Ny SL-linje 565X Cityterminalen - Siemens...

Startat av Patrik, 20 augusti 2010, 19:14:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

På måndag startar SL-linje 565X mellan Cityterminalen och Siemens via Infra City i Upplands Väsby.
Kul att Väsby får ännu en direktbuss, och lite kul att den går i motsatt riktning jämfört med 565.

Hoppas jag får se någon bild på den, och jag hoppas för guds skull att den inte är skyltad Johanneslund....

http://www.upplandsvasby.se/arkiv/nyheteruvpkommunen/mandag23augustikl0720garforstaturenmednyadirektbussen565x.5.36c5d84d12a448a096280007595.html

http://sl.se/ficktid/vinter/v565X.pdf
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Andreas

Ok... Att bedömma av tabellerna för 565 och 565X, så har ju först då 565X endast tre turer (åtminstone i början) i vardera riktningen, medan 565 har betydligt fler, med som max 20 turer in till Sergels Torg på morgonen och max 15 turer ut från innerstan på eftermiddagarna. Dessutom så ser 565X helt klart ut att vara en expresslinje mellan Cityterminalen och Siemens (hållplats Smedbyvägen), med ett enda stopp vid InfraCity, där avstigning sker i riktning från innerstan och påstigning mot innerstan, jämfört med 565 som ju är en lite mer lokal linje med betydligt fler hållplatser.

Förlåt för att jag ställer denna fråga, men förutom att 565X vänder vid en hållplats längs med befintliga linjen 565, samt att de delar en gemensam körsträcka uppe på E4:an, så undrar jag vad dessa två linjer egentligen överhuvudtaget har gemensamt? Det verkar ju knappt finnas en koppling mellan linjerna överhuvudtaget och dessutom har man valt att lägga två olika slutdestinationer för dessa två linjer i innerstan. Nu kanske det inte går att lösa på ett annorlunda sätt av utrymmesskäl osv., men borde man väl kunna ha placerat linjerna ifrån samma sluthållplats i innerstan, så man inte behövde springa emellan...  :-\ ::)

Omnilasse

Citat från: Andy91 skrivet 21 augusti 2010, 00:19:55 AM
Ok... Att bedömma av tabellerna för 565 och 565X, så har ju först då 565X endast tre turer (åtminstone i början) i vardera riktningen, medan 565 har betydligt fler, med som max 20 turer in till Sergels Torg på morgonen och max 15 turer ut från innerstan på eftermiddagarna. Dessutom så ser 565X helt klart ut att vara en expresslinje mellan Cityterminalen och Siemens (hållplats Smedbyvägen), med ett enda stopp vid InfraCity, där avstigning sker i riktning från innerstan och påstigning mot innerstan, jämfört med 565 som ju är en lite mer lokal linje med betydligt fler hållplatser.

Förlåt för att jag ställer denna fråga, men förutom att 565X vänder vid en hållplats längs med befintliga linjen 565, samt att de delar en gemensam körsträcka uppe på E4:an, så undrar jag vad dessa två linjer egentligen överhuvudtaget har gemensamt? Det verkar ju knappt finnas en koppling mellan linjerna överhuvudtaget och dessutom har man valt att lägga två olika slutdestinationer för dessa två linjer i innerstan. Nu kanske det inte går att lösa på ett annorlunda sätt av utrymmesskäl osv., men borde man väl kunna ha placerat linjerna ifrån samma sluthållplats i innerstan, så man inte behövde springa emellan...  :-\ ::)
Det kan man förstås fråga sig. Men Cityterminalen har ju blivit inne nu hos SL. Från Upplands Väsby är det ju faktiskt en rätt lämplig slutstation också för en direktbuss - då man köra Klara Strandsleden direkt till/från terminalen. Det fungerar inget bra i rusningsriktning pågrund av köerna, men är ju utmärkt när man kör i motriktning. Man sparar säkert in minst 10 minuters restid (iaf på morgonen), mot att köra Sveavägen. Numret, ja vi har ju haft diskussionerna förut om nummerbristen och den är ju rätt stor i 5xx-serien också. Men detta visar ju på behovet av en större reform för 5xx- och 6xx serien. För konsekvensen blir ju att man har en massa linjevarianter på samma nummer - knappast tydligt för resenärerna. SL kommer nog dock aldrig våga göra någon reform, så vi får nog vänja oss vid att det blir massa tillägg med X och C och andra bokstäver för att skilja linjevarianterna åt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.