Här blir chauffören rasande - kastar ut passagerare

Startat av Mr G, 01 april 2010, 08:52:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
Samhällsdebatten hårdnar:

  • Hantera mobiltelefon under busskörning (trots handsfree samt att det i många fall är trafikledning som ringer) blir mer och mer "farligt" i resenärers ögon.
  • Hantera samtal och sms med mobiltelefonen under körning av personbil, lastbil eller cykel = Helt okej(?)

Visst är det fel att vifta med telefoner under körning, men se då till att lagstadga om detta nån gång. Just nu är det väl bara i Sverige och Albanien det är tillåtet att prata i mobil utan handsfree under körning i Europa?

Citat från: GT överdriverHär blir chauffören rasande - kastar ut passagerare

Vilka rubriker. Chauffören höjer ju inte ens rösten, och ber en enda kille kliva av. Hade jag åkt med i bussen hade jag inte brytt mig nämnvärt om "händelsen".

Citat från: Mr G skrivet 01 april 2010, 08:52:47 AM
http://diolivetti.wordpress.com/2010/03/31/linje-42/

"Resan från h*****et"?

CS

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2010, 09:09:41 AM
Vilka rubriker. Chauffören höjer ju inte ens rösten, och ber en enda kille kliva av. Hade jag åkt med i bussen hade jag inte brytt mig nämnvärt om "händelsen".

Har du sett orginalfilmen då? Visst höjer han rösten, och detta är bara biten efter han stannat.

Det finns ingenting att säga för att försvara ett sånt beteende, vi har tillräckligt med skit på vägarna som det är idag... Många gånger man åker med kollegor tänker man att det är ett mirakel att det inte händer mer allvarliga olyckor än det gör...

CS

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2010, 10:47:17 AM
Vart skulle jag sett den?

Förlåt, den länken skulle ju också med:
http://www.youtube.com/watch?v=kxeDTmYN2DU

Detta är inspelat efter det värsta när chaffören stannat på hållplats och kliver ur.

Ersa

Citat från: CS skrivet 01 april 2010, 10:51:59 AM
Förlåt, den länken skulle ju också med:
http://www.youtube.com/watch?v=kxeDTmYN2DU

Detta är inspelat efter det värsta när chaffören stannat på hållplats och kliver ur.

Ja, det förändrar ju saken en hel del måste jag säga. Visserligen är är båda parter är lika onödigt aggressiva, men det är ju alltid yrkesmänniskan i uniform som förväntas uppföra sig bättre. Självklart bör det finnas ett lagstadgat förbud mot att prata i telefon utan handsfree, men innan dess går det nog inte att hota med att ringa polisen som passageraren gör. Och när detta förbud kommer hoppas jag att det ska gälla lika hårt på bussen som i passagerarnas egna bilar.

Tyvärr ger artikeln eller bloggen inga svar på om föraren ens hade handsfree. För det finns ju tyvärr gott om människor (utan körkort?) som hävdar att bussförare inte alls får prata i telefon med handsfree, med en annan resenär eller ens lyssna på FM-radion när han kör, då allt detta uppfattas som extremt trafikfarligt. Ibland undrar man om man tillåts släppa höger hand från ratten för att växla... ::)

En bra grundregel är att som bussförare är man ett föredöme i trafiken, och även mot sina resenärer. Säger man ifrån, t.ex. när man försvarar sin rätt att ha FM-radion påslagen på låg volym eller ta emot samtal från trafikledningen, så gör man det lugnt, sakligt och tydligt.

CS

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2010, 11:02:52 AM
Ja, det förändrar ju saken en hel del måste jag säga. Visserligen är är båda parter är lika onödigt aggressiva, men det är ju alltid yrkesmänniskan i uniform som förväntas uppföra sig bättre. Självklart bör det finnas ett lagstadgat förbud mot att prata i telefon utan handsfree, men innan dess går det nog inte att hota med att ringa polisen som passageraren gör. Och när detta förbud kommer hoppas jag att det ska gälla lika hårt på bussen som i passagerarnas egna bilar.

Visst är passageraren onödigt aggressiv också, men som du säger ska vi i uniform alltid uppföra oss bättre, oavsett hur illa passageraren beter sig.

Sen kan man ju alltid diskutera svensson-mentaliteten där man nöjer sig att viska missnöje till grannen istället för att våga säga ifrån. Det kanske får sin förklaring när man ser här hur det kan gå när någon väl säger från...

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2010, 11:02:52 AM
Tyvärr ger artikeln eller bloggen inga svar på om föraren ens hade handsfree. För det finns ju tyvärr gott om människor (utan körkort?) som hävdar att bussförare inte alls får prata i telefon med handsfree, med en annan resenär eller ens lyssna på FM-radion när han kör, då allt detta uppfattas som extremt trafikfarligt. Ibland undrar man om man tillåts släppa höger hand från ratten för att växla... ::)

Nu är det ju så att GS har ett generellt förbud mot mobiltelefon, även med handsfree, så visst har passagerarna rätt. Dock ingen fråga som polisen skulle vara intresserade för om det inte var illa nog för vårdslöshet i trafik.

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2010, 11:02:52 AM
En bra grundregel är att som bussförare är man ett föredöme i trafiken, och även mot sina resenärer. Säger man ifrån, t.ex. när man försvarar sin rätt att ha FM-radion påslagen på låg volym eller ta emot samtal från trafikledningen, så gör man det lugnt, sakligt och tydligt.

Kunden har alltid rätt, eller hur är det nu? :) I alla fall något att tänka på. Man ska alltid bemöta klagomål med lugnet i behåll, och klarar man inte det är man kanske inte lämpad för ett serviceyrke.

Clabbe

Tja jag har en inte så vanlig uppväxt. Pappa hade livsmedelsaffär och vi bodde ovanpå.
Jag fick tidigt höra att det var till att uppföra sig. Alla visste vem man var, artighet ja detta var 60 tal, är självklart och jag fick höra att "sköter Du dej inte så kommer det inga kunder, då får vi inte några pengar".

När jag kom in på denna bana, så finns detta i märgen. Det är bara att svälja, kunden har rätt, tills annat bevisats.
När jag körde ftj i Karlstad blev det ofta diskussioner då det var olika egenavg, om brukaren beställde samma dag eller tidigare.
Det var bara att svälja, skriva kvitto och uppmana att ringa växeln. Fanns ingen anledning att ta hårda ord som man inte vet att man som förare har en anledning till.
Ja det blev en utsvävning, men oavsett uppgift, svälj och gå vidare. Som förare kanske det inte för stunden känns bra, men och andra sidan så lönar det sej i långa loppet. påstår någon att de får åka kl 20.05 på det kortet, låt de göra det, men säg att det kan bli strul, om det kommer på en kontrollant. Har en kollega som fick en pass som hade glömt kortet hemma. De kände igen varandra, men föraren uppmanade pass, att betala "för säkerhets skull". Hon sa att jag chansar, varvid kollega återigen uppmanade henne att lösa enkelbiljett. Vem satt i bussen om inte en kontrollant.
Men pass va så insiktsfull att "hon" gick fram o tackade "att Du gjorde vad Du kunde iaf, men ja fattade inte".






JDS

Äh! Folk som säger att de tänker ringa polisen bluffar ALLTID. Låt dem göra det, säger jag bara! Man kan inte få sin vilja fram genom att ringa polisen. Men man ska vara beredd på att såna typer alltid blir väldigt uppretade just av att inte få sin vilja fram, så man måste behålla lugnet hela vägen igenom.

I vilket fall som helst tycker jag att det är mycket bättre att höja rösten, och bli av med fanskapet på en gång, än att fastna i nåt skyttegravskrig där föraren stannar bussen och passageraren vägrar att kliva av och så blir man kvar där halva dagen. Det är visserligen en smula oproffsigt att skrika på folk, men det är mycket mer oproffsigt att låta oskyldiga passagerare drabbas av en försening i onödan.


MartinMartin

Skulle ju inte kalla det för att "kasta ut" ..
Avvisa kallar Jag det.

Ersa

Citat från: CS skrivet 01 april 2010, 11:36:00 AM
Kunden har alltid rätt, eller hur är det nu? :)

Kunden har inte alltid rätt. När kunden t.ex. vägrar betala eller inverkar negativt på säkerheten i bussen måste man dra en gräns. Tyvärr blir en del kunder kränkta om att en servicemänniska ber dem att upphöra med att äventyra säkerheten, t.ex när man försöker få i 7-8 st barnvagnar i en B9S. När jag kör på Kungsgatan i Stockholm med expressbussen kan t.ex kunden som springer ikapp på höger sida inte förvänta sig att jag stannar och öppnar dörren för honom, hur hårt han än slår på framdörrens glasruta med ett hårt föremål. Han får skälla ut personalen inne på Cityterminalen bäst han vill efteråt, men om de svarar emot så är det han som är kränkt? ::)

Det kanske upplevs som att bussförare blir mer och mer nonchalanta, och till viss del kan detta stämma. Men jag tror även att dylika konflikter beror på att resenärerna ställer mer krav på bussförarna. Krav som inte alls gäller i den egna personbilen eller folkvagnsbussen. På hemmaplan är det fritt fram att skriva sms under körning, och man har inte en tanke på att ha all innerbelysning tänd i personbilen nattetid. På bussen kan man dock förfasas över hur oerhört trafikfarligt det är när föraren svarar på samtal/anrop i bussens egen telefon/kommunikationsradio och har gärna alla läslampor på den främsta raden tända och tycker föraren är oerhört otrevlig som ber dem släcka bara för att föraren blir lite bländad.

Ersa

Intressanta kommentarer i GT.se
Citatutsätts för livsfara genom chaufförens agerande
Citatmobiltelefonerande hade orsakat att han tappat kontrollen över fordonet
CitatDen föraren ska ju självklart ha ett annat jobb och inte riskera människors liv!
CitatDet är fullständigt oacceptabelt. Sitt eget liv får han bestämma över men inte riskera andras.
CitatSnubben måste bli befriad från jobbet och åtalad för att ha riskerat andras liv. Omedelbart!
CitatPolisen bör vara tvungen att göra en utredning om vårdslöshet i trafik.
CitatTänk att ta sig rätten att leka med människors liv på det sättet!

Och till sist mina favoriter, med nr 1 överst:
CitatDu kan ju inte på fullt allvar mena att du tycker det är ok att prata i mobilen då man kör en buss ,full med folk. Är ganska övertygad om att bussbolagen har ett annat system för att meddela sig med sina förare än just mobiltelefoner. Om så inte skulle vara fallet så borde ju styrelsen för bussbolagen ställas ansvariga!!!
CitatTill tjänstesamtal skall inte bolaget använda sig av en handhållen mobil. Lite mer proffsighet förväntas av ett bussblag.
CitatHur många här som skriver och förfasar sig över detta sitter inte och pratar i mobiltelefonen när de kör omkring i sina egna bilar?
Citatjag åker ganska ofta buss och blir inte sällan förvånad över många chauförers tålamod med passagerarnas bristande hyfs. nu vet jag inte vad mobilsamtalet gälde men om bussarna hade behövt stanna för varje tjänstesamtal hade folk gnält över att de inte kommer fram enligt tabel.

Jo

Citat
Det kanske upplevs som att bussförare blir mer och mer nonchalanta, och till viss del kan detta stämma. Men jag tror även att dylika konflikter beror på att resenärerna ställer mer krav på bussförarna. Krav som inte alls gäller i den egna personbilen eller folkvagnsbussen. På hemmaplan är det fritt fram att skriva sms under körning, och man har inte en tanke på att ha all innerbelysning tänd i personbilen nattetid. På bussen kan man dock förfasas över hur oerhört trafikfarligt det är när föraren svarar på samtal/anrop i bussens egen telefon/kommunikationsradio och har gärna alla läslampor på den främsta raden tända och tycker föraren är oerhört otrevlig som ber dem släcka bara för att föraren blir lite bländad.

Nu tror jag nog att de personerna som klagar är de som inte själva använder telefonen under körning. Och om någon de åker personbil med använder telefonen under körning resulterar det nog också i en tillsägelse. Nu kan man ju tycka att det hade varit bättre att personen kontaktat västtrafik istället för att säga till föraren eftersom det är Västtrafik som resenären har avtalet med. Eller låtit bli att säga till föraren och istället bara skickat filmen till gp. Men i så fall hade det ju på forumet ändock kommit kommentarer varför man inte sagt till föraren direkt istället. Och nej det är inte bara på bussforum det diskuteras huruvida telefonerande och sms:ande är lämpligt samtidigt som körning eller inte:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=224695


När det gäller läslamporna Kanske man skule speca bussen så att det inte finns läslampor på platser där föraren riskerar att bli bländad. Man får nog räkna med att kunderna kommer att använda dessa så länge de finns och det blir ju i längden jobbigt att be om att dessa ska släckas oavsett om dett åtlyds utana kommentar eller inte.

Förutom det olämpliga kundbeteendet i att brusa upp så av förarna för man ju också lätt se att risken för våldsituationer är överhängande. Nu tog ju den äldre mannen inte till nävarna men om han varit lika agressiv som föraren är det inte svårt att se att ett regelrätt slagsmål hade kunnat utvecklats. Och även om föraren har ett stärkt skydd som tjänsteman och resenären säkert blivit dömd och kommunal lägger skyddsstopp på trafiken och man här på forumet gråter ut hur hemska resenärerna är så vet ju de flesta ändock hur situationen uppkommit och att den kunde undvikits från början.

JDS

Folk verkar ha LIIITE svårt att förstå att "vårdslöshet i trafik" inte är något slags etikett som man kan anbringa på vilket dåligt trafikbeteende som helst. Antagligen tänker de sig, att om något ser farligt ut så är det automatiskt förbjudet. De fattar inte att ribban för vad som är straffbart ligger ganska högt. Att tala i telefon under körning är inte straffbart i sig, svårare än så är det inte!

Egentligen är det ganska enkelt: gillar man inte hur fordonet man åker med framförs, då får man välja mellan att gå av eller att fortsätta färden. Om föraren bryter mot trafikregler (till exempel kör mot rött eller kör påverkad) så kan det möjligen vara läge att försöka stoppa färden. Men man kan inte annars börja föra ett s***ns liv för att man ska få som man vill i största allmänhet. Det finns en enda person på bussen som har rätt att få som han vill, och det är föraren.

Jo

Citat från: JDS skrivet 02 april 2010, 10:40:40 AM
Folk verkar ha LIIITE svårt att förstå att "vårdslöshet i trafik" inte är något slags etikett som man kan anbringa på vilket dåligt trafikbeteende som helst. Antagligen tänker de sig, att om något ser farligt ut så är det automatiskt förbjudet. De fattar inte att ribban för vad som är straffbart ligger ganska högt. Att tala i telefon under körning är inte straffbart i sig, svårare än så är det inte!

Egentligen är det ganska enkelt: gillar man inte hur fordonet man åker med framförs, då får man välja mellan att gå av eller att fortsätta färden. Om föraren bryter mot trafikregler (till exempel kör mot rött eller kör påverkad) så kan det möjligen vara läge att försöka stoppa färden. Men man kan inte annars börja föra ett s***ns liv för att man ska få som man vill i största allmänhet. Det finns en enda person på bussen som har rätt att få som han vill, och det är föraren.

Men att föraren står och skriker skogstokig i bussen tyder ju på att han för länge sedan tappat kontrollen över situationen. Och även om kunderna rent juridiskt kan ifrågasätta förarens körning har ju han två alternativ som är bättre. Antingen avslutar han det samtalet som han håller på med och ger fan i att ringa ytterliggare ett för att göra mannen nöjd eller säger han enkelt att han visst har rätt att prata i telefon. Nu stannar han ju istället bussen och börjar skrika.
Nu kanske min uppfattning färgas lite av att jag tillhör dem som tycker att man inte ska ha en massa andra huvudsysslor samtidigt som man kör men det finns ju också beteenden som är klart olämplig även om de inte är olagliga. Och jag anser fortfarande att föraren är en del i att framkalla något som kan sluta med en våldssituation där resenären eller föraren åker på en smäll.

CS

Citat från: Jo skrivet 02 april 2010, 11:32:52 AM
Men att föraren står och skriker skogstokig i bussen tyder ju på att han för länge sedan tappat kontrollen över situationen. Och även om kunderna rent juridiskt kan ifrågasätta förarens körning har ju han två alternativ som är bättre. Antingen avslutar han det samtalet som han håller på med och ger fan i att ringa ytterliggare ett för att göra mannen nöjd eller säger han enkelt att han visst har rätt att prata i telefon. Nu stannar han ju istället bussen och börjar skrika.
Nu kanske min uppfattning färgas lite av att jag tillhör dem som tycker att man inte ska ha en massa andra huvudsysslor samtidigt som man kör men det finns ju också beteenden som är klart olämplig även om de inte är olagliga. Och jag anser fortfarande att föraren är en del i att framkalla något som kan sluta med en våldssituation där resenären eller föraren åker på en smäll.

Mycket bra skrivet! Tyvärr verkar det vara så här att man till varje pris alltid ska försvara föraren.

Oavsett om han gör något olagligt eller inte så visar han på ett mycket dåligt uppförande från en "yrkeschafför". Att sedan passagerare känner sig manade att gå fram och säga till honom visar också på att han troligtvis har låtit mobilpratandet gå ut över körstilen.

Kör du inte (märkbart) sämre när du pratar med tex trafikledning så är i alla fall min erfarenhet att ingen har något att klaga på. Och är det ändå någon som av princip ska anmärka på att man pratar i telefon är det i min mening bara att be om ursäkt, lägga på och ge fasen i att prata mer den turen.

Sen är det mycket olämpligt att ha långa privatsamtal när man kör buss med passagerare, det är ignorant mot dina kunder. Svara och säga att man ringer upp, eller svara på en snabb fråga kan väl vara ok, men många gånger har jag åkt med förare som pratat i mobilen upp till en timme, och när ett samtal var slut ringdes nästa upp direkt... Det är INTE ok...