Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln

Startat av elliot, 15 november 2020, 21:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: igel skrivet 22 november 2020, 14:00:42 PM
Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.     
Uppenbarligen har "firmorna" misslyckas med att locka folk till yrket vilket gjort att man mer eller mindre måste tvinga folk till yrket. Vad säger att yrket skulle bli mer eftertraktat bara för att "firmorna" tog över utbildningsansvaret? Det är inte heller AF som utbildar så i praktiken blir det väl att AF betalar ut utbildningspengar till företag A istället för B.
Citat från: zjbus skrivet 22 november 2020, 14:21:29 PM
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.
I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 25 november 2020, 17:50:03 PM
Uppenbarligen har "firmorna" misslyckas med att locka folk till yrket vilket gjort att man mer eller mindre måste tvinga folk till yrket. Vad säger att yrket skulle bli mer eftertraktat bara för att "firmorna" tog över utbildningsansvaret? Det är inte heller AF som utbildar så i praktiken blir det väl att AF betalar ut utbildningspengar till företag A istället för B.I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.

Fast jo, jag tror det kan bli skillnad. Inte på hur eftertraktat yrket blir, men på vilka man utbildar. Och hur dessa utbildas. De jag jobbade med när jag hade linjeutbildning, var ytterst sällan utbildade i annat än busskörning. Den körskolan hade heller inte tillgång till annat än 2-axlad buss, vilket gjorde att nästan hela första veckan på linjeutbildningen gick åt till att lära dom köra andra sorters bussar. Jag vet att t.ex Keolis använder en 2-axlad, men tillgången till andra busstyper finns. De hade heller ingen som helst utbildning i komfortkörning. Det värsta var väl att man kostade på utbildning till en som bara några år innan blivit av med körkortet pga rattfylla. Samt förstås några med belastningsregister som inte heller skulle ge dom jobb som bussförare. Min erfarenhet är alltså att varken AF eller dessa körskolor kollar upp folk ordentligt. Vilket jag hoppas bolagens egna körskolor gör.

zjbus

Citat från: BSB101 skrivet 25 november 2020, 17:50:03 PM
I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.
Jaså du säger det, är övertygad om att dina idéer fullständigt saknar gehör från sakkunnig expertis också.

BSB101

Vissa gärna på "sakkunnig expertis" som anser att generella återkommande kunskapsprov inte skulle höja förarkårens kompetens och därmed bidra till en bättre trafiksituation och färre olyckor? Vilket i sig skulle ledda till samhällsekonomiska vinter.

Att du sedan gör dig till språkrör på all "sakkunnig expertis" säger nog mer om dig än om vad denna förenade "sakkunniga expertis" tycker och tänker.

roggek