Bussförare rånad i Luleå

Startat av mushkot, 13 mars 2011, 08:32:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bussfan

alltid tråkigt att bussförarna blir hotade och rånade i tjänst

kimpan

Citat från: mushkot skrivet 13 mars 2011, 08:32:43 AM
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5835945

Får vi se kontantstopp även i Luleå snart?

Det beror helt och hållet på  om skyddsombuden driver den frågan via arbetsmiljöverket.....

yngrot

Det hoppas vi skyddsombuden gör . Pengar är skönt slippa hantera ..men tyvärr är våra bankortsterminaler långsamma =förseningar... Västtrafik har sagt det ska gå snabbare men än så länge märks det inte
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kimpan

Citat från: yngrot skrivet 13 mars 2011, 12:16:54 PM
Det hoppas vi skyddsombuden gör . Pengar är skönt slippa hantera ..men tyvärr är våra bankortsterminaler långsamma =förseningar... Västtrafik har sagt det ska gå snabbare men än så länge märks det inte
Det finns stora chanser till att man kan få ett kontantlöst resande. Men man måste vara medveten om konsekvenserna. För det BLIR mera strul med SMS biljetter, det blir fler som reser på sina betalkort etc... Man minskar risken för rån, men risken för annat strul kvarstår/ökar....

yngrot

Men om länshuvudmannen är lite smart så löser man många problem med att göra ombordladdning dyrare i Jönköping är det 20SEK dyrare att ladda på bussen men det skulle vara större skillnad och dessutom flera ställen att ladda på . Om man exvis tar vårt flerkommunkort som kostar 865SEK att det skulle kosta 900SEK på bussen så kommer de flesta att ladda nån annanstans . Även förköp av enkelbiljetter skulla vara billigare än på bussen .. Men det är väl för mkt begärt att de skulle kunna göra det så enkelt för oss .. Men alla viner ju på snabbare resa..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 13 mars 2011, 08:32:43 AM
Får vi se kontantstopp även i Luleå snart?

Under protest i så fall. Komma här och ta bort den gudsgivna mänskliga rättigheten att köpa kontanta enkelbiljetter?

Citat från: Kommentarer under artikelnär detta ett problem, rånas bussarna ofta!? nej...men som vanligt har vi besserwisser-maffian i varenda inlägg på kuriren.nu. Hur ska man kunna åka buss om man nu inte har ett kreditkort? (alla har inte det) nä ni tycker man ska sparka på dom som ligger så dom inte heller kan åka buss ens...haha

Citat från: Kommentarer under artikelnMan skall kunna ha lösa pengar! Man skall inte låta sig styras i livet av rånare. Vad vore det för samhälle om man inte kan använda sig av kontanter? Då låter vi ju dessa kriminella element vinna.

Ersa


yngrot

Bedrövligt att det händer .. Tyvärr kommer det hända igen.. Men visst 17 funkar det utan pengar på bussen en nackdel är ju längre tid att lasta eftersom bankkortstermilan är seg men som jag nyss skrev är väl inte hoppet sort att länsbolagen gör nått åt det eller underlättar laddn ing på andra ställen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det är ju för att vi talar om två olika saker.

  • Politikernas linje, som innebär ett kontantstopp. Dvs att att föraren ska trilskas med långsamma kortterminaler och därmed ha långa påstigningstider. Okej på landsbygden, men inte i städerna.
  • Förarkårens linje som vill ha ett totalt köpstopp på bussen, vilket ju fungerar alldeles utmärkt på SL-bussarna, även på landsbygden i Roslagen och Södertörn där det kan vara 1-2 mil mellan köpställena.

Om trafikhuvudmännen ser till att utöka antalet köpställen inne i städerna, har en tjänst där kunderna kan köpa ett busskort via hemsidan som sedan skickas hem med post till folk på landet, samt erbjuder ett rejält rabatterat månadskort för pensionärer minskar ju ursäkterna till att så många "måste" köpa enkelbiljetter ombord.

Anders Noren

Citat från: mushkot skrivet 13 mars 2011, 08:32:43 AM
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5835945

Får vi se kontantstopp även i Luleå snart?

Det är många år sedan kontanthantering var något annat än en marginell företeelse på LLT:s bussar. En stor majoritet av resenärerna använder period- eller rabattkort.

Hanterar facket och Arbetsmiljöverket det här konstruktivt så blir det inget kontantstopp utan i stället fler biljettautomater och fler förköpsställen. Till skillnad från i andra städer *host*gävle*host* så behöver luleborna inte lära sig att åka buss utan att betala varje resa med metall- och papperspengar, det lärde de sig redan på 1990-talet.

Förköpsställen är idag LLT:s kontor på Smedjegatan och universitetets reception på Porsön och biljettautomater finns på Smedjegatan. Nya förköpsställen skulle kunna inrättas i förortscentrumen, på Sunderby sjukhus och på busstationen och biljettautomater skulle kunna placeras ut på de största hållplatserna som inte ligger i förortscentrumen, t.ex. på Skeppsbrogatan vid Shopping.

Anders

mushkot

Citat från: Anders Noren skrivet 14 mars 2011, 11:36:21 AM
Det är många år sedan kontanthantering var något annat än en marginell företeelse på LLT:s bussar. En stor majoritet av resenärerna använder period- eller rabattkort.

Hanterar facket och Arbetsmiljöverket det här konstruktivt så blir det inget kontantstopp utan i stället fler biljettautomater och fler förköpsställen. Till skillnad från i andra städer *host*gävle*host* så behöver luleborna inte lära sig att åka buss utan att betala varje resa med metall- och papperspengar, det lärde de sig redan på 1990-talet.

Förköpsställen är idag LLT:s kontor på Smedjegatan och universitetets reception på Porsön och biljettautomater finns på Smedjegatan. Nya förköpsställen skulle kunna inrättas i förortscentrumen, på Sunderby sjukhus och på busstationen och biljettautomater skulle kunna placeras ut på de största hållplatserna som inte ligger i förortscentrumen, t.ex. på Skeppsbrogatan vid Shopping.

Anders
Ja, kom ihåg att när jag lämnade Luleå 2004 undrade jag mycket om det verkligen var så svårt att skapa ett såpass enkelt och välfungerande system som finns där även i andra städer? Det är nog mest turister i Luleå som åker någon enkelresa, då det kanske inte är värt för dem att köpa kort, och kanske inte heller är så självklart hur man skaffar sig förköp.


Under tiden skickar jag en tanke till de drabbade förarna, och man kan ju hoppas att iaf ett tillfälligt kontantstopp kan införas så andra åtgärder hinner införas innan fler förare drabbas.


Bengt Jönsson

För J !!!!!!  >:( >:( >:(

Kontantstopp ombord och rejält rabatterade förköpsbiljetter med ett enkelt, snabbt och smidigt biljettsystem.  Dvs INTE det som Vä(r)sttrafik köpt för dyra "mut"(?)pengar..

Gamla "Scanpoint" verkar vara ett enkelt och smidigt fungerande system!
(men nu får jag säkert en hel mängd emot mig..)

/B

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 11:19:28 AM
Kontantstopp ombord och rejält rabatterade förköpsbiljetter med ett enkelt, snabbt och smidigt biljettsystem.  Dvs INTE det som Vä(r)sttrafik köpt för dyra "mut"(?)pengar..

Systemet som Västtrafik har är väl ändå hyfsat enkelt, snabbt och smidigt. Väldigt snabb kortvisering, bussförare behöver inte hålla reda på zoner och knappa zonnummer och priser och det behövs inte heller förköp av biljetter till korten för tågresor som t ex i Skåne. Enda större nackdelarna är egentligen GPS-problemen och knappgränssnittet för bussförare och tågvärdar som kunde gjorts smidigare.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 11:19:28 AM
Gamla "Scanpoint" verkar vara ett enkelt och smidigt fungerande system!
(men nu får jag säkert en hel mängd emot mig..)

Jag tyckte gamla Scanpoint var bra på många sätt men det började bli lite svårt att få det att hänga med in i modern tid, så att säga. Dels var magnetkort osäkra och känsliga, magnetkortläsarna krävde regelbundet underhåll (justering, rengöring etc) medan moderna beröringsfria kortläsare går att justera in en gång och kan sedan fungera i många år utan något somhelst underhåll. Dessutom har Scanpoint och dess efterföljare hela upplägget med zonnummer osv vilket gör hållplatsuppehållen långa framförallt på regionlinjer när förarna ska reda ut vilken zon resenären ska resa till och knappa zonnummer m m. I Västtrafiks nuvarande system behövs inget sådant alls.

Men sedan finns det naturligtvis för- och nackdelar med olika system så jag har lite svårt att totalsåga något och höja något annat till skyarna. Gamla Scanpoint blev väldigt beprövat och driftsäkert mot slutet mycket eftersom det kördes på så många olika håll och felen rättades till under många år.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-