Får bussförare avvika från linjesträckningen?

Startat av Jimpan, 24 april 2011, 20:16:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 25 april 2011, 17:54:17 PM
Blir lite nyfiken.. Går denna väg att köra nu till sommaren med de nya VDL-dubbeldäckarna?

Inga bekymmer där! Däremot kan de inte köra Mörbygårdsvägen norrut från Danderyds sjh till Mörby Centrum när det är totalstopp ute på E18 förbi Danderyds sjh och Mörby Centrum.

M67:an

Vilka regler gäller för stadsbussarna i Örebro då? Här verkar bussarna vara ute och flaxa utanför sin linjesträckning ganska mycket. Speciellt 26:an. Och jag bryr mig inte om de gör det. Men det vore tacksamt om de kom tillbaka till rätt avgångstid ;)

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2011, 21:23:32 PM
Inga bekymmer där! Däremot kan de inte köra Mörbygårdsvägen norrut från Danderyds sjh till Mörby Centrum när det är totalstopp ute på E18 förbi Danderyds sjh och Mörby Centrum.

Okej låter betryggande!


Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2011, 21:23:32 PM
Inga bekymmer där! Däremot kan de inte köra Mörbygårdsvägen norrut från Danderyds sjh till Mörby Centrum när det är totalstopp ute på E18 förbi Danderyds sjh och Mörby Centrum.

Man får ta vägen via Mörby station istället (dvs Vendevägen - Mörbyleden).
/J

reseguiden86

Även linje 1 i Borås vid skogsfrugatan får för sig att lämna ändhållplatsen ibland, där det är 20-25 minuter kvar. Men då gör dom helt fel, enligt andra chaufförer inom BL så är detta inte tillåtet hos dom, men ändå så tar dom bussen med på sitt privata ärende. Även Veolias förare har sina fel och brister då jag tex här om dagen såg en av VEolias vagnar stående vid Hässle torg vid Hässleholmen fast på andra sidan. Skyltad Ej i trafik.

Nåja, bryr mig inte om det så. men är privat körning verkligen tillåten eller är det bara undantagsfall dom gör så?

Danne B.

Citat från: Jimpan skrivet 24 april 2011, 20:16:08 PM
Min fråga blir då, är det tillåtet att göra på det sättet, eller var det orsaken att föraren var lite irriterad av min närvaro, att jag "kom på honom", med kamera dessutom...?

Med tanke på att det verkar vara högsta mode att lyckas filma eller fotografera busschaffisar som gör fel och sedan få en eller flera tidningar att publicera detta, är det väl inte otänkbart att han reagerade med viss avsmak...!

//Danne

JDS

Citat från: reseguiden86 skrivet 03 maj 2011, 13:34:11 PM
Nåja, bryr mig inte om det så. men är privat körning verkligen tillåten eller är det bara undantagsfall dom gör så?

Givetvis är det formellt tillåtet att köra sin buss vart som helst så länge det inte sker i strid med trafikreglerna (inklusive längdbegränsningar, viktbestämmelser m m).

Lika självklart är det, att en bussförare inte kan använda företagets egendom till precis vad som helst utan att riskera disciplinpåföljder.

Exakt vad man får göra är ju beroende av vad arbetsgivaren låter en göra. Om bussförarna i Knäckebröhult har fått köra bussen hem till gården i sex generationer så kan inte arbetsgivaren plötsligt avskeda en förare som gör så med hänvisning till att han har avvikit från linjesträckningen. Man borde först ha meddelat honom om de nya reglerna. Och lika dumt vore det av en bussförare i Stockholms innerstad att försöka ta med sig bussen hela vägen hem, under hänvisning till att man uppenbarligen får göra så i Knäckebröhult. Han borde ha förstått att det är lite olika förhållanden som medför olika praxis.

En förare i stadstrafik kan väl som regel antas ha blivit instruerad om vilka vägar man brukar tomköra och var man vid behov kan ställa upp bussen, och då är det väl det som gäller - åtminstone så länge man inte har en bra förklaring till att köra någon annanstans?!?

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 03 maj 2011, 13:34:11 PM
Även linje 1 i Borås vid skogsfrugatan får för sig att lämna ändhållplatsen ibland, där det är 20-25 minuter kvar. Men då gör dom helt fel, enligt andra chaufförer inom BL så är detta inte tillåtet hos dom, men ändå så tar dom bussen med på sitt privata ärende. Även Veolias förare har sina fel och brister då jag tex här om dagen såg en av VEolias vagnar stående vid Hässle torg vid Hässleholmen fast på andra sidan. Skyltad Ej i trafik.

Nåja, bryr mig inte om det så. men är privat körning verkligen tillåten eller är det bara undantagsfall dom gör så?

Linje 1 har kvällstid 27 minuters reglertid vid Skogsfrugatan i Borås. Det är en öde och mörk plats där risken för rån och överfall får bedömas som stor. I närheten finns en upplyst bensinmack där föraren också kan köpa en kopp kaffe eller något att tugga på. Det är väl inte så konstigt att bussförarna väljer att köra dit i stället. Varför skulle det vara otillåtet. Vad jag har hört att det är till och med rekommendabelt att de kör en liten bit så att inte batterierna laddar ur. Att stå och puttra på tomgång i ett bebyggt om än ödsligt område är ju inte så bra.

Vad gäller Veolia-bussen kan det ha varit någon form av provkörning från det närbelägna Volvo eller det kan ha varit så att han fått i uppdrag att köra hem en kollega som blivit hastigt sjuk. För att nämna några bland tusentals godtagbara skäl.

Du tycks tro att det här forumet är till för att du skall redovisa brister hos bussförarna som du tror dig hitta. I så fall har du fel uppfattning. Med andra ord: lägg dig inte i det du inte har med att göra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lottis

Citat från: Knut skrivet 24 april 2011, 21:01:46 PM
Tar man seg inn i Ruter# vberdenen i Oslo/Akershus så vil en slik manøver kunne bli sett på som ikke kjørt tur. kan stå kontrollanter på endstoppet for å sjekke at ruta faktisk kjøres helt til siste meter
Och då har bedriften man kjörer för en bot på 50000:-

Vincent

Händer tyvärr ganska ofta i Örebro (på landsortsbussarna). Tex. Så åkte jag med en 724 mellan Norrbyås och Örebro någon vecka sedan som körde fel väg cirka 2 mil (för er som känner till trakten så åkte bussen över Stortorp och Mark i stället för att åka över Almbro. Även mitt i rusningstrafik så hände det vid ett tillfälle att en 727'a mot Pålsboda åkte över Norra bro i stället för att åka raka vägen.

yngrot

Men Vincent det där låter ju som en ren felkörning som alla råkar ut för nån gång. Du skulle sagt till föraren att han/hon körde fel väg..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Buzz

Citat från: Jimpan skrivet 24 april 2011, 20:16:08 PM
Dock så blänger han väldigt mot mig och gör en frågande gest innan han försvinner i fjärran. Enligt tidtabellen så är det 25 min. kvar till avgång från ändhållplatsen...

1. Vänd på det: Han tyckte förmodligen också att du blängde på honom. ;)
2. Frågande? Ja, han funderade väl på om du faktiskt kanske Ville åka en hållplats, men eftersom du inte gav det minsta tecken så åkte han.  ;D
3. Som någon sa: på 25 minuter hinner man mycket. Paus, tanka, fika, handla, kissa...
4. Det är inte att avvika om man struntar i sista hållplatsen. Men ska man vara petnoga bör man ändå köra till sista eftersom det kanske står någon och väntar på någon och dyker inte bussen upp så kan det finnas ett par scenarion: A. Bussen är sen. B. Det har hänt en olycka. C. Den som väntar vet varken eller och måste vänta in den eventuellt sena bussen för säkerhets skull och till slut kommer nästa buss...

Jimpan

Citat2. Frågande? Ja, han funderade väl på om du faktiskt kanske Ville åka en hållplats, men eftersom du inte gav det minsta tecken så åkte han.

Faktum är att han redan hade vänt 100 m. längre fram på en parkering och var på väg mot staden igen...

Men det som framkommit i denna tråden med folk som beter sig på både det ena och andra sättet mot bussförare så finns det ju kanske viss förståelse till förundran varför jag står där med en kamera!

Och trådens huvudfråga har ju oxå besvarats med att det är väldigt olika beroende på omständigheter och var man hör hemma.
Jag som inte rör mig i bussbranschen eller känner någon där blev ju lite nyfiken när man såg detta...
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."