Västtrafik linjenumrering

Startat av Anton i Axvall, 18 december 2010, 21:48:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anton i Axvall

Någon som kan hjälpa mej med de "inofficiella" linjenumren hos Västtrafik?

Vet att sjuhärads linjer börjar på en 2a, (som i början när linje 5 till Sjömarken skyltades 2005) och att Skaraborgs linjer börjar på 3.
Men har de andra affärsområdena i Västtrafik 1 och 4?????

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anton93 skrivet 18 december 2010, 21:48:06 PM
Någon som kan hjälpa mej med de "inofficiella" linjenumren hos Västtrafik?

Vet att sjuhärads linjer börjar på en 2a, (som i början när linje 5 till Sjömarken skyltades 2005) och att Skaraborgs linjer börjar på 3.
Men har de andra affärsområdena i Västtrafik 1 och 4?????

Göteborg har 1xxx så då är det väl rimligt då att Fyrbodal har 4xxx.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anton i Axvall

Tack! Ja då borde ju Fyrbodal ha 4 :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Anton93 skrivet 18 december 2010, 22:04:31 PM
Tack! Ja då borde ju Fyrbodal ha 4 :)

Ett tips är att t ex be om inspektionskvitto för ett Västtrafikkort eller köpa kontantbiljett eller liknande på en linje i det området man är nyfiken på. På grund av diverse krångliga anledningar skrivs nämligen hela det interna linjenumret ut på kvittot.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 22:21:41 PM
Ett tips är att t ex be om inspektionskvitto för ett Västtrafikkort eller köpa kontantbiljett eller liknande på en linje i det området man är nyfiken på. På grund av diverse krångliga anledningar skrivs nämligen hela det interna linjenumret ut på kvittot.  :)

Nja, det är ju inte krångligare än att varje trafikområde kan ha samma linjenummer. Och för att särskilja vilken linje man åkt på var måste man ha det interna linjenumret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Hur gör man med linjer i Skövde exempelvis?
Där går linje 1 antingen Kärnsjukhuset - Resecentrum - Skultorp, Trollhättan - Lidköping - Skövde - Karlsborg eller Mariestad - Skövde, Kärnsjukhuset.

Olof Lagerkvist

Citat från: Axel skrivet 20 december 2010, 21:47:00 PM
Hur gör man med linjer i Skövde exempelvis?
Där går linje 1 antingen Kärnsjukhuset - Resecentrum - Skultorp, Trollhättan - Lidköping - Skövde - Karlsborg eller Mariestad - Skövde, Kärnsjukhuset.

Det finns andra prefix och särskilda nummerserier för sådana linjer. Ibland har inte det interna linjenumret något alls med det publicerade att göra, ta t ex Grön Express som om jag minns rätt heter 205 internt. Plus en del andra undantag och specialvarianter. Kungsbackapendeln heter t ex 700 internt hos Västtrafik men det publicerade linjenumret är 132.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 december 2010, 21:55:15 PM
Det finns andra prefix och särskilda nummerserier för sådana linjer. Ibland har inte det interna linjenumret något alls med det publicerade att göra, ta t ex Grön Express som om jag minns rätt heter 205 internt. Plus en del andra undantag och specialvarianter. Kungsbackapendeln heter t ex 700 internt hos Västtrafik men det publicerade linjenumret är 132.

Fast 132 är egentligen Samtrafikens linjenummer för tågen Göteborg-Kungsbacka. Det är ju dock bra att Västtrafik inte förvirrar det ytterligare genom att kalla den 700 gentemot allmänheten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Varför gör inte
västtrafik om sina linjenummer egentligen?
Nu finns ju samma 3-siffrga linjenummer på flera ställen.
Om man nu har 4-siffriga nummer, varör inte använda dem utåt rätt av?
Snacka om stollar till länsbolag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 december 2010, 10:53:38 AM
Varför gör inte
västtrafik om sina linjenummer egentligen?
Nu finns ju samma 3-siffrga linjenummer på flera ställen.
Om man nu har 4-siffriga nummer, varör inte använda dem utåt rätt av?
Snacka om stollar till länsbolag.

Det är lite jobbigt att hålla reda på fyrsiffriga linjenummer. Att samma linjenummer finns inom olika områden i Västtrafik är ett mindre problem.

Varför är bara Västtrafik stollar till länsbolag? Finns väl inget som har fyrsiffriga linjenummer.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

820 kolliderer jo både med Västtrafik och Swebus. Men burde endre her da??
Men ville et bli store problemer om hverlinje hadde eget nummer 3 siffer.
Slik Ruter# gjør i Oslo/Akershus.
Hver lille "region" av länet sine rutenummerserier
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Olof Lagerkvist

Citat från: Knut skrivet 21 december 2010, 11:26:32 AM
820 kolliderer jo både med Västtrafik och Swebus. Men burde endre her da??

Ja och olyckligtvis dessutom i samma stråk. Men här skulle jag nog velat ha en rak och tydlig regel som branschen är överens om, som t ex i Storbritannien där endast expressbussoperatörerna och inga lokala/regionala busslinjer använder nummer 7xx eller 8xx. Då hade man sluppit den här typen av krockar i alla fall.

Citat från: Knut skrivet 21 december 2010, 11:26:32 AM
Men ville et bli store problemer om hverlinje hadde eget nummer 3 siffer.
Slik Ruter# gjør i Oslo/Akershus.
Hver lille "region" av länet sine rutenummerserier

Man är väl på väg lite åt det hållet med att byta till enhetliga serier enligt vissa stråk även om en del serier delas mellan två stråk.

Ungefär till de här serierna ser väl de flesta linjenummer ut att hålla sig i dagsläget:
* 100/200 Göteborg-Borås-Ulricehamn och runt Lidköping.
* 300 Göteborg-Mark-Svenljunga-Tranemo och Falköping-Skövde.
* 400 Göta Älvdalen och Borås-Mark.
* 500 Göteborg-Alingsås-Vårgårda-Herrljunga och Skövde-Mariestad.
* 600 Härryda kommun och Trollhättan/Vänersborg.
* 700 Göteborg-Mölndal-Kungsbacka och Dalsland.
* 800 Bohuslän.
* 900 Tranmo-Ulricehamn-Falköping.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Patrik Henriksson

Ännu är Västtrafik, i alla tekniska system, fyra olika trafikhuvudmän, VTG (Göteborgsområdet, THM-nummer 2), VT4 (Fyrbodal = 14), VT7 (Sjuhärad = 15) och VTS (Skaraborg = 16). Interna linjenummer är unika inom respektive THM. Till tdt-skiftet december 2011 skall dock all trafik inordnas även tekniskt under ett Västtrafik, som får nummer 14.

Alla system hanterar emellertid inte THM som ett eget begrepp. Biljettsystemet är ett sådant, där THM istället finns inbakat i linjenumret. VTG linje 312 heter i biljettmaskinen således 20312, VT4 linje 820 heter 140820 och så vidare. Det betyder inte att linjenumret för respektive linje är 20312 resp 140820. Det är de sista fyra siffrorna som i så fall är linjenumret, med THM framför.

När all trafik samlas under en THM kommer många linjer att få nya tekniska linjenummer. I Skaraborg har man redan påbörjat detta och linjerna får där nummer i 3000-serien.

Tågen har förresten nya linjenummer fr o m nu gällande tidtabell, så 500, 700 och 800 finns inte längre. Alla tåg har fyrsiffriga linjenummer, och Kungsbacka- respektive Alingsåspendeln har 1321 resp 1311 om jag minns rätt, det är tiotalssiffran som skiljer dem åt i alla fall. Dessa linjer har THM 14. Tåg som inte är Västtrafiks egna har dock THM 74.

Den publikt annonserade linjebeteckningen behöver ju inte vara unik, annat än för att undvika missförstånd, så där sker inga massändringar med anledning av ovanstående. Däremot kan förstås olika system få hicka när diverse linjer numreras om om ett år, men det får vi se då.

Tänker man studera inspektionskvitton och dra slutsatser från dessa finns dock andra fallgropar, beroende på mer eller mindre smidiga lösningar i planeringssystemet, t ex är VTG linje 601 Göteborg - Mölnlycke delad mellan BIV och OTT, och där har man lagt OTT:s turer på en egen linje med linjenummer 1601. Båda linjerna annonseras förstås med linjebeteckningen 601. Liknande specialfall finns i Kungsbacka, där linje 731 (om jag minns rätt) har vissa turer som går likadant hela året medan andra har sommar- och vintervarianter. Då har man delat linjen i tre - 731, 1731 och 2731.

Olof Lagerkvist

Tack för att du här ger en lite bredare analys och bakgrund till varför linjenummer ser ut som de gör inom Västtrafik.

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Ännu är Västtrafik, i alla tekniska system, fyra olika trafikhuvudmän, VTG (Göteborgsområdet, THM-nummer 2), VT4 (Fyrbodal = 14), VT7 (Sjuhärad = 15) och VTS (Skaraborg = 16). Interna linjenummer är unika inom respektive THM. Till tdt-skiftet december 2011 skall dock all trafik inordnas även tekniskt under ett Västtrafik, som får nummer 14.

Alla system hanterar emellertid inte THM som ett eget begrepp. Biljettsystemet är ett sådant, där THM istället finns inbakat i linjenumret. VTG linje 312 heter i biljettmaskinen således 20312, VT4 linje 820 heter 140820 och så vidare. Det betyder inte att linjenumret för respektive linje är 20312 resp 140820. Det är de sista fyra siffrorna som i så fall är linjenumret, med THM framför.

Nu får du rätta mig om det är så att jag minns fel eller något ändrats nyligen, men heter inte t ex linje 1 i Uddevalla stadstrafik 140801 i biljettsystemet medan linje 1 i Borås stadstrafk heter 152001? Det finns ingen direkt orsak till att man skulle göra så med tusentals- och hundratalssiffrorna för biljettsystemets del så jag får nog säga att jag utgått från att det har sin grund i den interna linjenumreringen. När det gäller t ex Skaraborg inser jag att liknande naturligtvis är helt nödvändigt eftersom det finns ganska många "linje 1" inom VTS, men det är en annan fråga...

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
När all trafik samlas under en THM kommer många linjer att få nya tekniska linjenummer. I Skaraborg har man redan påbörjat detta och linjerna får där nummer i 3000-serien.

Okej, man kommer alltså att använda samma interna linjenummer i alla tekniska system? Det låter bra. Det förenklar på sikt för system som inte hanterar THM-koder, eller där det av andra orsaker vore väldigt olämpligt att dela upp Västtrafik i fyra delar (som ERG).

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Tågen har förresten nya linjenummer fr o m nu gällande tidtabell, så 500, 700 och 800 finns inte längre. Alla tåg har fyrsiffriga linjenummer, och Kungsbacka- respektive Alingsåspendeln har 1321 resp 1311 om jag minns rätt, det är tiotalssiffran som skiljer dem åt i alla fall. Dessa linjer har THM 14. Tåg som inte är Västtrafiks egna har dock THM 74.

Det där låter bra. Respluslinjenumren är ju 132 respektive 131 så det är väl praktiskt att Västtrafik också använder dessa, även om tydligen alltså lägger på en extra "etta". Då antar jag att Bohuståget har 1301, Boråståget 0971, Kinnekulletåget 0931 osv, eller det kanske finns någon annan logik bakom?

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Tänker man studera inspektionskvitton och dra slutsatser från dessa finns dock andra fallgropar, beroende på mer eller mindre smidiga lösningar i planeringssystemet, t ex är VTG linje 601 Göteborg - Mölnlycke delad mellan BIV och OTT, och där har man lagt OTT:s turer på en egen linje med linjenummer 1601. Båda linjerna annonseras förstås med linjebeteckningen 601. Liknande specialfall finns i Kungsbacka, där linje 731 (om jag minns rätt) har vissa turer som går likadant hela året medan andra har sommar- och vintervarianter. Då har man delat linjen i tre - 731, 1731 och 2731.

Det där var intressant. Det är något jag helt har missat, men jag kan tänka mig att det kan finnas praktiska orsaker bakom att göra så.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Patrik Henriksson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Nu får du rätta mig om det är så att jag minns fel eller något ändrats nyligen, men heter inte t ex linje 1 i Uddevalla stadstrafik 140801 i biljettsystemet medan linje 1 i Borås stadstrafk heter 152001?

Stadstrafiken i Uddevalla har alltid haft nummer på 800. Jag tror att de en gång i tiden haft dessa nummer även som annonserade linjebeteckningar. Motsvarande förekommer numera även i t ex Stenungsund, där tätortslinjerna 341-343 som tidigare annonserats just så, numera annonseras som 1-3 men behåller sitt tekniska linjenummer.

Det är möjligt att man numrerat om Boråslinjerna i det nyss passerade tdt-skiftet, jag har inte studerat dem.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Okej, man kommer alltså att använda samma interna linjenummer i alla tekniska system? Det låter bra. Det förenklar på sikt för system som inte hanterar THM-koder, eller där det av andra orsaker vore väldigt olämpligt att dela upp Västtrafik i fyra delar (som ERG).

Det hoppas jag!

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Det där låter bra. Respluslinjenumren är ju 132 respektive 131 så det är väl praktiskt att Västtrafik också använder dessa, även om tydligen alltså lägger på en extra "etta". Då antar jag att Bohuståget har 1301, Boråståget 0971, Kinnekulletåget 0931 osv, eller det kanske finns någon annan logik bakom?

Bohuståget heter 1301 ja, Västtågen Göteborg - Borås 1971, så hundratalet och tiotalet är hämtat från Samtrafikens tabellnummer (inte linjenummer). Eftersom Västtågen har THM 14, som all Västtrafik skall få till slut, har man lagt alla med 1 som tusentalssiffra. 0971 = 971 skulle krocka med linje 971, som skulle kunna vara en busslinje i norra Bohuslän, under THM 14 redan idag (har inte idats kolla om linjen faktiskt finns idag, men det finns busslinjer i 970-serien). Entalssiffran används för att skilja på egentrafik respektive andra operatörers tåg med biljettöverenskommelser, t ex SJ regiontåg Göteborg - Borås som heter 1972. Även sådana tåg skall ju finnas i reseplanerare m fl system, dock med THM 74.