Huvudmeny

Starta eget

Startat av Bosse Ek, 11 maj 2010, 14:36:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bosse Ek

Hej.
Jag har lite funderingar på att köpa en egen buss, då jag eventuellt kommer få en kund som kommer beställa körningar 2-3 gånger i veckan. Vad jag skulle behöva är lite bra uppskattningar på kostnader som det innebär att starta eget.

Vad ligger tex försäkringskostnader på? Däck? Service? Bussen kommer nog ligga på tremiljonersklassen och jag kan nog lägga 500000 kr själv och resten måste nog lånas.

Mvh
Bosse

1896

Själv gick jag en "Eget på väg med buss" kurs, som det hette då, -93, där fick jag lära mig allt som var värt att veta om jag skulle driva ett eget buss företag. Då var det väl så att man var tvungen att gå nån liknande utbildning för att kunna söka alla tillstånd som behövdes. Men det är längesen och minnet sviker....  8)

homer

har du bara kunder 2 gånger i veckan är de nog ingen bra affär att köpa en buss för 3 miljoner. satsa hellre på en begagnad, kanske någon  gammal Swebus-express buss

Wetjo

Annars finns ju bussar på Kvd...

Blue

Citat från: homer skrivet 11 maj 2010, 18:31:30 PM
har du bara kunder 2 gånger i veckan är de nog ingen bra affär att köpa en buss för 3 miljoner. satsa hellre på en begagnad, kanske någon  gammal Swebus-express buss

Det beror väl helt och hållet på vad kunden kan tänka sig att betala.  ;)

En begagnad Swebus express kanske inte är bästa alternativet om man ska ha en allsidig buss som klarar lite av varje.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Johan B

Citat från: Blue skrivet 11 maj 2010, 19:10:24 PM
Det beror väl helt och hållet på vad kunden kan tänka sig att betala.  ;)

En begagnad Swebus express kanske inte är bästa alternativet om man ska ha en allsidig buss som klarar lite av varje.



Precis, en 15-metersbuss är ganska begränsande som turistbuss (du får t ex inte köra i Stockholms city utan dispens). Köp inte större än du behöver, kostar bara extra i skatt.

Bosse Ek

Hej igen, och tack för svaren.

Eventuell trafikstart kommer bli runt september/oktober och bussen måste vara av hög turistbusstandard (ingen beggad expressbuss alltså :-))

Jag kommer naturligtvis försöka få in fler kunder förutom mina fasta körningar. Det är dock en trygghet att ha mina fasta körningar som kärnan i verksamheten.

Det är naturligtvis en stor risk jag tar med detta, men samtidigt är detta ett spännande tillfälle att hitta på något eget.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att få lite siffror på vad saker och ting kostar för en grovkalkyl.


Vad kostar det till exempel att försäkra en buss? Hur mycket däcksslitage måste man räkna med? Service och reparationer? Värdeminskning och avskrivning?

Listan kan säkert göras lång


groenis

Hej Bosse
När det gäller däck så beroende på körsätt så kan du ta ut mellan 6000 och 8000 mil,vägskatt kommer 3 gånger om året,när det gäller värdeminskning så kommer din revisor att beräkna 30% per år samt att revisorn räknar på 8 år men du betalar av den på 5 år plus att du inte ska räkna allt för högt på pengar som kommer in första året de försvinner snabbare än du hinner säga "flasköppnare".
När alla omkostnader är betalda så skall dessutom lägga undan 1/5 till nästa buss i kalkylen plus att din nattsömn är förstörd i ett par år framåt
på grund av oväntade verkstadskostnader och stillestånd,
Så när det gäller försäkring så matcha bolagen mot varandra och ställ alla eventuella frågor du kan komma på även de som kan vara självklara.

/Lennart
som har avslutat min åkeriperiod från 1993-2009

Jan

De som också är viktigt är att ha ett fordon som klarar miljözonerna som finns i landet. Det blir begränsat om man inte har detta och man får neka kunderna turer som går dit. Ett vettigt fordon att börja med är Setra 416-417GT-HD. Men pengar är nog det största problemet för de som börjar i branschen, så tänk dig för mer än 1 gång. Jan
I branschen 37 år

Fikman

Du kan nog räkan med att skatt försäkring kostar runt 80 tusen om året, sen en diselförbrukning på 2,8-3,0
Én vettig buss att börja med är att hitta en irizar cetury med nått år på nacken, stabil trevlig buss med bra lastutrymme, och lägre soppaförbrukning än SETRA

preacher

Citat från: Bosse Ek skrivet 11 maj 2010, 14:36:21 PM
Hej.
Jag har lite funderingar på att köpa en egen buss, då jag eventuellt kommer få en kund som kommer beställa körningar 2-3 gånger i veckan. Vad jag skulle behöva är lite bra uppskattningar på kostnader som det innebär att starta eget.

Vad ligger tex försäkringskostnader på? Däck? Service? Bussen kommer nog ligga på tremiljonersklassen och jag kan nog lägga 500000 kr själv och resten måste nog lånas.

Mvh
Bosse



Hallå Bosse.

Om man räknar lite snabbt o ovetenskapligt Baserat på lån 2,5 m skatt o förs.75-80 tusen.Däck o service 15:-/ mil och Drivmedel
baserat på 6000 mil/år så får du en milkostnad på Ca 80-100:-/mil. Sen kommer förare o andra outförsedda utgifter till.Bolag,uppställning, tvätt o dyligt.

Hoppas det till någon hjälp

MVH
Pär Johansson
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Ersa

För att kunna bränna runt på alla gator i Stockholms innerstad är det bra om du har en max 12 meter lång buss med två axlar som är max 8 år gammal. Det går iofs att ha en max 13,99 meter lång boogibuss om den tredje axeln är medstyrande. Begagnade expressbussar är inget jag skulle föredra då de säljs ut först när de redan är för gamla för miljözonerna och då rullat många tusen mil per år i 7-8 års tid. Jag körde en exakt ett år gammal 9700 förra veckan där mätaren stod på 9931 mil.

Fikman

Dendärena längdbegränsingen i Fjollträsk är ju löjlig, sunt förnuft har funkat för, och går utmärkt gå till/från birka via medis med en 15m dd

Bosse Ek

För att återknyta till ämnet så kommer min eventuella buss bli ny modern treaxlad 12-13 meter lång turistbuss.

Ok, om man räknar mellan tummen och pekfingret så får man nog räkna med att ha fasta utgifter på kanske 100000 kr i månaden. (lån, lön, skatt, försäkring mm), samt rörliga utgifter på 100 kronor milen. Är det rimliga siffror??

Vad tror ni man kan få för ränta på lånet? Är 10% en vettig siffra att räkna på?

Det här är naturligtvis bara en lek med siffror än så länge. Blir det mer allvar så kommer kalkylerna bli mycket mer noggranna.

Mvh
Bosse

Uffe D

Citat från: Bosse Ek skrivet 13 maj 2010, 22:35:58 PM
För att återknyta till ämnet så kommer min eventuella buss bli ny modern treaxlad 12-13 meter lång turistbuss.

Ok, om man räknar mellan tummen och pekfingret så får man nog räkna med att ha fasta utgifter på kanske 100000 kr i månaden. (lån, lön, skatt, försäkring mm), samt rörliga utgifter på 100 kronor milen. Är det rimliga siffror??

Vad tror ni man kan få för ränta på lånet? Är 10% en vettig siffra att räkna på?

Det här är naturligtvis bara en lek med siffror än så länge. Blir det mer allvar så kommer kalkylerna bli mycket mer noggranna.

Mvh
Bosse

Nu är ju inte jag så hemma på bussar, men jag försöker ändå.

* Räntan bör du kunna få runt 5% i dagens läge, kolla runt lite med olika finansbolag och banker, det kan skilja ganska mycket.
* Att du bara skulle få ut 8000 mil ur ett par däck ställer jag mig lite frågande till. Nu har jag iofs lastbilar men jag brukar kunna köra en uppsättning drivdäck drygt 13000 mil och framdäcken brukar rulla runt 20000 mil. Satsa på bra märken, dom är lite dyrare men i det långa loppet så tjänar du på det. Dessutom rekommenderar jag verkligen att du vintertid kör med riktiga vinterdäck, inget åretruntskit utan riktiga däck.
* Sedan undrar jag verkligen om en försäkring kostar 75-80000. Det låter jävligt dyrt. Vad ingår i så fall i den?