Delade bussförartjänster

Startat av Bussnissen, 30 maj 2010, 11:21:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mittlinje

Bussnissen, här är jag mer benägen att hålla med dig. Men samtidigt har inställelsetid utökats till 3 timmar (finns fortfarande 2 på vissa ställen).

Har ni inte tidtabells- och listombud att diskutera era önskemål med i Umeå. Givetvis går inte allt att förändra men med dialog kan man hitta en "mittlinje".

Bussnissen

Citat från: Mittlinje skrivet 30 maj 2010, 18:09:32 PM
Bussnissen, här är jag mer benägen att hålla med dig. Men samtidigt har inställelsetid utökats till 3 timmar (finns fortfarande 2 på vissa ställen).

Har ni inte tidtabells- och listombud att diskutera era önskemål med i Umeå. Givetvis går inte allt att förändra men med dialog kan man hitta en "mittlinje".
Tyvärr så finns det inget som kan liknas vid dialog i Umeå.
Listombud finns, men kan liknas vid en tandlös tiger, kan låta en del men biter aldrig.

1896

Sista året vid Wasatrafiks depå i Borlänge hade vi ett skift där vi började kl 06.25, körde en tur till Falun och klar kl 08.00, då skulle vi städa bussen, sedan hade vi nästa tur kl 15.10, klar kl 19.40 ! Alltså i praktiken 7 timmars rast, och vi hade ett skift som började kl 05.00 och klar kl 08.50, då bussen skulle städas, nästa tur var en skoltur kl 15.05 och en linje tur kl 15.25, klar kl 17.30, alltså 6 timmars rast. Skift 3 började kl 05.35 klar 08.50, städning, och nästa tur kl 14.45 klar kl 19.30.  :P

Jag kan lungt påstå att både Dalatrafik och Wasatrafik fullständigt struntade i vår depå. För det fanns möjligheter att förbättra, men ingen ville lyssna på oss.  :'(

yngrot

Ja inte är det lätt att fixa kanonbra tider när tidtabeller nästan alltid är såna att de flesta bussar står still mellan ca 9-14... Ang. rast är det väl max 90min per dag sen blir det väl betald rast ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

All rast över 60 min skulle vara 50% betalt, då försvann delade pass.

Allt går att lösa, bara viljan finns.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2010, 16:16:50 PM
Oki. Eftersom Örebro också hade det, trodde jag det hörde till BBA. Hur kan man få fler lediga dagar för att man har 2 matraster?  ???
Nä, inte automatiskt förstås, det beror ju på hur tjänsten ser ut. Man kan säga att det schematekniskt finns två syften med att lägga in 2 matraster. En är faktiskt att skapa fler hela tjänster. Det kan beskrivas som en kompromiss alltså. Genom att lägga in 2 längre raster får du arbetstiden att "räcka" till eftermiddagsrusningen slutar, men man slipper den långa delade tiden. I annat fall hade man alltså fått lösa dessa tjänster med deltidare eller 50-60%:are. Den andra funktionen med 2 matraster (och det var den jag avsåg), är om man kommit överens om att arbeta 10-timmarspass (exklusive rast), och i praktiken alltså ca 12-13 timmars ramtid. Har man bara sådana tjänster i paketet, blir det förstås fler lediga dagar (eller rätt fort olagligt mycket övertid). Däremot går det förstås också att kombinera dessa tjänster med att vissa dagar köra något kortare tjänster (6-7 timmars), och i sådana fall kanske man inte kännner att man vinner så mycket på det hela. Men det senare handlar ju om hur man lägger upp tjänstepaketen. 

Omnilasse

Citat från: yngrot skrivet 31 maj 2010, 00:09:47 AM
Ja inte är det lätt att fixa kanonbra tider när tidtabeller nästan alltid är såna att de flesta bussar står still mellan ca 9-14... Ang. rast är det väl max 90min per dag sen blir det väl betald rast ??
Det stämmer att 90 minuter är max, och eftersom kravet är att uppehåll under 30 minuter är betald, och att de inte får ligga före 2 timmar efter passet startet, respektive inte senare än 2 timmar innan dess slut,  blir det i praktiken max 2 obetalda raster man kan lägga in. Men visst är det knepigt, dock lättare i stadstrafik än ren landsbyggdstrafik, i stadstrafik är ju inte neddragningen lika mycket i lågtrafik, dagtid. Problemet är att vissa krav ofta leder till sämre tjänster på annat håll. Den stora Akilleshälen vid planering av linjetrafik är egentligen rasten för in-tjänsterna som brukar ligga omkring 17.30-20.30 (beroende på hur långt trafikdygnet sträcker sig). Ut-tjänsternas rast brukar kunna täckas av den delade morgontjänsten, eller av uttjänster, men på kvällen innebär kraven på 13-timmars ramtid och önskemålen om att inte ha så lång tid mellan morgon- och kvällstjänsten på de delade passen, samt att rusningstiden ofta håller på till åtminstone klockan 18.00, till att det blir svårt att täcka dessa raster. I annat fall får man några sena deltidstjänster som följd - och det är ju inte så lyckat kanske...Att därför lägga några tjänster med två raster som är lite längre och kan täcka endera rusningens slut, eller för några rastavlösningar, blir en relativt bra lösning. Alternativet är alltså delade pass som slutar efter 19.00, och det är ju nästan ännu sämre - än om tjänsten hamnar på + 10 timmar betald arbetsid. Det senare innebär ju iaf några andra kortare tjänstgöringspass (eller ännu bättre jobba 4, ledig 3-system). Alltså det är svårt att få allt, att både minska ramtiden, antalet delade pass och dess ramtid, och att inte ha längre tjänster med 2 raster, blir faktiskt nästan omöjligt. Om inte huvudmannens beställning ändras, vill säga. I framtiden tror jag mer och mer att just för att kunna få nytt folk till yrket, kommer nog trafikhuvudmännen att mer och mer vara villiga att beställa trafik som passar rätt bra med tjänstgöringspassen. Inte minst som sagt målet att nå en fördubblad andel bussresenärer, kommer ur detta perspektiv att kräva längre rusningstidsperioder och bättre trafik på dagtid och kvällar.

lil-sis

Allmänt svar.

Jag tycker det allra viktigaste är att det finns olika typer av tjänster/listor som gör att de flesta har möjlighet att välja en lista som passar en enskilda personen.

Dvs att det finns listor med långa pass (effektiv arbetstid) men i gengäld kanske man jobbar 4 dagar av 7.

Att det finns listor med "kontorsarbetstider" mån-fre.

Att det finns möjlighet att välja delad tjänst (4h morgonrusning - rast - 4h eftermiddagsrusning) och då kanske jobba mån-fre el mån-lör (och då "normal" tjänst på lördagen).

Listor med tidiga tjänster.

Listor med sena tjänster.

Osv.

Och i stadstrafik borde inte det vara omöjligt att göra.

Hos oss (GUB) tycker jag att det fungerar bra, det jag önskar är att vi slapp 10h ramtidsdagarna för de blir långa med två ganska rejäla raster men inte så mkt effektiv tid. Sen finns det säkert de som hellre kör kortare pass med fler raster etc.

Alltså, anser jag att det viktigaste är att det finns möjlighet för individen att välja. Alla vill inte ha 9h ramtid mån-fre. Det finns de som vill jobba kvällar. Det finns de som vill jobba sanslöst tidiga dagar, det finns de som vill jobba mån-sön osv osv.

Omnilasse

Citat från: lil-sis skrivet 01 juni 2010, 16:39:16 PM
Allmänt svar.

Jag tycker det allra viktigaste är att det finns olika typer av tjänster/listor som gör att de flesta har möjlighet att välja en lista som passar en enskilda personen.

Dvs att det finns listor med långa pass (effektiv arbetstid) men i gengäld kanske man jobbar 4 dagar av 7.

Att det finns listor med "kontorsarbetstider" mån-fre.

Att det finns möjlighet att välja delad tjänst (4h morgonrusning - rast - 4h eftermiddagsrusning) och då kanske jobba mån-fre el mån-lör (och då "normal" tjänst på lördagen).

Listor med tidiga tjänster.

Listor med sena tjänster.

Osv.

Och i stadstrafik borde inte det vara omöjligt att göra.

Hos oss (GUB) tycker jag att det fungerar bra, det jag önskar är att vi slapp 10h ramtidsdagarna för de blir långa med två ganska rejäla raster men inte så mkt effektiv tid. Sen finns det säkert de som hellre kör kortare pass med fler raster etc.

Alltså, anser jag att det viktigaste är att det finns möjlighet för individen att välja. Alla vill inte ha 9h ramtid mån-fre. Det finns de som vill jobba kvällar. Det finns de som vill jobba sanslöst tidiga dagar, det finns de som vill jobba mån-sön osv osv.

Måste dock säga att GUB är nog ett av de områden som har potential att lyckas bäst. Nu har jag inte tillgång till deras tjänstespecar men ser man på tidtabellsupplägget är det ytterst tacksamt för att skapa bra tjänster. Förutom för att täcka upp för några högtrafiklinjer och kanske förstärkningar, behövs det ytterst få delade tjänster. Några 8-timmarspass (ramtid) respektive 10, kanske 11-timmarspass (ramtid) behövs för att få det att fungera (om man inte ska behöva täcka upp med deltidare). Den delen är dock svår att komma ifrån helt, om man inte kör med ännu högre turtäthet senare på kvällen. Samma sak egentligen också med det nya linjenätet i Örebro som har en liknande potential. Det stora problemet är ju annars att man ofta kör rätt lite trafik dagtid och kvällstid. Att bara i mellanrusningen köra med relativt hög turtäthet kan få bort några deltidare, men det bästa är om man som i Uppsala kan ha tät trafik även på kvällstid, då det går att hantera både den sena rusningen och in-tjänsternas raster. Utvecklingen går dock åt det här hållet i de flesta städer som har anammat "stomtrafik-tanken".  Samma höga turtäthet mellan ca 6-22, är dock idealet för att skapa bra tjänster. Hög turtäthet 6-9, och 12-20, kan också fungera rätt optimalt, och det finns förstås andra lösningar, beroende på hur många linjer som har samma turtäthet under hela trafikdygnet. Dock skall väl påpekas att denna form av utökning förstås medför mer tjänster på kvällstid, och det är ju inte alla förare som tycker om heller. I landsortstrafiken är problemen förstås värre, samtidigt är ju kollektivtrafiken rätt dåligt utbyggd. På många håll skulle egentligen ett upplägg med ganska jämn turtäthet över dagen på landsorten, både göra det möjligt att faktiskt använda kollektivtrafiken, samtidigt som man skulle få bort de extrema tjänsterna.
När det gäller vilka tjänster som skall finnas och fördelningen av dem, så är ju där facket den viktigaste parten och att listombudet lämnar så tydliga uppgifter som möjligt, så att man kan få en bra fördelning av olika typer av tjänster. Om inte fack och arbetsgivare helt grävt ner sig i skyttegravar, är det förstås en fördel för operatören om han kan skapa tjänstgöringspaket som de anställda är nöjda med - så länge det inte kräver fler tjänster förstås...   

lil-sis

Det Busslinkgarage som ligger närmast min bostad har också mest nöjda förare, där alla fått försthandsval. Och även där delade listor.

Jag tror nyckeln ligger i möjligheten att välja.

Det finns ju folk som vill ha delade tjänster för att de har djur eller vill träna etc.

10h tjänster har vi ganska mkt, tvyärr :(

(Eller ja, som sagt, 10h med 9h effektiv tid finns det också, de jobbar tre dagar, lediga två osv).

lil-sis

Du missförstår.

Jag jobbar gärna 10h som tjänst. Inte ramtid.

10h där jag får betalt för ca 7h är rätt värdelöst. Det ger långa dagar och inte fler lediga dagar.







Bussnissen

Citat från: lil-sis skrivet 06 juni 2010, 07:50:06 AM
Du missförstår.

Jag jobbar gärna 10h som tjänst. Inte ramtid.

10h där jag får betalt för ca 7h är rätt värdelöst. Det ger långa dagar och inte fler lediga dagar.



Håller med, problemet är inte att jobba många timmar betald tid på en dag.
Problemet är när dagarna sträcks ut med en massa obetald tid som man bara får "sitta av", när man med
lite bättre planering och schemaläggning kunde komma hem både en och två timmar tidigare.
I Umeå finns inte kunskapen hos nuvarande schemaplanerare.
Det sorgliga är att kunnigt folk finns i huset men har en massa andra struntuppgifter.




Omnilasse

Citat från: lil-sis skrivet 06 juni 2010, 07:50:06 AM
Du missförstår.

Jag jobbar gärna 10h som tjänst. Inte ramtid.

10h där jag får betalt för ca 7h är rätt värdelöst. Det ger långa dagar och inte fler lediga dagar.


Det kan jag också hålla med om. Men då är det egentligen en delad tjänst - det vill säga då har du uppehållstid på mer än 90 minuter. I annat fall kan du bara ha högst 90 minuters rast i tjänsten, övrig tid är betald. Om har du rast i tjänst som är delad, räknas även rasten som delad tid (det vill säga upp 17%). Så, alltså har du 10 timmars ramtid och inte har delat pass, får du betalt för 8,5 timme, har du delad tjänst kan du förstås komma upp i 7 timmar betalt på 10 timmar, men då är rasten som ligger inom ett pass, att betrakta som delad tid. Man har dock lokalt rätt att göra undantag, så det är möjligt att man gjort något sådant för att minska på antalet delade pass. Och då är frågan vad man föredrar, längre ramtid och delade pass, eller kortare ramtid och mer tid som inte är körning.



lil-sis

Citat från: Omnilasse skrivet 06 juni 2010, 11:22:06 AM. Och då är frågan vad man föredrar, längre ramtid och delade pass, eller kortare ramtid och mer tid som inte är körning.

Jag har hellre delade pass på riktigt än utdragna evighetsdagar där jag är hemifrån lika länge som om jag jobbat delat men då kunnat göra något vettigt under uppehållet.

Jag valde dock lista så att jag inte skulle behöva ha bil. Nu bor jag inom cykelavstånd från depån vilket gör att jag har helt andra möjligheter vid nästa listsökning. Är alltså nöjd på det stora hela, det är bara de värdelösa tredelade (alltså två raster) tjänsterna jag skulle vilja slippa.

Omnilasse

Citat från: lil-sis skrivet 06 juni 2010, 20:44:04 PM
Jag har hellre delade pass på riktigt än utdragna evighetsdagar där jag är hemifrån lika länge som om jag jobbat delat men då kunnat göra något vettigt under uppehållet.

Jag valde dock lista så att jag inte skulle behöva ha bil. Nu bor jag inom cykelavstånd från depån vilket gör att jag har helt andra möjligheter vid nästa listsökning. Är alltså nöjd på det stora hela, det är bara de värdelösa tredelade (alltså två raster) tjänsterna jag skulle vilja slippa.

Alltid svårt det där och när man gör tjänstgöringsscheman är det ju svåra att hitta balansen. Man kan ju inte så att säga välja två olika lösningar för samma trafikupplägg. Det vill säga en 2-rasttjänst innebär att man får en mindre delad tjänst, eller en delttidstjänst mindre. Så länge olika lösningar går jämt upp, går det förstås dock bra att kombinera dem och variera. Tog en liten snabb överblicksberäkning och skulle man ta bort alla tvårasters tjänstgöringar, skulle man istället få uppemot ca 60-65 delade pass och ca 10-15 50% tjänster. Helt enkelt - det är svårt att tillfredställa alla!