Nobina är tydligen till salu

Startat av Lars, 13 oktober 2011, 17:48:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Hittade en artikel i SvD om riskkapitalbolag som vill sälja företag och Nobina är ett av dem som ska säljas, kanske inte just nu på grund av turbulensen på finansmarknaden, men tanken var att sälja det i höst.
De borde kanske köpas av ett järnvägsföretag så att de kan vara med i framtida kombinerade upphandlingar med spårbunden trafik då dessa nya upphandlingar inte helt stämmer överens med Nobinas nuvarande kärnverksamhet.
http://www.svd.se/naringsliv/riskkapitalet-star-infor-en-ny-kris_6506966.svd

Lägger även en länk till Nobinas delårsrapport
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/89/D6/wkr0005.pdf

homer


Lars

Citat från: homer skrivet 13 oktober 2011, 19:14:14 PM
SJ får öppna plånboken  :P
Tillbaka till den rätta ordningen! Då kan SJ köra Lidingöbanan i framtiden!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 13 oktober 2011, 19:17:28 PM
Tillbaka till den rätta ordningen! Då kan SJ köra Lidingöbanan i framtiden!

Hur skulle SJ AB ha råd att köpa Nobina? De har för övrigt för närvarande fullt sjå med att få sin egen ekonomi på plus och blir det pengar över finns ett enormt behov att satsa på nya tåg.

Gamla SJ, inte att förväxla med dagens SJ, sålde en gång Swebus. Visserligen fanns lite yra planer på att köpa Näckrosbuss i slutet av 1990-talet men sedan har det ännu tydligare uttalats att SJ skall ägna sig åt kärnverksamheten, det vill säga köra tåg.

Frånsett detta skulle SJ AB definitivt inte vara någon bra ägare till Nobina.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2011, 19:52:17 PM
Hur skulle SJ AB ha råd att köpa Nobina?


Nej de har nog inte så mycket i sin kassakista.
Men det är ändå så att på nåt vis så hör de ju ihop........

Efter det att Skotten sålde Nobina(Swebus) till Norsken har ingen tjänat pengar på Nobina förutom nu på slutet och då hoppades nuvarande ägare att någon ville köpa Nobina.
Vilket bolag med bra ekonomi kan vara intresserade av Nobina?

Bussmicke

Sälj Nobina blir det väl nytt namn igen, som vanligt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 14 oktober 2011, 01:45:22 AM
Sälj Nobina blir det väl nytt namn igen, som vanligt...

Varumärket är viktigt vid en försäljning så jag tror inte att en ny köpare kommer att sumpa det. Men det är klart att om vi tänker oss att Veolia köper Nobina kanske de kommer att inlemma allt i samma företag. Jag tror dock inte det blir något företag inom transportbranschen som kommer att köpa Nobina utan det kommer fortsatt att ägas av investeringsföretag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Med sälja i det här fallet menas att riskkapitalbolaget bjuder ut sin andel genom en börsintroduktion där vem som helst som ser några framtida vinster i bolaget kan köpa delar eller hela aktieposten.

Tyvärr finns det nog inte speciellt många dylika och heller inte några framtida vinster av någon dignitet.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2011, 08:08:10 AM
Varumärket är viktigt vid en försäljning så jag tror inte att en ny köpare kommer att sumpa det. Men det är klart att om vi tänker oss att Veolia köper Nobina kanske de kommer att inlemma allt i samma företag. Jag tror dock inte det blir något företag inom transportbranschen som kommer att köpa Nobina utan det kommer fortsatt att ägas av investeringsföretag.



Får ett stort företag inom branschen, som t ex Veolia, köpa Nobina? Konkurrensen kommer ju att sättas ur spel om det till sist bara återstår en eller två stora aktörer på marknaden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 oktober 2011, 09:45:37 AM
Får ett stort företag inom branschen, som t ex Veolia, köpa Nobina? Konkurrensen kommer ju att sättas ur spel om det till sist bara återstår en eller två stora aktörer på marknaden.

Konkurrensverket lär pröva en sådan fråga och det är svårt att säga vad de kommer fram till. Konkurrensen är ju i och för sig inte automatiskt satt ur spel om Veolia och Nobina går samman.

Apropå det: varför finns det bara ett konkurrensverk?  ;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Den här tråden är ju bakochfram, det är ju Nobina, oavsett ägare, som ska ta över Veolias Sverige del.  :D

Carl Eric

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 oktober 2011, 09:45:37 AM
Får ett stort företag inom branschen, som t ex Veolia, köpa Nobina? Konkurrensen kommer ju att sättas ur spel om det till sist bara återstår en eller två stora aktörer på marknaden.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2011, 10:09:00 AM
Konkurrensverket lär pröva en sådan fråga och det är svårt att säga vad de kommer fram till. Konkurrensen är ju i och för sig inte automatiskt satt ur spel om Veolia och Nobina går samman.

Apropå det: varför finns det bara ett konkurrensverk?  ;D


Jag tror inte att KKV skulle godkänna den affären. Detta eftersom att man då skulle få en orimligt stor aktör, och det skulle bli snedvriden konkurrens gentemot andra.

Även fast det finns mindre aktörer så märker vi ju i större upphandlingar att det bara är "the big four" som deltar, och om två skulle "gå ihop" förminskas marknaden.


Däremot så är din sista frågeställning intressant Staffan. Egentligen så kan man ju undra varför det är staten som skall bestämma vem som skall få konkurrera med vilka... Men jag tycker nog ändå att det är bra att KKV finns!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

I konkurransens barndom, (läs i början av -90 talet,) fanns ju bara två stora aktörer på marknaden, den ena var Statliga Swebus och den andra var privatägda Linjebuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 15:08:41 PM
I konkurransens barndom, (läs i början av -90 talet,) fanns ju bara två stora aktörer på marknaden, den ena var Statliga Swebus och den andra var privatägda Linjebuss.

Jo, men konkurrensen fungerade ju ändå eftersom det fanns många mindre företag som hade möjlighet att ta sig in på marknaden och som är stora i dag: Bergkvarabuss, Orusttrafiken (dagens Nettbuss), Karlsson i Vaggeryd... För att nu inte glömma alla kommunalt ägda bussbolag som också kunde konkurrera.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

....För att inte glömma alla kommunala bolag som nu är utkonkurrerade.

Då tycker du att konkurrensen har fungerat lyckat då ?  ???