Stora skyltningsproblem i SL:s busstrafik

Startat av tågluffaren, 22 augusti 2011, 08:41:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren


Ej i trafik eller Klar för trafik är det som skyltas på merparten av bussarna just nu. Nån som vet vad felet är?




Mods kommentar: Rubriken ändrad för tydlighetens skull, detta pga att fenomenet inte var begränsat till endast ett trafikområde eller en operatör. 

Ersa

Felet finns i hela länet och kom till samtidigt som uppdateringen till vintertidtabellen skickades ut. Man borde kunna anta ett visst samband.

Ted Selander

En del av den fil som styr yttre skyltar "kom inte med" vid exporten, säger SL som ansvarar för skyltningen.

/Ted

lil-sis


Carl Eric

Citat från: lil-sis skrivet 22 augusti 2011, 09:57:31 AM
Kan man inte skylta manuellt då?

Vissa chaufförer lyckades, vissa inte. Säger inte att chaufförerna gjorde fel, min teori är att det helt inte fungerar. Under mina 4 timmar på Slussen såg jag ca 10 bussar som hade korrekt skyltning!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

RoggaBoy

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2011, 09:55:39 AM
En del av den fil som styr yttre skyltar "kom inte med" vid exporten, säger SL som ansvarar för skyltningen.

/Ted

Snyggt jobbat SL!  ;)

Robert Brink

Har redan sett ett stort antal 4:or och en 74 utanför mitt fönster på Södermalm! Alla åker med: "Klar för trafik"!!!
Blir till att ta med papper och spritpenna idag, om man inte lyckas få det att fungera manuellt!
Pinsamt kan jag bara hålla med om...

//R

Ted Selander

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 augusti 2011, 10:07:49 AM
Snyggt jobbat SL!  ;)

Färskare info säger att en viktig styrfil var korrupt, och det inte är relaterat till tidtabellsskiftet som sådant. Först i morgon lär det funka igen i full omfattning.

/Ted

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 22 augusti 2011, 10:02:24 AM
Vissa chaufförer lyckades, vissa inte. Säger inte att chaufförerna gjorde fel, min teori är att det helt inte fungerar. Under mina 4 timmar på Slussen såg jag ca 10 bussar som hade korrekt skyltning!

Rätt teori. Man kunde trycka på precis vad man vill, men många bussars yttre skyltar var helt låsta till den text de hade när de ställdes undan på söndag kväll. Därav var de flesta skyltade "Ej i trafik", och vissa "Klar för trafik". Själv hade jag turen att ta ut en buss med blank (helsvart) skylt i morse, kompletterat med vit skylt i rutan.

Inne i bussen fungerar dock alla utrop och hållplatsvisningar, förutsatt att man kör på "Extra tur", då inga omlopp fanns.

JDS

Att det kan bli fel ibland är nog något man får leva med, när man gör såna här grejer som är svåra att testa innan det är för sent.

Däremot begriper jag inte riktigt varför det nödvändigtvis måste stå "Ej i trafik" på bussen så fort den inte är skyltad med något annat. Hade det inte varit bättre med en mer neutral skyltning, typ "SL" eller helt blanka skyltar?

Som det nu är, så tycker jag att det står "Ej i trafik" på alldeles för många bussar! Det borde räcka med att föraren aktivt väljer "Ej i trafik" om man ska göra någon lite längre tomkörning förbi många hållplatser, men det är ju vansinne att det ändras till "Ej i trafik" automatiskt vid varenda ändhållplats. Det gör ju att det står "Ej i trafik" på en massa bussar som visst är i trafik, så att folk vänjer sig vid att den där skyltningen inte spelar någon roll.

Mikey

Citat från: JDS skrivet 22 augusti 2011, 11:05:27 AM
Däremot begriper jag inte riktigt varför det nödvändigtvis måste stå "Ej i trafik" på bussen så fort den inte är skyltad med något annat. Hade det inte varit bättre med en mer neutral skyltning, typ "SL" eller helt blanka skyltar?

Som det nu är, så tycker jag att det står "Ej i trafik" på alldeles för många bussar! Det borde räcka med att föraren aktivt väljer "Ej i trafik" om man ska göra någon lite längre tomkörning förbi många hållplatser, men det är ju vansinne att det ändras till "Ej i trafik" automatiskt vid varenda ändhållplats. Det gör ju att det står "Ej i trafik" på en massa bussar som visst är i trafik, så att folk vänjer sig vid att den där skyltningen inte spelar någon roll.

Håller helt med dig. Istället för "Ej i trafik" tycker jag att man borde skylta operatörens namn.

Ersa

#11
Jag håller med JDS idé här. I UL-trafiken har bussen en helsvart skylt när man vrider på huvudströmmen och startar upp den på morgonen. Får den därefter kontakt med Init-maskinen som har fått ett korrekt omlopp inlagt och när den konstaterar att bussen står vid starthållplatsen, så skyltar den om till rätt nummer+destination. Är Initen helt utslagen förblir skylten förmodligen helt svart och går därefter att komplettera med en plastskylt i rutan.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 22 augusti 2011, 11:11:49 AM
Jag håller med JDS idé här. I UL-trafiken har bussen en helsvart skylt när man vrider på huvudströmmen och startar upp den på morgonen. Får den därefter kontakt med Init-maskinen som har fått ett korrekt omlopp inlagt och när den konstaterar att bussen står vid starthållplatsen, så skyltar den om till rätt nummer+destination. Är Initen helt utslagen förblir förmodligen skylten helt svart och går därefter att komplettera med en plastskylt i rutan.

Det finns dock gånger då initen kraschar och man får köra runt med t.ex. 809 Uppsala fast man ska köra 848 Sala eller liknande. Jättekul.  ::) Löses dock genom att rycka säkringarna och således starta om den.

the0fiskis

Citat från: JDS skrivet 22 augusti 2011, 11:05:27 AM
Att det kan bli fel ibland är nog något man får leva med, när man gör såna här grejer som är svåra att testa innan det är för sent.

Däremot begriper jag inte riktigt varför det nödvändigtvis måste stå "Ej i trafik" på bussen så fort den inte är skyltad med något annat. Hade det inte varit bättre med en mer neutral skyltning, typ "SL" eller helt blanka skyltar?

Som det nu är, så tycker jag att det står "Ej i trafik" på alldeles för många bussar! Det borde räcka med att föraren aktivt väljer "Ej i trafik" om man ska göra någon lite längre tomkörning förbi många hållplatser, men det är ju vansinne att det ändras till "Ej i trafik" automatiskt vid varenda ändhållplats. Det gör ju att det står "Ej i trafik" på en massa bussar som visst är i trafik, så att folk vänjer sig vid att den där skyltningen inte spelar någon roll.
håller med dig
ej i trafik är ochså tråkig skylt  :)
och det händer ganska ofta att bussar åker kirng med ej i trafik även om dem är i linje trafik, därför tycker jag det är bättre skylta opratörens namn eller sl/stockholms lokaltrafik

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 22 augusti 2011, 12:06:38 PM
håller med dig
ej i trafik är ochså tråkig skylt  :)
och det händer ganska ofta att bussar åker kirng med ej i trafik även om dem är i linje trafik, därför tycker jag det är bättre skylta opratörens namn eller sl/stockholms lokaltrafik

Nej, bäst vore en helt svart skylt som gör att SL-resenären då direkt letar efter plastskylten i rutan, istället för att förvirras av ett firmanamn som denne inte alls vet vad det betyder.