Resor till och från jobbet

Startat av buskörare, 24 juli 2012, 23:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hoppas på rakt svar här. Har idag fått ut en remsa att åka på i tjänsten. Men vad räknas som i tjänsten? Om jag börjar i Danderyd och slutar i Täby, är resan till Danderyd i tjänsten?

Lars-Håkan_E

Ja om den är betald så borde det räknas så, alltså om det ingår i tjänsten att resa åter till Danderyd.
Men normalt blir det väl tvärtom, att man ställer bilen på depån och åker till Danderyd i tjänstens början

buskörare

Citat från: Håkan_E skrivet 25 juli 2012, 00:03:17 AM
Ja om den är betald så borde det räknas så, alltså om det ingår i tjänsten att resa åter till Danderyd.
Men normalt blir det väl tvärtom, att man ställer bilen på depån och åker till Danderyd i tjänstens början

Nu fattar jag inte. Om jag börjar i Danderyd så åker jag väl till Danderyd i början av tjänsten  ???
Åtminstone på Keolis får vi inte längre betalt för restiden.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 25 juli 2012, 00:25:14 AM
Nu fattar jag inte. Om jag börjar i Danderyd så åker jag väl till Danderyd i början av tjänsten  ???
Åtminstone på Keolis får vi inte längre betalt för restiden.

Jag antog att du åkte bil :-) och sedan åkte "pass" till Danderyd

Om du inte har betalt för resorna så räknas det ju som resa t/fr arbetet, dvs privatresa

Däremot bör passresa inne i tjänsten räknas som "tjänsteresa", om du slutar ett pass i depån och börjar nästa nånstans ute på linjenätet

buskörare

Citat från: Håkan_E skrivet 25 juli 2012, 01:04:46 AM
Jag antog att du åkte bil :-) och sedan åkte "pass" till Danderyd

Om du inte har betalt för resorna så räknas det ju som resa t/fr arbetet, dvs privatresa

Däremot bör passresa inne i tjänsten räknas som "tjänsteresa", om du slutar ett pass i depån och börjar nästa nånstans ute på linjenätet

Slutar jag i garaget åker jag cykel dit och buss till Danderyd. Jag blir lite fundersam bara när vi på Lidingö fick behålla tjänstekortet för att vi börjar och slutar på olika ställen, men nu i Täby låter det helt annorlunda. Om det stämmer så borde ju ingen förare få behålla tjänstekortet, då få tjänster på ön (när jag körde där i alla fall) innehöll en "rampparkering" av buss mitt i tjänsten.

Ronald M. Jannesson

...Helt kort; ALLT resande som INGÅR i tjänsten sker på "Tjänstekort". Resor till eller från arbetet UTANFÖR tjänsten sker med eget betalande så att säga. Bara att läsa tjänsten; står det resa eller dylikt så gäller Tjänstekortet; i övrigt ej; betala själv. Sen om man har uniform förstår jag ju inte tjänstekortets relevans men det är väl bara ytterligare ett exempel på byråkratin i detta land, eller??? ::) :-X

Nico

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 juli 2012, 16:19:11 PMSen om man har uniform förstår jag ju inte tjänstekortets relevans men det är väl bara ytterligare ett exempel på byråkratin i detta land, eller??? ::) :-X

Tja, att uniformen inte per automatik ger rätt att resa beror sannolikt på att det finns hur mycket uniformer som helst utdelade (har själv ett antal i källaren och de finns de som har många fler) och mängder på drift. För att förarna m.fl. ska slippa att fundera över detta så gäller att man ska ha ett korrekt färdbevis helt oavsett hur man är klädd. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

När jag blev anställ på dv Busslink i Hornsberg så hette det att uniformerad kollega alltid är i tjänst, eftersom det inte är upp till mig att avgöra eller inte. På buss då, hur det skulle bli i Tuben vet jag inte, antar att tjänstekortet hade varit bra att ha där  ;D

en_dalmas

Citat från: lil-sis skrivet 25 juli 2012, 19:11:57 PM
När jag blev anställ på dv Busslink i Hornsberg så hette det att uniformerad kollega alltid är i tjänst, eftersom det inte är upp till mig att avgöra eller inte. På buss då, hur det skulle bli i Tuben vet jag inte, antar att tjänstekortet hade varit bra att ha där  ;D

här i stan ser vi det lite på samma sätt att om en kollega ska med bussen man kör så åker han i tjänsten, vare sig han är på väg till jobbet, i tjänsten eller på väg hem. för jag, och även fler vet jag ser det som så att vi som bussförare, även om vi är på väg till/från jobbet och då egentligen åker privat som vissa här tidigare ser det så ska inte vi behöva betala för att åka en buss som vi själva har kört/ska köra

buskörare

Citat från: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 13:39:13 PM
här i stan ser vi det lite på samma sätt att om en kollega ska med bussen man kör så åker han i tjänsten, vare sig han är på väg till jobbet, i tjänsten eller på väg hem. för jag, och även fler vet jag ser det som så att vi som bussförare, även om vi är på väg till/från jobbet och då egentligen åker privat som vissa här tidigare ser det så ska inte vi behöva betala för att åka en buss som vi själva har kört/ska köra

Ja, det ändrades ju till det när Nobina tog över. Innan dess hade vi tjänstekort i Örebro. Men vad vi förare anser går ju inte alltid hand i hand med vad kontrollanterna tycker, och jag vill inte åka dit för att jag inte har giltigt färdbevis. Vilket har hänt i Örebro bl.a när tjänstekorten fanns.

en_dalmas

Citat från: buskörare skrivet 26 juli 2012, 13:45:18 PM
Ja, det ändrades ju till det när Nobina tog över. Innan dess hade vi tjänstekort i Örebro. Men vad vi förare anser går ju inte alltid hand i hand med vad kontrollanterna tycker, och jag vill inte åka dit för att jag inte har giltigt färdbevis. Vilket har hänt i Örebro bl.a när tjänstekorten fanns.

ok. jo, att kontrollanterna kan tycka annorlunda har jag hört, men har hört att det funnits tillfällen då nån stått på sig och tycker att det är fel och vägrar betala nåt för att åka med bussen

Lars-Håkan_E

Resa t/fr arbetet är ju aldrig i tjänsten oavsett vad man själv tycker och även om det utvecklats en sådan praxis, det hela är en följd av förmånsbeskattning.

Om arbetsgivaren och arbetstagaren ska slippa förmånsbeskattning får man enbart resa i själva arbetet, eftersom det med tidigare tjänstekort som de facto enbart gällde "i tjänsten" var omöjligt att kontrollera om du reste privat eller i arbetet så har denna nya tillämpning tillkommit.

I annat fall ska arbetsgivaren tillhandahålla ett kort som gäller för både tjänste o privatresor och det förmånsbeskattas då till samma värde som ett vanligt årskort eller motsvarande, för att slippa denna handläggning har de flesta beslutat att inte tillhandahålla denna form eftersom man dessutom för betala "beställaren" för att typer av färdbevis numera.

buskörare

Citat från: Håkan_E skrivet 26 juli 2012, 21:42:30 PM
Resa t/fr arbetet är ju aldrig i tjänsten oavsett vad man själv tycker och även om det utvecklats en sådan praxis, det hela är en följd av förmånsbeskattning.

Om arbetsgivaren och arbetstagaren ska slippa förmånsbeskattning får man enbart resa i själva arbetet, eftersom det med tidigare tjänstekort som de facto enbart gällde "i tjänsten" var omöjligt att kontrollera om du reste privat eller i arbetet så har denna nya tillämpning tillkommit.

I annat fall ska arbetsgivaren tillhandahålla ett kort som gäller för både tjänste o privatresor och det förmånsbeskattas då till samma värde som ett vanligt årskort eller motsvarande, för att slippa denna handläggning har de flesta beslutat att inte tillhandahålla denna form eftersom man dessutom för betala "beställaren" för att typer av färdbevis numera.

Öh, va? Keolis ger många av sina SL-förare årskort för resor "i tjänsten".

J0han

Citat från: buskörare skrivet 27 juli 2012, 01:17:00 AM
Öh, va? Keolis ger många av sina SL-förare årskort för resor "i tjänsten".

Det är väl bara i City vi har kvar tjänstekorten, av Keolis garage?

Alla andra områden har väl avlösningsbilar/remsor om så ska behövas istället?

buskörare

Citat från: Johan Ek skrivet 27 juli 2012, 01:51:12 AM
Det är väl bara i City vi har kvar tjänstekorten, av Keolis garage?

Alla andra områden har väl avlösningsbilar/remsor om så ska behövas istället?

Lidingö och Täby har kvar. Eller ja, i Täby fick vissa sommarbarn nu, åt oss andra räckte det inte. På Lidingö fick man remsa om man jobbade under 32% eller nått, alla över fick tjänstekort. Här i Täby vet jag inte, jag vet att vissa grupper inte får, men vad som avgöra har jag inte förstått.