Linjenätet i Borås - några reflektioner!

Startat av Stefan K, 18 december 2010, 16:12:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.

Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.

I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?

Jan Sjöberg

Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Något som orsakat klagomål är Sörmarken som efter 45 år med buss nu inte kan åka buss längre ....dåligt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jasve

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.

Nu är det ju så att Västtrafik har inte något arbetsgivareansvar för förarna, det är entreprenören som har det.

Det är inte planerarna ensamma på Västtrafik som bestämmer hur linjer och turer skall gå, det är kommunen som beställer hur dom villa ha trafiken, och Västtrafik verkställer kommunernas önskemål

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 18 december 2010, 16:12:38 PM
Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.

Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.

I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?

Linje 2: Heter Husbondegatan. Rondellen vid Högagärdsgatan gör mer nytta än att vara vändhållplats för linje 2. Den används ju nu också av linje 24.
Linje 24: Håller med om att det är förvirrande och onödigt med en särskild linje men i praktiken löses det genom att bussarna på linje 2 skyltas om och fortsätter. Givetvis borde alla bussar gå till Högagärdsgatan hela trafikdygnet. Skulle kosta ett omlopp till men det borde det vara värt. Bytet till linje 4 fungerar inte alls ens teoretiskt. Bussarna har inte samma tider vid Husbondegatan och båda linjerna har svårt att hålla tidtabellerna.
Linje 4: ett klart feltänk. Borde åtminstone fortsätta till Södra torget eller varför inte Resecentrum och köras med två bussar. Att köra den med en buss i 30-minuterstrafik går bara inte. Körtiden under optimala förhållanden är mer än en kvart. Bussen blir alltså mer och mer försenad för varje vändning. Dessutom går den på en sträcka där den inte gör någon större nytta. Skulle räcka med att vända vid Husbondegatan eller Östergårdsplan om man nu vill skapa en förbindelse Trandared-Övre Hulta-Sjukhuset. Och inte behövs stora bussar på den här linjen.
Linje 7: går faktiskt i slinga via Norrmalm. Uppenbarligen ändrade man sig i sista stund på den punkten. Men bussarna går som tidigare även om slingan nu alltid körs åt samma håll.  Nackdelen med detta är att linje 7 fått svårt att hålla tiderna.

Jag undrar också varför linje 6 får ha två vändhållplatser (Regementet och S:t Sigfrid) när linje 8 inte får ha det (Hulta ängar och Sörmarken. Slutligen undrar jag över varför linje 30 Holmen-Tosseryd inte tar vägen via Södra torget utan tar vägen från Rescentrum direkt till Högskolan. Visst spar man ett par minuter till detta men till förmån för vem? Tid finns att köra via Södra torget.

Men frånsett detta tycker jag att det nya linjenätet är bra. Och det linjenät som kom till sommaren 2004 i samband med framtidstrafiken var redan från början präglat av kompromisser för att rädda kvar Borås Lokaltrafik. Av alla stolta planer blev bara en fingertutt - om ens det. Det var hög tid att ändra på det nu. Staden har ju också vuxit en del sedan dess.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Stefan K skrivet 18 december 2010, 16:12:38 PM
Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.

Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.

I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?

Tidigare hade vi ett något så när dimensionerat linjenät. Alla linjer tog ungefär en timme att köra igenom i lågtrafik utom ettan som ansågs vara "långlinjen".

Med Husbondegatan för linje 2 så tänkte man väl på ICA Maxi? Sjuan kör inte in om där längre. Det borde de aldrig ha behövt egentligen då det inte är långt alls att gå från varken hållplats "Trandögatan" ute på Druveforsvägen eller "Daltorp" på riksväg 27/41.

Än så länge har jag mest studerat linjenätet i lågtrafik och det finns mycket att önska. Linje ett tar numera en timme att köra, men då det finns tre omlopp ute under halvtimmestrafiken så innebär det att bussen kommer upp .07 eller .37 varje gång på Sjöbo för att sedan avgå mot stan igen .36 eller .06. Ett omlopp kan lätt tas bort på kvällstid.

Linje 6 är en katastrofplanering. Det är mycket kortare körväg till Göta än till Brämhult Sörbo. Man kunde lätt slå ihop linje 5 och 6 genom att låta femman fortsätta till Sörbo efter Ängsgården. Som det är nu så blir det 34 minuters rast på Brämhult för förare på båda linjer medan de sedan får stressköra till Sjömarken och tillbaka.

Linje 5 kunde lätt haft samma avgångar som gamla ettan från torget. Alltså 45 minutersintervall. Förslagsvis .10 och .40 mot Brämhult samt .55 och .25 mot Sjömarken.

Dessa långa raster sedan som bussförarna har fått i ändarna innebär sedan stresskörning ner till torget, vilket dessutom leder till att det inte finns någon bytestid för resenärerna på Södra Torget.

Sedan har vi nya linje 30 som numera även skall betjäna Ramnaslätt. Alltså gamla 45:ans och tidigare linje 50:s körväg. Servicen har dock försämrats då de inte längre kommer till Södra Torget utan måste byta på resecentrum för att komma till Södra Torget där de kanske tvingas byta igen.

Syftet med linje 4 förstår jag inte alls. Det sägs att den ska förbinda Trandared med Hulta och samtidigt ge service åt Brotorp då servicelinjerna planeras att tas bort, men folk vill till Södra Torget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...


Det är väl mest indragningen av de två hållplatserna på Sörmarken (Sandwallsgatan) som dragit kritik. Jag förstår frustrationen över att i värsta fall behöva gå cirka 800 meter längre till närmaste hållplats men tycker ändå att man överdrivit detta i en annars väl genomtänkt ändring av linjesystemet.

Det som inte är så genomtänkt är möjligheten att hålla tidtabellerna. På tre linjer förefaller det mig alldeles omöjligt: 4, 5 och 6. För linje 5 kanske det räcker med att räkna om körtiderna så att bussarna har en chans att vara i rätt tid vid Södra torget. Reglertid finns i Sjömarken. På linjerna 4 och 6 behövs en buss till för att det skall hålla. Även på övriga linjer (utom möjligen 3-an) har jag också märkt svårigheter att hålla tiderna men det kan bero på vinterväglaget.

Jag vet inte vilket som är Västtrafiks ansvar och vilket som är Borås Lokaltrafiks här. Men kompetensen att avgöra körtider och hur realistiska där borde väl ligga hos entreprenören. Men då gäller det förstås att Västtrafik lyssnar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Citat från: jasve skrivet 18 december 2010, 17:48:32 PM
Nu är det ju så att Västtrafik har inte något arbetsgivareansvar för förarna, det är entreprenören som har det.

Det är inte planerarna ensamma på Västtrafik som bestämmer hur linjer och turer skall gå, det är kommunen som beställer hur dom villa ha trafiken, och Västtrafik verkställer kommunernas önskemål

Då får vi tillse att det blir stopp på detta !! via en annan myndighet
Har aldrig sett något så dåligt Västtrafik sköter sina åtaganden måste jag säga
Det går massor med bussar utan komradio,utan larm ..Västtrafik ska tillse att det finns komradio i alla fordon!!!
Arbetsmiljöverket ska iaf bli kontaktad  ... dem behöver röja i Vässtrafiks åtaganden
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:02:08 PM
Det är väl mest indragningen av de två hållplatserna på Sörmarken (Sandwallsgatan) som dragit kritik. Jag förstår frustrationen över att i värsta fall behöva gå cirka 800 meter längre till närmaste hållplats men tycker ändå att man överdrivit detta i en annars väl genomtänkt ändring av linjesystemet.

Det som inte är så genomtänkt är möjligheten att hålla tidtabellerna. På tre linjer förefaller det mig alldeles omöjligt: 4, 5 och 6. För linje 5 kanske det räcker med att räkna om körtiderna så att bussarna har en chans att vara i rätt tid vid Södra torget. Reglertid finns i Sjömarken. På linjerna 4 och 6 behövs en buss till för att det skall hålla. Även på övriga linjer (utom möjligen 3-an) har jag också märkt svårigheter att hålla tiderna men det kan bero på vinterväglaget.

Jag vet inte vilket som är Västtrafiks ansvar och vilket som är Borås Lokaltrafiks här. Men kompetensen att avgöra körtider och hur realistiska där borde väl ligga hos entreprenören. Men då gäller det förstås att Västtrafik lyssnar.


Konstigt att man klagar över Sörmarken. Knappt någon som åkt därifrån någonsin.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2010, 18:06:02 PM
Konstigt att man klagar över Sörmarken. Knappt någon som åkt därifrån någonsin.

Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:09:06 PM
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.


Det är inte tiden som är problemet för kommunen och Västtrafik. Det är kilometerpriset.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:09:06 PM
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.

Hulta Ängar betjänas under lågtrafik också väldigt bra av linje 24 vid Högagärdsgatan med några 100-tal meters promenad förbi gamla sjukhemmet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.

Västtrafik planerar i samråd med bussbolagen och det skall ske en utvärdering av trafiken efter några veckor. Vad gäller byte vid lasarettet så är det ett vansinne att lägga en busslinje som inte går dit folk vill resa, nämligen till Södra Torget.

Enligt de förklaringar jag fått om varför inte linjen fortsätter dit så var det för att det blev för dyrt. Om det är skälet så finns det två mycket lämpliga åtgärder att vidta. Ersätt linje 153 samt linje 30 från Viared till Seglora med anropsstyrd taxi. Det är ett j-la resursslöseri både sett ekonomiskt och miljömässigt att köra stora bussar till ställen dit ett fåtal om ens ingen åker. Lägg då hellre de resurserna på att få ner linje 4 till Södra Torget!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2010, 18:39:20 PM
Västtrafik planerar i samråd med bussbolagen och det skall ske en utvärdering av trafiken efter några veckor. Vad gäller byte vid lasarettet så är det ett vansinne att lägga en busslinje som inte går dit folk vill resa, nämligen till Södra Torget.

Enligt de förklaringar jag fått om varför inte linjen fortsätter dit så var det för att det blev för dyrt. Om det är skälet så finns det två mycket lämpliga åtgärder att vidta. Ersätt linje 153 samt linje 30 från Viared till Seglora med anropsstyrd taxi. Det är ett j-la resursslöseri både sett ekonomiskt och miljömässigt att köra stora bussar till ställen dit ett fåtal om ens ingen åker. Lägg då hellre de resurserna på att få ner linje 4 till Södra Torget!
Håller med dig Micke ...desutom så är det
Bättre dem tittar över linjerna 10-16..exempelvis så kunde 16 gå varannan timma i stället och lägga dem slantarna på
Bättre behövd trafik.
Överlag så tycker jag att Västtrafiks planerare har misslyckats totalt om ni studerar det utanför stadslinjerna men det är ett annat ämne.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

#14
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 18:59:26 PM
Håller med dig Micke ...desutom så är det
Bättre dem tittar över linjerna 10-16..exempelvis så kunde 16 gå varannan timma i stället och lägga dem slantarna på bättre behövd trafik.

Om vi nu återvänder till planeringsstadiet av det här och säller oss några frågor. Vad gick fel? Varför blev det så här? Hur kunde man förbise...? osv...

Tidigt, även i de första utredningarna inför den här förändringen kan man nog säga att alla parter var överens om att linje 10-16 skulle ses över och minskas rejält och det verkar inte funnits några remissinstanser som direkt motsatte sig det heller. Det inkom förslag från kommunen att ta bort linjerna helt och ersätta med anropsstyrd trafik. Västtrafiks analys visade att det vore önskvärt att göra så, några linjer har extremt liten beläggning. Men Västtrafik avslutar kommentaren så här:

Citat[...] men konstaterar samtidigt att resenärsunderlaget är för
stort (undersökning gjord av Trivector) för att kunna köra anropsstyrd trafik med
taxi vilket i sin tur innebär att en upphandling av "mellanstora bussar" är
nödvändig. En upphandling fram till 2011 är inte möjlig (tidsmässigt) att
genomföra och inte heller ekonomiskt försvarbar (dyrt att upphandla små
fristående paket). Vidare bör nämnas att det är förknippat med vissa kostnader att
lägga ner linjerna (enligt dagens avtal) innan avtalet har löpt ut 2013.

Jag tolkar alltså detta som att linjerna med absolut största sannolikhet försvinner 2013 och att det då kommer att finnas resurser över till linjer där de behövs mer.

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 18:59:26 PM
Överlag så tycker jag att Västtrafiks planerare har misslyckats totalt om ni studerar det utanför stadslinjerna men det är ett annat ämne.

Håller med om att det har dykt upp en del märkligheter på olika håll. Jag som rör mig mest Göteborg-Borås-Ulricehamn och har lyssnat runt lite har hört en del riktigt vass kritik mot framförallt linje 101. Dels har Bollebygd fått orimligt gles kvälls- och helgtrafik och dessutom är många resenärer är rent ut sagt förbannade på att linjen kör genom Borås centrum utan hållplats (den kunde väl åtminstone kunna stanna vid Söderbro). Borås-Ulricehamn har fått ganska mycket trafik men ett väldigt komplicerad upplägg tycker jag mig höra kommentarer om. Däremot verkar inte reaktionerna så kraftiga som befarats mot att linje 100 bara kör till Resecentrum.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-