Deutsche Bahn köper Arriva

Startat av Bjarne-W, 22 april 2010, 09:11:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Arriva kör i Halmstad tätort om ca 3 månader. De kör också tätortstrafik i Jönköping. I upphandlingen vad gäller i Jönköpingslän körs trafiken emellan Hyltebruk och Jönköping av Arriva liksom hela Gislavedsområdet sedan 2003. Detta tappar man. Härutöver fick i Hallands län Arriva också trafik i södra Halland som överlåtits till Isaksson&Karlsson (S Karlsson) Vaggeryd.
Arriva har ett område i Stockholmsområdet. Dessutom tätortstrafik i Malmö,ev viss landsbyggdstrafik också,som man har sagt upp enligt uppgifter i detta medie.
Busstrafiken går ekonomiskt sett mycket dåligt. (www.allabolag.se).

Jan

...och Arriva har inte varit lika sugna på ny trafik det senaste halvåret.
I branschen 37 år

Erling.L

Citat från: 1896 skrivet 22 april 2010, 15:50:59 PM
Snart äger tyskarna allt i transport väg i Sverige, Återstår att se när Lufthansa köper SAS.... 8)







Citat från: Ersa skrivet 22 april 2010, 17:54:47 PM
Nja, än är det väl fransk majoritet i bussbranschen med tanke på Veolia och Keolis/Busslink?



tror det var lastbilssidan som åsyftades både ASG o Bilspedition e väl tyskslukade nu
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Wetjo

Det man kan "tjäna" pengar på är väl samordning av resurser om man får flera angränsande områden. Annars är det svårt att tjäna pengar i vår branch. THM i de olika länen har en förmåga att göra små avtalsområden, korta avtalstider och mycket viten för olika saker, vilken inte gagnar företagen.

JDS

Jag vill inte verka tjatig, men hela upplägget med upphandlad trafik är ju dömt att inte fungera. Man behöver inte vara ekonom för att förstå att man inte kan sänka priset på trafiken under kostnaderna för dess utförande. (Möjligen behöver man vara ekonom för att INTE förstå det!)

Hur lång tid tänkte sig egentligen de, som införde det här, att det skulle ta innan entreprenörerna hade konkurrerat ut varandra och allting var kört i botten? (Svar: "Längre tid än vi tänker hålla på med det här"!)

yngrot

Ja man kan ju undra hur ett bolag kan köra så mkt billigare än övriga?? Buss och förare kostar ju relativt lika för alla bolag idag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Citat från: Jan skrivet 27 april 2010, 20:24:40 PM
...och Arriva har inte varit lika sugna på ny trafik det senaste halvåret.

Jaså? Halland, då?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jan

Citat från: Sundås skrivet 30 april 2010, 09:58:29 AM
Jaså? Halland, då?

Det är ett år sedan man tilldelades denna trafik.
I branschen 37 år

Bernt Talbrant

Citat från: Jan skrivet 30 april 2010, 12:35:25 PM
Det är ett år sedan man tilldelades denna trafik.

Inte riktigt, det var i slutet av juni 2009.

Johan Hansson

Den 20 juni börjar Arriva i Halmstad
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jan

Citat från: Johan Hansson skrivet 01 maj 2010, 00:20:38 AM
Den 20 juni börjar Arriva i Halmstad

har man fått tillräckligt med förare? Det har varit annonser både till Arriva och IsakssonKarlsson så sent som i Mars.
I branschen 37 år