Huvudmeny

Kortbetalning

Startat av Zella, 05 oktober 2009, 21:16:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Verspieder skrivet 09 oktober 2009, 09:57:57 AM
Willys har ju ett underbart system för mig som kund. Stora knappar med olika färger som är lätta att se även för de med nedsatt syn. In med sitt chipkortet och slå in koden + "ok" när den första varan passerat läsaren, låt kortet sitta kvar, packa ner varorna, och avsluta med att godkänna med "ok" och ta kortet efter att kassören slagit in den sista varan. Snabbt som attan går det, och hittills har jag aldrig haft några problem. :D

Willys system kan gott bli standard. :)

Tyvärr så är alla kunder inte som dig. Det är ungefär 3 på 100 som är så :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 23:59:04 PM
Tyvärr så är alla kunder inte som dig. Det är ungefär 3 på 100 som är så :)

Normalt tillhör jag nog de tre procenten. Men visst: det händer att jag tar mitt Visa-kort på Coop Forum och slår in koden till Medmera-kortet och så får den stackars kassörskan slita i någon minut med att få det rätt under det att kön bakom mig växer.
När det gäller kortbetalning på bussarna så är det ju svårt att veta hur det kommer att fungera. Men det är i dag inte ovanligt att en kontantbetalare tar mer än en minut på sig. I går klockade jag en käri... dam menar jag, som behövde 156 sekunder på sig för att betala en vanlig kontantbiljett. Då var det hela köret med är detta sjuan, att leta fram portmonnän, att leta upp växel för att konstatera att det fattades 2 kronor och så då en 500-kronorssedel. Jag behöver väl inte säga att hon kom 30 sekunder före avgång. Och när vi körde ut Söderbrogatan stod en 154-a där med en förare som livligt gestikulerade med en kontantbetalare. Den stod först i kön så den låste 159-an och 404-an också. Alla dessa blev minst 3 minuter sena.
Jag betvivlar att det kan bli värre med kortbetalning men när det gäller bussresenärer är ju inget omöjligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2009, 08:56:15 AM
Normalt tillhör jag nog de tre procenten. Men visst: det händer att jag tar mitt Visa-kort på Coop Forum och slår in koden till Medmera-kortet och så får den stackars kassörskan slita i någon minut med att få det rätt under det att kön bakom mig växer.
När det gäller kortbetalning på bussarna så är det ju svårt att veta hur det kommer att fungera. Men det är i dag inte ovanligt att en kontantbetalare tar mer än en minut på sig. I går klockade jag en käri... dam menar jag, som behövde 156 sekunder på sig för att betala en vanlig kontantbiljett. Då var det hela köret med är detta sjuan, att leta fram portmonnän, att leta upp växel för att konstatera att det fattades 2 kronor och så då en 500-kronorssedel. Jag behöver väl inte säga att hon kom 30 sekunder före avgång. Och när vi körde ut Söderbrogatan stod en 154-a där med en förare som livligt gestikulerade med en kontantbetalare. Den stod först i kön så den låste 159-an och 404-an också. Alla dessa blev minst 3 minuter sena.
Jag betvivlar att det kan bli värre med kortbetalning men när det gäller bussresenärer är ju inget omöjligt.

Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 10 oktober 2009, 11:37:45 AM
Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.

Fast är det på bussen så hoppas att jag föraren har kurage - och stöd nog från sin arbetsledning - att köra ut dem igen. Jag höll på att skriva sparka ut dem. Jag kan tänka mig att man inte gärna gör så i en livmedelsbutiks kassa, eftersom det ju då blir ett himla besvär med att ta hand om varorna igen och att korrigera inslagningarna. Det går trots allt fortare än vänta på överföringen.
Själv kan jag bara vara glad att jag som kund inte hamnar bakom en sådan i kassan. Jag har rätt kort stubin när jag blir retad över folks dumhet. Eller kanske snarare brist på normal hänsyn till sin omgivning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: jocke skrivet 10 oktober 2009, 11:37:45 AM
Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.

Oh, det har hänt mig som kund 2-3 ggr. :-[ Men självklart ber man kassapersonalen om ursäkt och ber dem pausa mitt kvitto, så de därefter ta hand om bakomvarande kunder medan jag panikringer. Kön måste ju flyta konstant även trots att jag misslyckats med att räkna rätt på kontot.