Ska man behöva betala för att åka buss???

Startat av Wetjo, 06 december 2008, 10:54:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl W

Körde buss i Stockholms innerstad för en massa år sedan. En mamma kliver på, med ett barn på armen en snöig dag. Hon tyckte hon skulle få åka gratis. Anledningen var att det var för mycket snö för att köra barnvagnen, som hon egentligen tänkt göra.

Ersa

Inga barnvagnsförare åker gratis i Umeå tätort. Pga av uteblivna barnstölder förekommer heller ingen som helst debatt om saken.
Är barnstölder vanligare i det otrygga Borlänge?

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2008, 11:57:25 AM
Det var väl på 1970-talet redan som det infördes att man åker fritt om man har barnvagn med sig. Rätt snart kompletterades regeln på förekommen anledning med att det skulle finnas ett barn i vagnen också.



Men åldern har man fortfarande inte kompleterat reglen med eller? Annars fördröjer man ju startperioden då barnen börjar gå för egen maskin med flera år!

JDS

Citat från: Carl W skrivet 08 december 2008, 16:08:42 PM
Körde buss i Stockholms innerstad för en massa år sedan. En mamma kliver på, med ett barn på armen en snöig dag. Hon tyckte hon skulle få åka gratis. Anledningen var att det var för mycket snö för att köra barnvagnen, som hon egentligen tänkt göra.

Jo, folk brukar ha väldigt stor fantasi just när det gäller att räkna ut olika förmåner som de borde åtnjuta. Ansträngningarna kan ibland vara beundransvärda. När jag var spärrvakt fick jag en gång frågan om hur man åker från Sergels torg till Rinkeby med buss. Jag har för mig att jag lyckades komma på någon riktigt krånglig färdväg via bl a Universitetet (detta var innan reseplaneraren var så klurig som den är idag) och räknade naturligtvis med att den arma modern, ställd inför detta kvalificerade slöseri med tid, skulle punga ut med de 28 kronorna för T-baneresan. Men nej då, hon pilade obekymrat iväg mot 52:an (eller vad det nu kan ha varit) och ägnade väl halva dagen åt att lyfta barnvagnen på och av bussar (detta var i allt väsentligt före låginstegsvagnarnas tid på åtminstone större delen av resan).

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 16:45:40 PM
Inga barnvagnsförare åker gratis i Umeå tätort. Pga av uteblivna barnstölder förekommer heller ingen som helst debatt om saken.
Är barnstölder vanligare i det otrygga Borlänge?
Tyvärr är barnstölder ovanliga i Dalarna... Vill du ha en trotsig tioåring???

En arg pappa! >:(

Maven

Regeln om gratis barnvagnsresor borde tas bort även i Stockholm. Nu när det inte längre säljs några biljetter ombord så är resenären i vilket fall som helst skyldig att ha giltig biljett vid påstigningen. Sätt in en automat där bak så kan kupongremsor stämplas av barnvagnsförarna.
I rusningstrafik skapar barnvagnarna mycket trängsel och förseningar, och ska man ge rabatt ska det i så fall vara till dem som INTE har barnvagn.