En diskussion på jobbet...

Startat av Wetjo, 23 augusti 2012, 06:20:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2012, 08:20:49 AM
Nettbuss och väl även Swebus (Express) stryper sina bussar vid 90 km/tim så det måste ju rimligen vara tillåtet. För bussar som bara går i Sverige är det ju heller aldrig tillåtet att köra fortare än 90.

Med tanke på att jag väldigt ofta blir omkörd av Swebus så är jag ganska tveksam att deras bussar är strypta till 90km/h?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Wetjo

#16
En tanke som dök upp helt utanför diskussionen...

Om bussen är typgodkänd med utväxling o hastighet osv, måste den inte typas om då?
OM den stryps, menar jag...

Erling.L

Citat från: Wetjo skrivet 24 augusti 2012, 12:37:34 PM
En tanke som dök upp helt utanför diskussionen...

Om bussen är typgodkänd med utväxling o hastighet osv, måste den inte typas om då?
OM den stryps, menar jag...

Det göres nog innan reg besiktningen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 augusti 2012, 21:22:10 PM
Med tanke på att jag väldigt ofta blir omkörd av Swebus så är jag ganska tveksam att deras bussar är strypta till 90km/h?

95-99 km/t är toppfarten, beroende på modell.

yngrot

Våra är strypta på 90  .  De äldre som vi har/hade på linje 700  var strypta på 100  .. (2263-2265 )
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andy

Jag tror att det är detta direktiv som avses:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0006:SV:HTML

Man skulle kunna tolka Artikel 2 som att hastighetsbegränsaren måste vara inställd på precis 100 för buss. Men i Artikel 6 står också att hastighetsbegränsare inställd på 100 inte behövs för bussar "som är konstruerade så att de inte kan köra fortare än" 100 km/h. Om en hastighetsbegränsare inställd på 90 gör att det kravet är uppfyllt vet jag inte.

Hursomhelst är ju solklart syftet med direktivet att förhindra att tunga fordon kör för fort, och att inget EU-land har strängare eller mer tillåtande regler för detta än något annat.

Dessutom står det att fordon som "används uteslutande för kollektivtrafik i stadsområden" är undantagna från alla krav på hastighetsbegränsare. Är förort stadsområde? Nacka? Värmdö? Roslagen?

Andy

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202009/TSFS_2009-18.pdf
TSFS 2009:18:

Högsta föreskriven hastighet
8 § Hastighetsregulatorn ska för buss vara inställd så att bussen inte kan
framföras med högre hastighet än 100 km/h. För lastbil ska
hastighetsregulatorn vara inställd så att lastbilen inte kan framföras med
högre hastighet än 90 km/h. För buss i kategori M3 med en totalvikt över
10 000 kg, och som tagits i bruk före den 1 januari 2005, får hastighetsregulatorn
dock vara inställd på högst 100 km/h.

15 § Kontroll av hastighetsregulator efter reparation av
hastighetsregulatorn eller sådan reparation av fordonet eller byte av däck
som påverkar hastighetsregulatorns föreskrivna funktion eller efter brytande
av föreskriven plombering ska ske med avseende på följande krav för
godkännande.
//...//
2. Hastighetsregulatorn ska vara anpassad till fordonet och vara inställd
på den högsta hastigheten som föreskrivs för fordonet i 8 §.

Den sista punkten torde innebära att man inte får ställa ner hastigheten till 90. Men varför inte?

Ersa

Citat från: Andy skrivet 24 augusti 2012, 18:48:56 PM
Dessutom står det att fordon som "används uteslutande för kollektivtrafik i stadsområden" är undantagna från alla krav på hastighetsbegränsare. Är förort stadsområde? Nacka? Värmdö? Roslagen?

All SL-trafik räknas inte som "trafik i stadsområde", utan lite mer avlägsna delarna (Täby, Norrtälje, Öregrund, Nynäshamn) räknas som närförorter till Stockholm, med närförortstrafik på linjer som t.ex 620, 639 och 676. Och nog känns det som att det borde finnas krav på hastighetsspärr på sådan förortstrafik.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2012, 07:42:24 AM
All SL-trafik räknas inte som "trafik i stadsområde", utan lite mer avlägsna delarna (Täby, Norrtälje, Öregrund, Nynäshamn) räknas som närförorter till Stockholm, med närförortstrafik på linjer som t.ex 620, 639 och 676. Och nog känns det som att det borde finnas krav på hastighetsspärr på sådan förortstrafik.
Nu är det väl egentligen trafik i stadsområde enligt EU-direkt som avses. Vad nu det kan avse. Men man får väl anta att det också kan hänföras till klassningen av bussar. En buss av klass I räknas ju alltid som en stadsbuss. Klass II bör väl i princip då höra till en busstyp som bör ha hastighetsspärr.

Orsaken till regeln om hastighetsspärr förövrigt verkar väl vara att hänföra till färdskrivaren. Det tycks som att det kan bli fel där om man ändrar inställningen. Därav får man väl förstå Trafikverkets reglering av detta.

Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 25 augusti 2012, 08:48:40 AM
Nu är det väl egentligen trafik i stadsområde enligt EU-direkt som avses. Vad nu det kan avse. Men man får väl anta att det också kan hänföras till klassningen av bussar. En buss av klass I räknas ju alltid som en stadsbuss. Klass II bör väl i princip då höra till en busstyp som bör ha hastighetsspärr.

Orsaken till regeln om hastighetsspärr förövrigt verkar väl vara att hänföra till färdskrivaren. Det tycks som att det kan bli fel där om man ändrar inställningen. Därav får man väl förstå Trafikverkets reglering av detta.

Flertalet bussar för förortstrafik är klassade som Klass 1 bussar, buss klass 2 kan sägas vara regionbussar med högre standard, ibland toalett men till skillnad från näraliggande klass 3 även erbjuda ett mindre antal ståplatser.
Buss klass 3 får inte ha ståplatspassagerare.

En stor del av B9S leveranserna till Trängselprojektet utgjordes om jag minns rätt av klass 1 bussar, klass 1 bussar behöver inte ha bälten men om bälten finns måste de användas

GDG

Om man läser EU-direktivet, står följande:

Artikel 2
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att de motorfordon i kategorierna M2 och M3 som avses i artikel 1 används på väg endast om de är utrustade med en hastighets- begränsande anordning som ställts in så att fordonens hastighet inte kan överskrida100km/h.

Det betyder väl att det är lagen, dock finns det inget lagrum för att det måste vara just 100km/h. Enskilt fordon kan säkert ha annan, av fordonsägaren, inställd maxhastighet, bara den inte överstiger 100km/h.

GDG

Sen kan man fundera på om problemet egentligen sitter längst fram till vänster på bussen, denna position innehas om man får tro de som förhandlar, en mycket kompetent, ansvarsfull och välutbildad förare med hög moral och högt säkerhetstänkande.

Resultatet är dock att av samhället gemensamt beslutade hastighetsgränser inte följs, då får man montera en pryl som hjälper samhället att följa sina fattade beslut. Detta då ovanstående inte gäller i många fall.  ;D


Björn Ax

Citat från: GDG skrivet 25 augusti 2012, 12:44:19 PM
Sen kan man fundera på om problemet egentligen sitter längst fram till vänster på bussen, denna position innehas om man får tro de som förhandlar, en mycket kompetent, ansvarsfull och välutbildad förare med hög moral och högt säkerhetstänkande.

Resultatet är dock att av samhället gemensamt beslutade hastighetsgränser inte följs, då får man montera en pryl som hjälper samhället att följa sina fattade beslut. Detta då ovanstående inte gäller i många fall.  ;D

Sen kan man ju fråga vad det är som gör att hastighetsgränser inte följs? Är det pga att föraren skiter i gränserna eller är det för att dom som sitter inne i ett AC-kylt kontor lägger tider som inte fungerar i verkligheten?

Då har man ju dilemmat. Ska jag som förare köra fortare än jag får och komma i tid eller köra lagligt och få många arga resenärer till följd när man är sen?

Självklart ska ju svaret vara att man ska köra lagligt och komma försent men det finns ju förare som inte vill få arga resenärer som klagar och då kör man olagligt.