H29 4136

Startat av Bussmicke, 23 februari 2021, 05:11:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Gullmarsplan, från början tror jag denna hette H27X

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Påpassligt! Men levererades den inte som någon H27-variant?

Peter Rost

När 4136 levererades till SL 1991 hette den H27X, om jag minns rätt. Förövrigt den första Säffle 2000 till SL-trafiken, men omlitterades till H29 i samband med större leveranser av H29 från och med hösten 1992.

//Peter


Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2021, 12:36:29 PM
Påpassligt! Men levererades den inte som någon H27-variant?

Skrev ju det ovanför bilden ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Äsch då! Bilden var för fin, så jag missade nog den lilla detaljen.

Ulf Berlin

Överflyttad från Råsta?/Ulf

Hasse L


david96

Wow, en reprisbild från Spånga från år 1993 där jag såg bilden knappt 5 år tidigare.
PS. Vilket år slopades bussen?

Ersa

Registrerades på Hölöskroten 2004-10-25, och avregistrerades ur CBR 2006-01-09.
Enligt: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=16761

F.Å

En trevlig bekantskap som man minns. Lite av en hybrid mellan H27 och kommande H29 vad gällde inredning och instrumentering. Försågs under år 2000 med fullmatrisskyltar av fabrikat Mobitec.

Nico

Jo, minns den oxå som trevlig att köra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Trevlig att köra? Det kan jag inte hålla med om. 4136 var en hemsk skrammelburk som växlade illa och hade noll känsla mellan gaspedal, bromspedal och asfalt. Försökte alltid byta bort den...Jämfört med 4137-4143 som hade gamla karossen slutar med 0-10 till gamla karossens favör. :)

//R

Lars-Håkan_E

Jag körde ju aldrig de vagnar som gick till Linjebuss men däremot de H27 och H29 som gick till Swebus (Tyresö)

Min bestämda uppfattning är att H29 var av hemskt dålig kvalité, gick dåligt, växlade illa och materialen i inredningen var av låg kvalité, H27 var ljusår bättre.

Har för mig att 1549 var den som till nöds gick att köra med medans 1545 och ännu mer 1547 var hemska.

Robert Brink

CitatÖverflyttad från Råsta?/Ulf

Tillfälligt skulle jag tro? För minns att jag kört den senare på Råsta igen, och då med nya frontskyltningen.

//R

Citaro C2

Det var ju med H29 som Säffles kvalité brakade samman totalt. Karosser som krängde i kurvor, dåliga golv och golvfogar som sprack.