Från Göteborg till Stockholm

Startat av Anders C, 23 november 2020, 21:10:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders C

Vad är det för bussar Keolis har som blir arbetslösa i Göteborg och av vilka en del kan hamna i Stockholm?

homer

De bussar som är äldst i Stockholm är ju alla Volvo b9:or så dessa skulle ju behöva ersättas, dock har väl bussarna i göteborg inga säkerhetsbälten? vilket lär behövas både i SSV och NV

Erling.L

2 o 3 axliga Scania o Volvo från 2010 Partille o Mölndal
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Kan 57xx flyttas tillbaks till sin urpsrungsort månntro? Annars borde det då vara 25xx och 26xx som skulle bli aktuella va?

Erling.L

Som jag förstått det skall 57XX till Grimbo för den utökade trafiken där ... skall vara ca 20 buss till Grimbo o de 12 Angeredssnabben skall till Partille tillsammans med Mölnlyckebussarna från Mölndal.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Läggs Angeredsnabben ner då bussarna ska till Partille? Jag kan säga jag bor nära Lindholmen och har skrivit till Västtrafik hur få resenärer det är som åker med de bussarna och linje 25 är proppfull från Hjalmar Brantings platsen mot Länsmansgården. Det måste till bättre balans i Göteborg. Man kan ju faktiskt åka till Hjalmar Brantings pl och byta till linje 40 mot Angered som dock tar längre tid. Likaså kommer linje 58 gå i rusningstrafik var 10:e min till Eketrägatan som har 5 min trafik idag, de kommer bli trängsel. Den stora förändringen som sker är ju att de blir färre bussar från Nordstan så de som kommer att gå kommer få fler resenärer från Centralen.

Erling.L

nej den byter dit så de förarna som e kvar där för mer o köra än de få mölnlycke bussarna o vad de mer nu skall köra

o Nordstan stänger ju mer eller mindre för arbeten med anslutningarna till nya bron o har jag förstått det rätt så när nya bron öppnar kommer all trafik o gå där medans man färdigställer anslutningarna från lilla bommen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Ja just det, i juni 2021 är planen att de då kan ordna anslutningarna o köra från Nordstan på nya bron. Dock ej spårvagn. Sen om de är i juni 2021 så stoppar de buss och spårvagn från Lilla Bommen. Komplicerat arbete då gamla bron står kvar att fixa så de måste stänga den först. Men när den nya invigts i maj/juni 2021 och bussarna går över den, så kommer bussarna gå via Nordstan nån månad,  innan de kan ordna hela anslutningen från Lilla Bommen genom att ta isär gamla bron. Spännande projekt :P

Bussfanatikern

Även dom 284X som inte är från 2010 verkar bli kvar eftersom man har installerat en skylt för linjenummer även på andra sidan precis som som 57XX också har.

Erling.L

har idag sett de har kört bussar från Partille o Mölndal upp till Gustavsberg
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 12 december 2020, 18:40:48 PM
har idag sett de har kört bussar från Partille o Mölndal upp till Gustavsberg

Individer i vilka nummerserie?

Erling.L

25xx 26xx 2801-2839 de flesta i dessa serier som varit i mölndal eller partille
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Erling.L

Tydligen va en Bärgare med till ödeshög o la ut denna bilden på facebook


Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Resenären

Såg ett par Volvo och några Scania på Värmdöleden i Nacka i går på väg mot Björknäs gissningsvis.

virtual1

Men varför är så många på väg till Björknäs? Det som behövs bytas ut där är väl B9S:er i 38xx och 64XX bl.a. - men det är ju ledbussar, finns väl inga kortvagnar/boggi i området som är äldre än de som kommer nu? I SSV så finns ju 47XX och 39XX som borde bytas ut istället?????