Oliver, 12, utslängd från bussen i 14 minusgrader!

Startat av Björn Ax, 10 februari 2009, 11:47:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 16:06:56 PM
Nej, men man skall vara klädd så att man kan vänta på en eventuellt försenad buss eller klara sig om något skulle hända så man måste lämna bussen. Att skicka ut en ung kille klädd som på bilden i 14 minusgrader är snudd på kriminellt.


Det är väl i så fall ännu mer kriminellt att slänga av denne...  :o

Ersa

En lose-lose-situation för bussföraren i en sådan här situation. I detta läge får ofta förarkåren skit hur de än gör. Alternativet att låta folk stå i mittgången, och så händer en olycka. Då är föraren också en "idiot" enligt majoriteten, då han/hon låtit folk stå.
Det är som när man får skit av resenärer när man kommer med en snabbinsatt normalgolvare på en lågentrélinje. Vad vill man då hellre? Att turen helt blir inställd pga lågentrébrist som berodde på en nyligen inträffad krock?

Föraren i artikeln kunde iofs ha väntat in taxin, så de stående fått stanna i värmen, men då hade han/hon nog varit en idiot för att bussen blev försenad...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 10 februari 2009, 19:38:06 PM

Det är väl i så fall ännu mer kriminellt att slänga av denne...  :o

Som jag skrev förut var alternativet att vägra honom stiga på med hänsyn till att bussen var fullsatt eller att tumma lite på reglerna och ordna förstärkningstransport från Timrå. Att den senare missade kan knappast bussföraren rå för.
Möjligen var det kriminellt att köra med ståplatser i en buss som inte var godkänd för detta.
Föräldrar har väl i alla fall anvsvar för en 12-åring. I synnerhet om de har svårt att skilja på barn och gummibollar. Om man nu skall skicka en 12-åring ensam mellan mamma och pappa så bör väl den förälder som skickar i väg honom se till att han är varmt klädd åtminstone.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 10 februari 2009, 19:27:16 PM
Angående klädseln så kan man ju tycka att man inte behöver vara så varmt klädd när man ska åka tåg från Stockholm till  Härnösand.
Att det sen blir bussersättning den sista biten kunde ingen veta innan, inte ens då ska man behöva klä sig speciellt varmt, att man sen som chaffis låter fler följa med än vad bussen är tillåten att transportera kan man inte heller hjälpa. Illa att chaffisen satte av dom längs vägen.
Hade det varit jag hade jag vägrat kliva av! Att alla har plats ska lösas innan avresa!

Hade han blivit nekad innan påstigning kunde han ju gått in på stationen eller väntsal på busstationen.

Det var inte frågan om en tågersättning utan en Resplus-resa. Det framgick alltså redan av tidtabellen att han skulle åka buss från Sundsvall. Jag är inte helt säker på att busstationen i Sundsvall var upplåst. Och finns det inte väntsal vid busstationen i Timrå?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2009, 17:37:17 PM
Föraren släppte alltså av folket vid en busshållplats i Timrå längs E4an, han hade ringt efter taxi som lovats komma.
Taxin kom inte pga ett missförstånd, har jag fattat det rätt?
Ja men busschauffören borde väl ha släppt av passagerarna direkt i Sundsvall och beställt taxin dit i stället för att först acceptera en massa stånede passagerare  och köra och sedan mitt under resan komma på att bussen är för full och släppa av passagerarna vid en hållplats efter vägen. Vid station i Sundsvall finns det väl en väntsal där dom kunnat vänta på taxin i stället för att tvingas vänta vid en busshållplats längs E4?

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 10 februari 2009, 21:26:52 PM
Ja men busschauffören borde väl ha släppt av passagerarna direkt i Sundsvall och beställt taxin dit i stället för att först acceptera en massa stånede passagerare  och köra och sedan mitt under resan komma på att bussen är för full och släppa av passagerarna vid en hållplats efter vägen. Vid station i Sundsvall finns det väl en väntsal där dom kunnat vänta på taxin i stället för att tvingas vänta vid en busshållplats längs E4?

Jag antar att det är totalförbud mot stående i de blå Kustbussarna, även på den korta sträckan Timrå-Sundsvall.
Borde det inte gå snabbare att fråga Busslinks Sundsvallskontor om de har någon tom OmniLink med sysslolös förare i närheten?