Bra idé i Västerås

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 oktober 2011, 15:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Västerås funderar på att höja priset rejält för dem som betalar med kort på bussen.
http://www.busstidningen.se/2011/10/14/kortbetalande-leder-till-chockhojda-biljettpriser/

Det gillar inte chefredaktör Maasing. Kolla rubrikvalet men också på hans Twitter. Så här skriver han där: "Precis som SL vill VL jaga bort spontankunderna genom orimliga priser på enkelbiljetter. Varför inte bara nobba andra än stamkunder?"

Jag kommenterar detta på min blogg http://savenfjord.blogspot.com/2011/10/ingen-dum-ide-for-bussarna-i-vasteras.html


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert T

Det är ju jättebra!
Man ska betala extra för att sinka andra resenärer genom att ta tid från dom vid betalning.
Man kan som sällanresenär faktiskt köpa biljetter i förväg eller använda SMS (VL har väl sms eller?).

1896

Citat från: Robert T skrivet 15 oktober 2011, 18:47:53 PM
Det är ju jättebra!
Man ska betala extra för att sinka andra resenärer genom att ta tid från dom vid betalning.
Man kan som sällanresenär faktiskt köpa biljetter i förväg eller använda SMS (VL har väl sms eller?).

Varför måste alla vara så stressade nuförtiden ?  ??? Det får väl ta den tid det tar.

Robert T

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 oktober 2011, 19:18:01 PM
Varför måste alla vara så stressade nuförtiden ?  ??? Det får väl ta den tid det tar.

Så det är i sin ordning att man blir 20 minuter sen för att alla ska betala med kort?
Så är fallet på nattbussarna från Gävle och då är 20 minuter i underkant. I regel är det oftast mer.

1896

Citat från: Robert T skrivet 15 oktober 2011, 19:22:55 PM
Så det är i sin ordning att man blir 20 minuter sen för att alla ska betala med kort?
Så är fallet på nattbussarna från Gävle och då är 20 minuter i underkant. I regel är det oftast mer.

Då får väl tabellmakarna lägga på mer tid i tabellen. 

Omnilasse

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 oktober 2011, 19:30:54 PM
Då får väl tabellmakarna lägga på mer tid i tabellen. 
Men nu ska vi väl också erbjuda en attraktiv resa. Visserligen är det nog en del som uppskattar kortbetalning på bussar, men den största delen uppskattar nog att komma hem fort. Är det något man tycker är jobbigt som passagerare är det väl de långa stoppen vid hållplatser. Lägger man till tid i tidtallen blir ju inte heller det bra. Visst någon minut går väl an, men rör det sig om 20 minuter, ja då ska då bussen ha hålltider på 4-5 minuter längs vägen! Snacka om ett oattraktivt resande...


1896

Stress föder stress, det är väl ändå så att den som inte gillar hållplatsstopp tar bilen i vilket fall som helst, här talar vi om en nattbuss och då har väl ingen bråttom hem ?

yngrot

Niklas Vasa  på nattbussen vill man hem så fort som möjligt särskilt vi som kör den... Jag tycker inte det är ok att bussen kan bli upp till 50 min sen som har hänt på 200 fr Borås till Ulricehamn.. 

Denna ide är ju kanon bättre att ha billigt på andra ställen där du köper biljetten i förväg så bussen förhoppningsvis inte blir sen  vilket den ju ofta blir nu när folk betalar med kort även när vi står inne i Borås där Pressbyrån är nära hpl men köpa där nej det gör man inte ...ofta får man som svar "jag visste inte att det gick" eller "jag vet men varför skall jag köpa den där??"  Folk tänker inte längre än näsan räcker för den stackarn som står utefter vägen och väntar i över 5 min bara för folk före köper på bussen så den blir sen . Inte sjutton gynnar det nån att bussen blir sen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Korthanteringen är helt enkelt fel upplagd på de flesta ställen, det finns system där det är hur snabbt som helst.

Robert T

Citat från: Lars skrivet 15 oktober 2011, 20:21:56 PM
Korthanteringen är helt enkelt fel upplagd på de flesta ställen, det finns system där det är hur snabbt som helst.


Berätta gärna vad bankerna erbjuder för system som är snabbare!

Lars

Först måste kortbetalningen kopplas direkt till biljettmaskin så att man väljer att betala med kort istället för kontanter eller Värdekort/börs/reskassa el motsvarande(olika namn på olika ställen) sedan ska småtransaktioner dras utan att pinkoden slås.
Då sker försäljningen hur snabbt som helst, jag använder detta dagligen när jag kör Timekspressen.
Liknande system finns det ju i massor av parkeringsautomater.
Biljettmaskinen är en Almex och den klarar nästan allt inbyggt i denna lilla maskin finns pappersrulle, pekskärm, kontokortläsare, läsare för kontaktlösa smartcard, chipkort, streckkodläsare.  Taxa för Timekspressen, Hedmarktrafikens, och Ruter (Oslo och Akershus)



Skickar även med en bild på Faras biljettmaskin som används av Hedmark-trafikk även den går att uppdatera på samma sätt för kontokort.



JDS

Citat från: Lars skrivet 15 oktober 2011, 22:46:40 PM
Först måste kortbetalningen kopplas direkt till biljettmaskin så att man väljer att betala med kort istället för kontanter eller Värdekort/börs/reskassa el motsvarande(olika namn på olika ställen) sedan ska småtransaktioner dras utan att pinkoden slås.
Då sker försäljningen hur snabbt som helst, jag använder detta dagligen när jag kör Timekspressen.
Liknande system finns det ju i massor av parkeringsautomater.

Fast så himla snabba är ju inte parkeringsautomaterna, det brukar ta ungefär 30 s att köpa biljett i en sådan...

Greger Larsson

Citat från: Robert T skrivet 15 oktober 2011, 21:23:35 PM
Berätta gärna vad bankerna erbjuder för system som är snabbare!

Det har varit uppe på forumet flera gånger tidigare.
I norr kör vi samma system som Lars använder på Timexpressen, dvs snabbt och smidigt! Tror inte det är något system som bankerna erbjuder utan snarare handlar det väl om riskfördelning mellan bank och trafikföretag, vid mindre summor står alltså trafikföretaget för risktagandet och biljettmaskinen behöver då inte koppla upp mot banken vid försäljningstillfället.

Lars

Citat från: JDS skrivet 15 oktober 2011, 22:52:03 PM
Fast så himla snabba är ju inte parkeringsautomaterna, det brukar ta ungefär 30 s att köpa biljett i en sådan...
Tiden för själva försäljningsproceduren med att ställa in rätt zon, kategori, mm finns alltid och är ju olika smidig på olika maskiner och den tar sin tid.
Sedan är det tiden för själva kortdragningen som kan göras snabb. När detta är klart väljer man kontokort och sen drar man kortet i maskin och då skrivs biljetten ut direkt. Från att man väljer kontokort tills biljetten är utskriven tar det kanske 2 sek

Lars

Jag skickar en länk till Almex hemsida där ni kan läsa om deras senaste biljettmaskiner.

http://www.almextransport.com/mobile.htm