https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ytterligare-en-buss-i-diket-pa-gotland
https://sverigesradio.se/artikel/tredje-bussen-i-diket-pa-ett-dygn-kritisk-mot-att-man-inte-sandar-battre
https://helagotland.se/nyheter/artikel/busschefen-det-har-sandats-for-daligt-pa-vagarna/rgq4wgel?fbclid=IwAR2fBoY_uZ6q2oLAiouJilxagFDNHbfGt0eW_guLgls7B4HEbr2fs6KkW6A
Ännu inga personskador tack o lov men det lär väl inte vara långt kvar.
Tror Gotlandsbuss under 11 år hade lika många avåkningar.
Nu har två Solaris boggie och en vanlig Citaro hamnat bredvid vägen på knappt ett dygn, skolbussarna som kör på betydligt sämre vägar har funkat.
Ni som har erfarenhet av Solaris av den här modellen hur är dem på vintern?
Vi har ju dubbat på alla tre axlar, tyvärr med de små personbilsdubbarna och inte dubbar för tyngre fordon som vi hade på Gotlandsbuss (där hade vi också bara på framaxeln)
De skolbussar som Bergkvara hade här förut har andra dubbar och dubbat i i flera rader.
Nu har den fjärde bussen hamnat i diket.
https://sverigesradio.se/artikel/annu-en-buss-i-diket-fjarde-pa-tre-dagar
Snart får vi avråda passagerarna från att åka buss.
Behöver ni inte, det har redan FHM och regeringen gjort..... ;D
Boggibussar verkar extra drabbade!.
Om det är såphalt på vägen så ska man inte köra bussar överhuvudtaget, Trafikverket får ut och sanda först..
Kör en del Solaris- boggi och de kan upplevas som lite oroliga på framför allt hala och lite krokiga vägar. En bidragande anledning till att Solaris- boggi beter sig så är ,vad jag fått till mig, att den strybara boggin inte låser i högre farter.
Dags igen, för femte gången den här säsongen. Den här gången på "min" linje 51. Bergkvarabuss 763 som på 15:50-turen från Visby skulle köra om en traktor, men hamnade i diket på vänster sida.
https://helagotland.se/nyheter/artikel/buss-skulle-kora-om-traktor--hamnade-i-diket/r17e901r (https://helagotland.se/nyheter/artikel/buss-skulle-kora-om-traktor--hamnade-i-diket/r17e901r) (antagligen betalartikel)
Bilder:
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/l7mq0kxl/smart/width/980/height/653/as/webp (https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/l7mq0kxl/smart/width/980/height/653/as/webp)
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/jvemkvor/smart/width/980/height/653/as/webp (https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/jvemkvor/smart/width/980/height/653/as/webp)
Och nog var Gotlandsbuss av vägen mer än 3-4 gånger, vet att bara på 51:an har det varit en del avåkningar under åren (apropå startinlägget).
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/l7mq0kxl/smart/width/980/height/653/as/webp
Det är mycket snö och det verkar som om vägen inte blivit röjd. Där jag bor brukar man dessutom salta. Görs inte detta på Gotland ?Börjar det smälta när dagningen börjar så blir det frost på natten. Kanske det är dags att ställa in bussturer.
Vägen är väl plogad och tillkörd.
På Gotland saltas vägarna inte sedan 1987 (var del väl?)
Men det är helt klart onormalt många bussar som gått i diket på kort tid, och bara linjebussar trots att skoltrafiken till stor del körs på avsevärt mkt sämre underhållna och smalare vägar.
Vägen är röjd. Välplogad men snorhal.
Det saltas inte på Gotland, annat än undantagsvis i backarna upp från hamnen och lasarettet i Visby. Det finns en mycket kraftig opinion mot saltning på Gotland, varje gång ämnet tas upp så mullrar det i socknarna. Och gotlänningar är vana vid hala vägar, normala vintrar ligger temperaturen ofta runt nollan vilket ofta leder till isbark på vägarna.
De senaste veckorna har även de större vägarna varit välplogade men vita. Fint vinterväglag. Nu börjar asfalten titta fram mer och mer, men framför allt på de större vägarna (länsvägarna i 140-serien). De mindre vägarna är fortfarande mestadels snötäckta.
Det sandas i korsningarna, men sanden försvinner ju ganska snabbt pga vind och däck så det är ingen idé att sanda överallt.
Bussarna har även dubbade däck, från denna vinter runt om även på linjebussarna. (sedan tidigare var det så på skolbussarna medans linjebussarna sedan Swebus sista år hade enbart fram)
Vad jag såg förra veckan på en av bussarna som hamnade en bit på sidan av vägen hemma hos mig så verkar man använda sig av Pb dubb och inte de kraftigare Lv dubben.
Skrivs ofta mycket skit om BKB, men här har dom tydligen en bra chef.
https://ka.se/2021/02/22/bussars-framdorrar-halls-stangda-pa-gotland/?fbclid=IwAR0rfnLIB4q7J9tR6YrKp-UDMXkc6mbBPa39nERBq4frkX2H5m99rjb6Bsk
Skit? Det som skrivs i media är väl ofta bara sanningen som kommer fram, helt enkelt. Arbetar man med offentlig verksamhet via anbud, ingår granskning av ens verksamhet hela tiden, av den uppdragsgivare och press.
Detta oavsett om man är ett stort eller litet företag, och oavsett hur ägarbilden ser ut.
Kul för Henrik att han får medverka i något litet positivt.
Verkligheten är ju dock att bara ca 40% av bussarna är påstigning avstängd fram, dem som används i den vanliga linjetrafiken, inte i alla bussar som går i lijelagd skolskjuts....
Dessutom...intressant att Kommunal bryr sig om Gotland, i samband med övergången från Gotlandsbuss lyckades ju Kommmunals ombud förhandla bort vår rätt till att föra över våra anställningar inkl lön och semester, lastid etc till Bergkvarabuss, endast ett 15 tal kollegor fick övergången godkänd trots att det var ett krav i upphandlingen eftersom våra företrädare förhandlade bort allt detta.
Ett bussförarfack vore nog bra att ha.
Sedan, allt styrs från Stockholm numera, finns ingen s.k Trafikchef här numera, bara en trafikutvecklare.
Går sådär på ön numera.
https://sverigesradio.se/artikel/stora-vagen-avstangd-i-lokrume
Bergkvarabuss 630 som var inblandad igår.
Tänker på den liknande olyckan med en Vaxholmsbuss för några år sen. Fy vad hemskt :'(