Solaris till Göteborg!

Startat av virtual1, 28 oktober 2009, 23:19:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussnissen

Solaris får allt färre anhängare i Umeå. Beror delvis på bristande underhåll. Men de har blivit allt skramligare och stötiga med
åren. De känns som att de åldras väldigt snabbt. Jag hör inte många positiva kommentarer om Solarisen längre.
Har själv aldrig varit en Solarisanhängare, det allra mest störande med Solarisen, tycker jag, är speglingen i framrutan
i mörkerkörning. Man ser mer av inredningen bak i bussen än vägen framför. Det gäller då speciellt snett höger.
Solskydd ner i mörkerkörning är ett måste för att begränsa eländet. Dessutom är den väldigt halkkänslig i framvagnen,
den glider i sidled fram som ingen annan buss. Ska bli intressant i vinter med andra däck om det hjälper.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 19 november 2009, 15:43:53 PM
Solaris får allt färre anhängare i Umeå. Beror delvis på bristande underhåll. Men de har blivit allt skramligare och stötiga med
åren. De känns som att de åldras väldigt snabbt. Jag hör inte många positiva kommentarer om Solarisen längre.
Har själv aldrig varit en Solarisanhängare, det allra mest störande med Solarisen, tycker jag, är speglingen i framrutan
i mörkerkörning. Man ser mer av inredningen bak i bussen än vägen framför. Det gäller då speciellt snett höger.
Solskydd ner i mörkerkörning är ett måste för att begränsa eländet. Dessutom är den väldigt halkkänslig i framvagnen,
den glider i sidled fram som ingen annan buss. Ska bli intressant i vinter med andra däck om det hjälper.

Att justera bromsarna så att framaxeln inte bromsar så hårt jämfört med mitt/baxaxeln lyckades väl LLT bra med? Finns det inte vindrutor som reflekterar mindre ljus bakåt? Lysrör på full effekt längst fram är ju tyvärr det enda belysningalternativet på Urbinon, så varför inte bara montera in mindre ljusstarka riktade dioder istället? Dämpad nattbelysning i främre delen fanns ju i äldre Scanior, men finns inte ens som tillval på nya stadsbussar. Varför inte?

yngrot

Det är väl så att det är nått krav på en viss ljusstyrka i bussen numera... vilket gör att man knappt ser nått annat i rutan än inredningen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussnissen

Ja, det ska inte vara så svårt att justera bromsar. Men som du vet så är det ofta långt från ord till handling i Umeå. När det gäller rutor så vet jag inte vad som finns på marknaden. Svagare belysning vore värt att testa eller avskärmning. Bästa vore att ha som Omnicity möjlighet att släcka ned fram, ända till första utgängsdörr.
Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2009, 20:18:22 PM
Att justera bromsarna så att framaxeln inte bromsar så hårt jämfört med mitt/baxaxeln lyckades väl LLT bra med? Finns det inte vindrutor som reflekterar mindre ljus bakåt? Lysrör på full effekt längst fram är ju tyvärr det enda belysningalternativet på Urbinon, så varför inte bara montera in mindre ljusstarka riktade dioder istället? Dämpad nattbelysning i främre delen fanns ju i äldre Scanior, men finns inte ens som tillval på nya stadsbussar. Varför inte?

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 22 november 2009, 13:59:01 PM
Ja, det ska inte vara så svårt att justera bromsar. Men som du vet så är det ofta långt från ord till handling i Umeå. När det gäller rutor så vet jag inte vad som finns på marknaden. Svagare belysning vore värt att testa eller avskärmning. Bästa vore att ha som Omnicity möjlighet att släcka ned fram, ända till första utgängsdörr.

En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.

Bussnissen

Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2009, 19:26:30 PM
En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.
Solarisbussarna har nu också fått nya nödöppnare, lägre ned på dörrstolpen. Bränderna har skapat en viss nervositet.
Särskilt då som det var svårt att ta sig ut.

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2009, 19:26:30 PM
En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.

Den billigaste "fixen" är väl annars att ta väck lysrören från amaturen längst fram.