Delade bussförartjänster

Startat av Bussnissen, 30 maj 2010, 11:21:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 10:23:47 AM
Att Unionen går i strejk mot delade arbetspass har jag inga protester mot. Men att Kommunal samtidigt länge accepterat upp till sex timmars obetalda uppehåll för förarkåren utan att protestera är ju inte lite ironiskt. Visst är det svårt att lägga upp personalplaneringen på annat sätt än delade pass, som Lars skriver, men att förarna är konstant trötta pga delade pass och 13-timmars ramtider kan ju inverka rätt negativt på trafiksäkerheten. Att dessutom bara få betalt för 7-8 timmar av de 13 timmarna kan ju leda till vissa svårigheter att nyrekrytera yngre förare.
Håller med. I Umeå är missnöjet jättestort när det gäller 13 tim-pass. Det skulle överhuvudtaget inte behövas i stadstrafik med bättre schemaplanering. I Umeå finns det nästan inga delade pass till mångas förtret, det finns en grupp som gärna skulle ha det mot lediga helger. Det fanns förr innan Nobina kom in i bilden. Nu låser man istället personalen
halva dygnet till arbetsplatsen. Det var knappast andemeningen med 13 timmmars ramtid för stadsbusspersonal utan snarare för långdistansförare som behöver komma hem utan övernattning. Har man delade pass kan man åka hem och göra något
nyttigt istället för att sitta på jobbet hela dagen med en massa korta raster. Här har Kommunal ett gigantiskt ansvar att
göra något drastiskt inför nästa löneförhandlingar. Jag vet att kollegor som har hand om praktikanter avråder dessa att ta jobb
hos Nobina i Umeå ifall de vill ha ett socialt liv med familj och vänner

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 maj 2010, 11:41:59 AM
13 timmarspass innebär ju att det rör sig om en delad tjänst, hur man lyckats konstruera en sammanhängande tjänst med 13 timmars omlopp vore intressant att se i tätortstrafik

Ganska oekonomiskt för arbetsgivaren torde det vara också, eftersom det handlar om åtminstone 1,5-2 h betald paus. Vid BBA alltså.

Bussnissen

Inte ovanligt i Umeå med tjänster upp mot 13 tim.
Ett exempel tj 1026:  börjar 6.04, slutar 18.49.
Betald rast 9.51-10.12. Matrast 10.12-10.54
Matrast 15.41-16.29

Övrig tid körning och några minuter signoff-tid

ramtid 12.45 ,arb.tid 9.04, vagntid 10.34, Tjg.tid 10.54

Mittlinje

"kan man åka hem och göra något nyttigt istället för att sitta på jobbet hela dagen med en massa korta raster"  ???

Jag med flera anser detta vara rent trams. Och smaken är som baken. Finns de som har ett antal mil till jobb och vill hellre ha pass med många korta pauser än en lång där man hinner komma hem, byta om, dra 3 drag med målarpensel för att sedan åter byta om och åka till jobb. Dessutom inte alltid avdragsgillt. Nej, tacka vet jag så långa pass med så mycket arbete som möjligt - kan ju bli en extra dag ledigt i stället (4 x 10 tim per vecka är perfekt). Men som sagt var, detta är individuellt.

Bussnissen

Citat från: Mittlinje skrivet 30 maj 2010, 13:58:24 PM
"kan man åka hem och göra något nyttigt istället för att sitta på jobbet hela dagen med en massa korta raster"  ???

Jag med flera anser detta vara rent trams. Och smaken är som baken. Finns de som har ett antal mil till jobb och vill hellre ha pass med många korta pauser än en lång där man hinner komma hem, byta om, dra 3 drag med målarpensel för att sedan åter byta om och åka till jobb. Dessutom inte alltid avdragsgillt. Nej, tacka vet jag så långa pass med så mycket arbete som möjligt - kan ju bli en extra dag ledigt i stället (4 x 10 tim per vecka är perfekt). Men som sagt var, detta är individuellt.
Det är bakåtsträvare som du som gör att bussbranschen ser ut som den gör idag, sväljer allt med hull och hår.
Det är inte konstigt att medelåldern i branschen är bland den högsta av alla yrkesgrupper, ungdomar idag är inte dumma
de vill ha ett liv. Det kanske inte du bryr dig om, ett liv vid sidan av arbetet! Jag har inte sett till någre extra lediga dagar
trots långa arbetsdagar. Har man långt till jobbet så brukar det gå att finna andra lösningar. I Umeå bor de flesta i centrala staden
därför tycker många av oss som vi gör. I en stad av Umeås storlek är det fullt möjligt att ha tjänster med ramtid runt 9-10 timmar
bara viljan och kunskapen vid schemaläggningen finns.

buskörare

Citat från: Bussnissen skrivet 30 maj 2010, 13:53:52 PM
Inte ovanligt i Umeå med tjänster upp mot 13 tim.
Ett exempel tj 1026:  börjar 6.04, slutar 18.49.
Betald rast 9.51-10.12. Matrast 10.12-10.54
Matrast 15.41-16.29

Övrig tid körning och några minuter signoff-tid

ramtid 12.45 ,arb.tid 9.04, vagntid 10.34, Tjg.tid 10.54


Säger inte BBA att man bara får ha en obetald rast per dag? Så är det i Stockholm och i Örebro i alla fall. Båda på BBA.

Mittlinje

Jag tycker du skall tagga ner lite med tanke på det svar du gav. Jag skrev att behoven hos varje anställd är utifrån dess situation medan du vill att alla skall vara stöpta i samma skal. Här kan vi verkligen tala om bakåtsträvare, är det bilden av dagens ungdom så förmodar jag att framtiden består av att inte vilja jobba alls.

Givetvis skall schemaläggning där det är möjligt vara en mix så den passar in efter de ""behov" som finns - själv försöker jag skapa detta när jag lägger schema. Tittar på möjlighet att vid helg t ex sluta vid middag på fredagen för att gå på måndagkväll och därmed få "långhelg" (3 dygn). De som t ex har stuga eller husvagn tycker detta är toppen. Likaså lite längre dagar någon vecka för att kunna få 3 dagars "långledigt". I stället för när man arbetat helg få ledigt t ex måndag och onsdag även arbeta måndag och få lediga dagen på tisdag och därmed åter få sammanhängande ledighet tisdag-onsdag.

Men för att uppnå ovanstående måste det finnas underlag till det, dels genom trafik som möjliggör bra schema men också positiva förare som hellre arbetar 40 timmar på 4 dagar någon gång än 40 timmar på 6 dagar alltid. Men det sistnända tycks vara önskemålet i Umeå (glad att jag inte sökte jobb där)?

Har man långt till jobbet så brukar det gå att finna andra lösningar, skriver du. Låt oss få en lämplig handbok av dig som vi kan dela ut till alla de som får sitta ett antal timmar varje vecka på fritid ca 5 mil från arbetet. Du tycks ju ha svaret!

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2010, 14:24:04 PM
Säger inte BBA att man bara får ha en obetald rast per dag? Så är det i Stockholm och i Örebro i alla fall. Båda på BBA.
Nä, det är lokala överenskommelser utifrån avtalet i bland aninat Stockholm. Så det lokala facket har ett stort ansvar för att få så bra villkor som möjligt och för att uppfylla de anställdas önskemål. Det är ganska vanligt på många håll i landet att man har två matraster och relativt långa pass, men som sagt en del förare föredrar det också, då det innebär fler lediga dagar.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 30 maj 2010, 16:04:47 PM
Nä, det är lokala överenskommelser utifrån avtalet i bland aninat Stockholm. Så det lokala facket har ett stort ansvar för att få så bra villkor som möjligt och för att uppfylla de anställdas önskemål. Det är ganska vanligt på många håll i landet att man har två matraster och relativt långa pass, men som sagt en del förare föredrar det också, då det innebär fler lediga dagar.

Oki. Eftersom Örebro också hade det, trodde jag det hörde till BBA. Hur kan man få fler lediga dagar för att man har 2 matraster?  ???

Bussnissen

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2010, 16:16:50 PM
Oki. Eftersom Örebro också hade det, trodde jag det hörde till BBA. Hur kan man få fler lediga dagar för att man har 2 matraster?  ???
Du har så rätt, man får inte fler lediga dagar av att dagen sträcks ut med ex två matraster.
Det tycks en del här i spalterna tro. Det enda som 12-13 timmars dagar ger är mindre fritid.
Men det verkar somliga inte bry sig om - utan får då för sig att man skulle vara arbetsskygg för att man vill ha en
"normal" arbetsdag. Med lite fritid så att man kan umgås med nära och kära. En del har uppenbarligen inget liv
och vill därför tillbringa mesta möjliga tid på arbetsplatsen.

Mittlinje

Som sagt - än en gång, olika förutsättningar för olika arbetsplatser och inom arbetsplatser chaufförernas egna behov. På vissa större platser finns ju olika typer av "listor" för att kunna tillgodose dessa önskemål.

Ingen har påstått att 2 matraster ger fler lediga dagar, men använder man huvudet kan man räkna ut att längre arbetsdagar ger fler lediga dagar och blir dagarna längre behövs två matraster för att kunna följa avtalet. Alla hinner som sagt var inte hem för att äta med familjen på sitt uppehåll, de bryr sig i detta fall inte om ifall om dagen blir något längre så länge det är tillräckligt mer arbetstid inom ramtiden.

Skiftarbete motsvarar 38,25 timmar per vecka - 5 arbetsdagar x 7,65 timmar per dag.
Om man ökar snittiden till knappt 40 timmar per vecka ger detta ca 8 - 10 (arbets-)dagar mer sammanhängande fritid, dagar som de på min arbetsplats ofta nyttjar vid storhelger med nära och kära då busstrafiken här är betydligt begränsad, de har t o m lättare för att ha någon resdag till släkt längre bort.

buskörare

Citat från: Mittlinje skrivet 30 maj 2010, 17:31:18 PM
Som sagt - än en gång, olika förutsättningar för olika arbetsplatser och inom arbetsplatser chaufförernas egna behov. På vissa större platser finns ju olika typer av "listor" för att kunna tillgodose dessa önskemål.

Ingen har påstått att 2 matraster ger fler lediga dagar, men använder man huvudet kan man räkna ut att längre arbetsdagar ger fler lediga dagar och blir dagarna längre behövs två matraster för att kunna följa avtalet. Alla hinner som sagt var inte hem för att äta med familjen på sitt uppehåll, de bryr sig i detta fall inte om ifall om dagen blir något längre så länge det är tillräckligt mer arbetstid inom ramtiden.

Skiftarbete motsvarar 38,25 timmar per vecka - 5 arbetsdagar x 7,65 timmar per dag.
Om man ökar snittiden till knappt 40 timmar per vecka ger detta ca 8 - 10 (arbets-)dagar mer sammanhängande fritid, dagar som de på min arbetsplats ofta nyttjar vid storhelger med nära och kära då busstrafiken här är betydligt begränsad, de har t o m lättare för att ha någon resdag till släkt längre bort.

Fast jag har nog aldrig hört att bussförare jobbar färre dagar för att dom jobbar långa dagar. Nu har jag bara jobbat som det i 11 år, men då har det handlat om en hel del korta dagar för att jämna ut arbetstiden. Aldrig extra lediga dagar?
Jo förresten, 1 extra ledig dag på 6 v fanns på ett schema där jag körde förut. 1 enda.

Bussnissen

Citat från: Mittlinje skrivet 30 maj 2010, 17:31:18 PM
Som sagt - än en gång, olika förutsättningar för olika arbetsplatser och inom arbetsplatser chaufförernas egna behov. På vissa större platser finns ju olika typer av "listor" för att kunna tillgodose dessa önskemål.

Ingen har påstått att 2 matraster ger fler lediga dagar, men använder man huvudet kan man räkna ut att längre arbetsdagar ger fler lediga dagar och blir dagarna längre behövs två matraster för att kunna följa avtalet. Alla hinner som sagt var inte hem för att äta med familjen på sitt uppehåll, de bryr sig i detta fall inte om ifall om dagen blir något längre så länge det är tillräckligt mer arbetstid inom ramtiden.

Skiftarbete motsvarar 38,25 timmar per vecka - 5 arbetsdagar x 7,65 timmar per dag.
Om man ökar snittiden till knappt 40 timmar per vecka ger detta ca 8 - 10 (arbets-)dagar mer sammanhängande fritid, dagar som de på min arbetsplats ofta nyttjar vid storhelger med nära och kära då busstrafiken här är betydligt begränsad, de har t o m lättare för att ha någon resdag till släkt längre bort.
I en bra värld så fungerar det som du beskriver, men i Umeå så har inte den betalda tiden ökat.
Det är de obetalda rasterna som har ökat markant och det innebär inte fler lediga dagar
I dag är det inte ovanligt att du spenderar uppåt 60 tim/vecka på jobbet och har betalt för 40.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Då tycker jag att man ska fundera på om man ska vara kvar eller söka sig något annat. Man jobbar efter de förutsättningar som ges. Tycker man inte om situationen ska man vända sig till facket för förändring eller söka sig annat jobb.
I branschen 37 år