Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år

Mercedes Citaro på SL-linje 172

<< < (2/4) > >>

Ersa:
Måste man köra alla bussar i SL-trafik tills de nått 16 års ålder, för att de ska vara "bra"? I andra län har det varit tämligen normalt att många bussar byts ut och säljs då de uppnått 10-11 års ålder.

Många avtal har ju en längd på 8-10 år, och nyinköpta fordon till såna avtal är ju därmed 8-10 år när avtalet upphört, och fordonen då blir arbetslösa.

Bussmicke:
Man kanske får mer betalt om bussen kan säljas efter 8-10 år?

Walter:
Numera leasas väl de flesta under avtalstiden så man lättare kan beräkna kostnaden. Och slippa stå med övertaliga bussar efter.

Lars-Håkan_E:
Jag har ju haft förmånen att köra både dessa Citaro:s  i bägge varianterna liksom senare årsmodeller och jag tycker inte att 2002 års upplaga var sämre än 2007 års eller 2013 års, någon Euro 6 Citaro har jag dock aldrig kört.

Citaro C2:
Riktiga stadsbussar med urstarka motorer. Masmobacken var ingen match för dessa. Dessutom underbart motorljud till skillnad från OmniLink som låter som en mesig symaskin.  :-X ;D

Sen är ju Jörgens inlägg ett klassiskt exempel på varför man ska ifrågasätta precis ALLT man läser på internet och i debattartiklar i tidningar.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion