud taget.
Jag lotsade dem då per telefon till ovanstående karta.

De var mycket kundvänliga och bad mig vänta under tiden de ringde Entreprenören Arriva, som sa att under deras tid (from 20 augusti) så hade de inte kört någon 179E.
De trodde eventuellt att föregångaren Keolis kanske hade kört 179E.

Någon som vet mer om 179E?


Ett svar hann jag få från Rengmark 2012-09-15 innan jag bröt ut tråden:

"Jag har sett 179E vid ett tillfälle. Det var den 14 juli, samma dag som jubileumsmaratonloppet gick genom Sollentuna. Jag såg minst två bussar skyltade 179E och jag kopplade det till att det hade att göra med förändrade linjesträckningar i samband med loppet."

Kanske det blir  fler svar om jag kör frågan i en separat tråd.

Jimmy

Jonas Strömblad


Gissar att det är denna det handlar om.
De gånger jag sett dem skyltas de inte 179E utan bara 179 men trafikerar bara Kista - Tensta, och vid alla tillfällen jag sett dem så har de trafikerats med röda bussar (med och utan regionalstandard).
/J

Max W

Infarten till Tensta stängdes på fredagen kl 14.00. På lördagen "bevakade" jag busstrafiken vid Spånga Kyrka under ett par timmar. Då funkade linje 179 E perfekt. Den kom någon minut före "Blåbusslinjen 179", men det var sällan någon omstigning (3 tillfällen av 14 möjliga).
Linje 179 E har enligt vad mina källor angivit helt försvunnit sedan Arriva tog över ruljansen i Råsta. Linje 540 funkar också dåligt och linje 546 trafikeras inte som den ska på morgnarna. Jag har en närstående bekant som väntat förgäves flera gånger vid hpl Byleden på morgnarna och till slut gått till Lunda industriområde och tagit 517 till Hjulsta istället.

Omnilasse

179E gick ju främst på lördagar och söndagar under "shoppingtid" I och med att man införde 10-minuterstrafik dagtid helger på 179 försvann ju helt enkelt behovet. Men har inte heller något direkt minne av att de brukade skyltas som E-turer. Detta är ju något hos SL som ju inte riktigt är konsekvent längre. Man undrar ju något över vad reglerna kring detta är. För som jag förstår det får väl ändå inte E-skyltningen innebära annan linjedragning, utan skall vara just en extrainsatt avgång. På så sätt har ju alla linjer en potentiell E-variant (eller flera), även om det för närvarande är få linjer som har extraturer.

Personligen - som en utvikning - tycker jag dock det är bra att det utmärks. Det blir så mycket frågor annars om bussen inte går hela vägen etc. Skyltas det med E, så framstår detta som klart att det iaf är en extra avgång (om nu relativt nyinflyttade i SL-området längre vet vad E står för förstås...) 

Max W

Citat från: Omnilasse skrivet 19 september 2012, 10:47:50 AM
179E gick ju främst på lördagar och söndagar under "shoppingtid" I och med att man införde 10-minuterstrafik dagtid helger på 179 försvann ju helt enkelt behovet. Men har inte heller något direkt minne av att de brukade skyltas som E-turer. Detta är ju något hos SL som ju inte riktigt är konsekvent längre. Man undrar ju något över vad reglerna kring detta är. För som jag förstår det får väl ändå inte E-skyltningen innebära annan linjedragning, utan skall vara just en extrainsatt avgång. På så sätt har ju alla linjer en potentiell E-variant (eller flera), även om det för närvarande är få linjer som har extraturer.

Personligen - som en utvikning - tycker jag dock det är bra att det utmärks. Det blir så mycket frågor annars om bussen inte går hela vägen etc. Skyltas det med E, så framstår detta som klart att det iaf är en extra avgång (om nu relativt nyinflyttade i SL-området längre vet vad E står för förstås...) 
Du har rätt i att 179 E borde kallats 179 X. Den var avsedd att ta trafikanter från Tensta Centrum till Spånga Kyrka och vise versa så att de kunde stiga om till/från ordinarie 179 under de dryga 2 månader som ordinarie 179 pga vägbygget på E18 inte kan trafikeras ordinarie körväg.
Varför 179 E skulle gå till Kista vet jag inte, men kan ju ha att göra med vägbygget på Kista-sidan.
Reseplaneraren har nu börjat rekommendera byte mellan 179 och 514 vid Spånga IP åtminstone vissa tider.
Nya topptavlor med 179 E sattes upp men aldrig någon tidtabell. Se även vad jag skrev i tidigare inlägg nedan om busstrafiken i Tensta efter 20/8.
Max

P.Ek

Här är två bilder till på röda kortturer på linje 179, tagna vid Tensta centrum i mars:


Keolis 3779


Keolis 3750


//P.Ek :)

Ted Selander

Citat från: Jimmy skrivet 18 september 2012, 17:38:13 PM
Linje 179E Kista C – Tensta C (som Bussmicke tidigare nämnt i en annan tråd) kom den någonsin i trafik?
---klipp--
De var mycket kundvänliga och bad mig vänta under tiden de ringde Entreprenören Arriva, som sa att under deras tid (from 20 augusti) så hade de inte kört någon 179E.
De trodde eventuellt att föregångaren Keolis kanske hade kört 179E.

Någon som vet mer om 179E?
---klipp---
Jimmy
Linje 179E trafikerades lör - sön från den 11/12 2011. 51 avgångar, dubbelriktat Tensta C - Kista C ca kl 13-18, därefter enkelriktat från Kista C fram till kl. 22. Trafiken fortgick resten av vintertidtabellen, fram till juni 2012.

Linjen kördes som visats med röda ledvagnar, och skyltades inte "E", helt i enlighet med SL:s riktlinjer.

Max W

Citat från: Ted S skrivet 19 september 2012, 19:20:47 PM
Linje 179E trafikerades lör - sön från den 11/12 2011. 51 avgångar, dubbelriktat Tensta C - Kista C ca kl 13-18, därefter enkelriktat från Kista C fram till kl. 22. Trafiken fortgick resten av vintertidtabellen, fram till juni 2012.

Linjen kördes som visats med röda ledvagnar, och skyltades inte "E", helt i enlighet med SL:s riktlinjer.
Där ser man. Det var en nyhet för mig att 179 E funnits lördagar o söndagar föregående vintersäsong.
I gårkväll besökte jag hållplatsområdet Tensta Centrum och såg då att de nya fina topptavlorna som sattes upp runt 11-12/8 nu är helt borta. Likaså har texten på stripen i regnskyddet vid hpl-läget för 514 mot Häggvik maskerats. Således ingen uppgift om linje 179 E längre.
Spontant tycker jag nog det borde räckt med att tejpa över linje 179 E och låtit topparna sitta kvar för det var ju 3 linjer till angivna på dem.

Jimmy

Hej.
Härligt med alla uppgifter och bilder!
Extraavgångarna lördag-söndag från 11/12 2011 fanns väl aldrig i någon tidtabell för allmänheten, så därför har jag inte upptäckt dem.  Dagtid blev det väl då 7½-minuterstrafik mellan Kista och Tensta.
Kan man tänka sig att bussarna vid vändning Kista inte hade tillgång till vändplan och därför fick köra i en slinga Tenstastråket - Tenstavägen - Hagstråket - Tensta Allé - Tenstastråket?

Jag var förresten också och kollade på skyltar i Tensta häromdagen.
På hpl Tensta C riktning söderut hade man missat att skylta 540 med tryckta siffror, och hade i stället med en tuschpenna ritat in 540 på den orangea stripen.

Jimmy