Olycka i stockholm

Startat av Björn Ax, 12 oktober 2010, 12:43:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax


Kvarne

Av vad man kan se på bilden verkar det som att bussen kört reakt in i rumpan på lastbilen. Då böjar man ju undra om det är Solaris Bromsar som varit i farten igen.....det belades ju skyddsstopp på Solaris pga strulande Bromsar har jag för mig....

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Citat från: Kvarne skrivet 12 oktober 2010, 14:43:02 PM
Av vad man kan se på bilden verkar det som att bussen kört reakt in i rumpan på lastbilen. Då böjar man ju undra om det är Solaris Bromsar som varit i farten igen.....det belades ju skyddsstopp på Solaris pga strulande Bromsar har jag för mig....



Det var lastbilen som kom över på fel sida enligt Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2171513/atta-skadade-i-busskrasch-pa-lidingovagen


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kvarne skrivet 12 oktober 2010, 14:43:02 PM
Av vad man kan se på bilden verkar det som att bussen kört reakt in i rumpan på lastbilen. Då böjar man ju undra om det är Solaris Bromsar som varit i farten igen.....det belades ju skyddsstopp på Solaris pga strulande Bromsar har jag för mig....



Hur kan du utläsa detta? Det kan ju lika väl ha varit en frontalkrock, vilket också det andra sanningsvittnets uppgift om att lastbilen kom över på fel sida tyder på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

#4
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2010, 15:16:52 PM
Hur kan du utläsa detta? Det kan ju lika väl ha varit en frontalkrock, vilket också det andra sanningsvittnets uppgift om att lastbilen kom över på fel sida tyder på.


Helt rätt..Backar och ber om ursäkt för mitt för snabba inlägg. Tittade som hastigast på bilden bara. Alltså är det lastbilens fel och inte bussens.

Edit: Enl uppgift skall det trots allt ha varit bussen som körde in i lastbilens rumpa....Skumt att Expressen uppger att det var en frontalkrock samtidigt som det finns uppgifter om att det var påkörning bakifrån....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 12 oktober 2010, 14:43:02 PM
Då böjar man ju undra om det är Solaris Bromsar som varit i farten igen.....det belades ju skyddsstopp på Solaris pga strulande Bromsar har jag för mig....

Bromsarna var det väl aldrig fel på? Däremot den udda kombinationen av specialspecificerad stående bromspedal tillsammans med original hängande gaspedal ledde till att fordonet blev svårmanövrerat. Men man fick bussarna precis som man beställt dem, och sen fick man bygga om alla gaspedaler så att även de blev stående.

bisquit

Hoppas de skadade klarar sig med mindre frakturer bara. Ser ut att ändå ha varit en rejäl kollision.  :'(

buskörare

Tyvärr har Expressen fel. Håller tummarna för att föraren inte är allvarligt skadad, men jag har sett bilder på förarplatsen. Aj.

Spelar ingen roll vad du skriver Ersa, bromsarna är inte alls lika Scanias och det kan förstås vålla problem om man som denna förare inte har kört bussen innan. Sen att den är beställd så kvittar, den är lika svårkörd för det. Sen om det är orsak till det här vet jag inte, men bussen är inte som Scania och Volvo att köra.

Fikman

Man kan kansek säga att pga lite speciella bromsa så kramades dom lite hårdare än vad som hade skett om de var en scania eller volvo

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2010, 18:47:31 PM
Spelar ingen roll vad du skriver Ersa, bromsarna är inte alls lika Scanias och det kan förstås vålla problem om man som denna förare inte har kört bussen innan. Sen att den är beställd så kvittar, den är lika svårkörd för det. Sen om det är orsak till det här vet jag inte, men bussen är inte som Scania och Volvo att köra.

Bromsarna är lite speciella i den form att de gärna bromsar lite för hårt på framaxeln jämfört med bak, vilket kan leda till vissa bekymmer vintertid. Men den är faktiskt tyvärr lite mer trögbromsad med den stående pedalen än med den hängande. Det upplever iaf jag som kört båda modellerna.

Men detta har ju inget alls med olyckan att göra, från vilken jag verkligen hoppas att alla inblandade klarar sig från med som mest några lätta skador.

vesslan30

Hoppas han klarade sig utan för mycke skador . troligen nått ben brott kanske även handskador.

TageK

Det brukar dessbättre sällan vara fel på bromsarna vid liknande kollisioner,
men däremot på avstånd till framförvarande fordon, vilket många många trafikanter slarvar med.
Fakta i denna händelse varierar just nu i olika medier.
Självklart hoppas alla att det gått bra för föraren och övriga inblandade, men för fordonsägaren väntar kanske en självrisk på ca 40.000 kr på trafikförsäkringen (ersättning av motpartens skador) och i "bästa" fall även en självrisk på lika mycket på vagnskadeförsäkringen (egna fordonets skador) ca 40.000 kr till = totalt 80.000 kr, och det gäller exklusive moms som är 25%.
I värsta fall har man ingen vagnskadeförsäkring därför att skadorna på dom egna fordonen är så många att försäkringsbolagens premier är mycket dyra och man valt bort den delen. Då måste fordonsägaren själv betala alla kostnader för att få sitt fordon reparerat och i körbart skick.

Kör försiktigt och Sköt om oss!




buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2010, 19:02:27 PM
Bromsarna är lite speciella i den form att de gärna bromsar lite för hårt på framaxeln jämfört med bak, vilket kan leda till vissa bekymmer vintertid. Men den är faktiskt tyvärr lite mer trögbromsad med den stående pedalen än med den hängande. Det upplever iaf jag som kört båda modellerna.

Men detta har ju inget alls med olyckan att göra, från vilken jag verkligen hoppas att alla inblandade klarar sig från med som mest några lätta skador.

Problemet är ju just att den är trögbromsad i det sista bromsskedet innan stopp och pedalernas läge så långt bort jämfört med åtminstone svenska busstyper är att det blir en vad vi kallar ballerinabroms. Är man kort eller inte sitter bra så får man ta det allra trögaste med tåna. Jag vet inte vad olyckan beror på, det får polisen komma fram till i samarbete med Busslink och Solaris. Men jag tror liksom du att det hade varit bättre med hängande broms. Just nu är väl bromsarna det minsta problemet med bussarna förvisso, ingen kan ens med bra fantasi kalla dom driftsäkra. Och vi är många som fasar inför vintern. Både med bromsarna och driftsäkerheten.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2010, 23:04:18 PM
Dem som var med på -80 talet och minns CR 111 med Nordpatentstolar känner igen problemet.

Frågan är om de som specade pedalerna på Urbinon minns den CR 111:an. Gissningsvis inte.

Kvarne

Först å främst går tankarna till alla drabbade på bussen inklusive min kollega.

Vad kommer hända nu...? Vad säger facket...? Skyddsstopp?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep