Om ersättning vid övertid

Startat av buskörare, 04 oktober 2011, 20:45:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Denna lapp sitter uppe hos oss.
Stämmer detta som är understruket?


JDS

Verkar skumt, det där får man väl välja som man vill? Att blanda kontant ersättning och tidskompensation för samma övertidsarbete verkar helsnurrigt.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2011, 21:25:53 PM
Verkar skumt, det där får man väl välja som man vill? Att blanda kontant ersättning och tidskompensation för samma övertidsarbete verkar helsnurrigt.

Ja, det är det jag också tycker. Men dessa papper har florerat en del på sista tiden, vet inte vilka som sätter upp dom. Men folk tror på det, jag vill veta om det verkligen stämmer.

bjorn_k

Det där verkar MYCKET konstigt. Saker som väl finns i BBA/kollektivavtal kan ju inte bara tas bort av Ag utan föregående förhandling med facket???

buskörare

Citat från: bjorn_k skrivet 04 oktober 2011, 21:49:06 PM
Det där verkar MYCKET konstigt. Saker som väl finns i BBA/kollektivavtal kan ju inte bara tas bort av Ag utan föregående förhandling med facket???

Mmm, håller med. Men jag är usel på fackfrågor. Så jag hoppas nån här kan ge ett absolut säkert svar.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:49:57 PM
Mmm, håller med. Men jag är usel på fackfrågor. Så jag hoppas nån här kan ge ett absolut säkert svar.

Kan inte då jag inte vet vad det står i ert kollektivavtal. Men har man ändrat det som står i kollektivavtalet måste det ha skett en kollektivavtalsförhandling, annars är det kollektivavtalsbrott. Arbetsgivaren kan inte MBL:a igenom ändringar av kollektivavtalet, facket måste gå med på dem.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2011, 21:52:50 PM
Kan inte då jag inte vet vad det står i ert kollektivavtal. Men har man ändrat det som står i kollektivavtalet måste det ha skett en kollektivavtalsförhandling, annars är det kollektivavtalsbrott. Arbetsgivaren kan inte MBL:a igenom ändringar av kollektivavtalet, facket måste gå med på det.

Jag har svårt att tro att vi skulle ingå i nått lokalt avtal då vi ju ingår i SL-trafiken? Eller är det möjligt? Kör ju på Keolis, inget litet familjeföretag direkt.

Bussföraren

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:55:21 PM
Jag har svårt att tro att vi skulle ingå i nått lokalt avtal då vi ju ingår i SL-trafiken? Eller är det möjligt? Kör ju på Keolis, inget litet familjeföretag direkt.

SL har ju inget med detta att göra, avtalet påverkas inte av vilken trafik man jobbar i.

Svar på frågorna finns i BBA eller i lokala överenskommelser/tillämpningsanvisningar

buskörare

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 22:27:29 PM
SL har ju inget med detta att göra, avtalet påverkas inte av vilken trafik man jobbar i.

Svar på frågorna finns i BBA eller i lokala överenskommelser/tillämpningsanvisningar

Jag menar förstås inte att SL skulle ha nått med det hela att göra, det har jag aldrig påstått.
Men du tror alltså att alla enskilda områden som körs inom SL-trafiken har egna, lokala avtal? Intressant!!

Bussföraren

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 22:55:21 PM
Jag menar förstås inte att SL skulle ha nått med det hela att göra, det har jag aldrig påstått.
Men du tror alltså att alla enskilda områden som körs inom SL-trafiken har egna, lokala avtal? Intressant!!

Nä så menade jag inte :-)

Däremot kan man högst lokalt inom företagets trafikområden komma överens om på vilket sätt övertidsarbete t.ex ska betalas.

Det gjorde man redan på monopoltiden

Helt klart så betalas övertidsersättning ENBART för faktiskt arbetad tid, på samma sätt som t.ex OB ersättning numera beräknas.
Att arbetsgivaren är hygglig att ersätta pauser o liknande med Tid åter är enbart en bonus och inget som huvudavtalet kräver

Detta började gälla i o m BBA.

Avtalstext:

§ 9 Övertidsersättning
mom 1 Vad är övertid?
Övertid är den tid som överstiger det sammanlagda ordinarie heltidsarbetstidsmåttet
för schemaperioden. För arbetstagare placerad på fast lista gäller dock att
övertid är den tid som överstiger den sammanlagda ordinarie arbetstiden per månad.
För arbete på schemalagd fridag utgår alltid övertidsersättning, såvitt inte arbetsgivaren
och arbetstagaren träffat överenskommelse om förskjutning av schemat.
Övertidsersättning utges endast för faktiskt arbetad tid.
För deltidsanställd gäller mom 5.

Arbetsgivare och arbetstagare kan överenskomma om att ersättning för beordrad
övertid utges i form av betald ledig tid som då utgår med 1,5 gånger arbetad
övertid. Kompensationsledigheten utlägges efter överenskommelse mellan arbetsgivaren
och arbetstagaren, dock senast tolv månader från ledighetens intjänande
om inte överenskommelse om annat träffas med den lokala fackliga organisationen.
I annat fall ersätts övertiden enligt första stycket. Kompensationsbanken
får vid varje tillfälle för berörd arbetstagare inte överstiga 40 timmar, om
lokal överenskommelse inte träffas om annat.
Vid uttag av övertid i form av kompensationsledighet skall motsvarande övertid
återföras som tillgänglig övertid. Exempel: En arbetstagare har arbetat 20 timmar
övertid. Dessa tas ut i form av kompensationsledighet i 30 timmar. 20 timmar
skall därvid återföras som tillgänglig övertid.
OB-ersättning som intjänats i samband med övertidsarbete, utbetalas alltid i
pengar.

mom 5 Arbete utöver deltidsarbetstidsmått
Om arbetstagare anställd på deltid har utfört arbete utöver deltidsarbetstidsmåttet
utges ersättning för överskjutande timmar med
23
Månadslönen (för aktuell deltid)
3,85 x veckoarbetstiden
I anteckningar om mertid enligt § 11 arbetstidslagen skall endast faktiskt arbetad
tid över deltidsarbetstidsmåttet registreras

buskörare

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 23:20:39 PM
text

Jag tycker sånna där texter är lite svårlästa. Men står det alltså att det stämmer? Vad är då faktiskt arbetat tid? Är det samma som att man kör? Dvs inte schemalagda (betalda) pauser och ståtider?

Bussföraren

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 23:25:12 PM
Jag tycker sånna där texter är lite svårlästa. Men står det alltså att det stämmer? Vad är då faktiskt arbetat tid? Är det samma som att man kör? Dvs inte schemalagda (betalda) pauser och ståtider?

Det kan man nog ha beslutat lokalt hur man ska tillämpa detta, alla schemalagda pauser kortare än 30 min och tillgodoräknad tid är i praktiken INTE faktisk arbetad tid, det är heller inte väntetid mellan t.ex ord tjänstens slut och övertidsarbetets början.

Här VET jag att man tillämpar detta högst olika både mellan företagen och inom samma företag.

Konstigt att denna debatt kommit upp nu då många haft BBA så pass länge och då man sedan mkt längre tillbaka beräknat OB på samma sätt.

bjorn_k

Eftersom jag kommer från en bransch med stark eller tillochmed mycket stark facklig "makt" så tycker jag att en del saker i det här avtalet verkar vara rent nys... Att en rast <30 minuter inte ska räknas som arbetstid tillexempel? ATL fastställer ju att arbetstagare har rätt till 5minuter "paus" per timme men att dessa minuter får "samlas" ihop till en klumpad längre rast. (översatt till ren svenska alltså, jag är medveten om att lagtexten inte är formulerad på detta sätt) Rast är alltså inte en tid då arbetstagare fritt förfogar över sin tid...

Fråga: Finns det inget i BBA som heter kvalificerad resp enkel övertidsersättning? Fridagstillägg? Mertidstillägg? Kval, enkel, storhelgs OB?

Sånt här passar egentligen mindre bra på en forumdisskussion, lättare att diskutera öga-mot-öga...

Jag anar att jag ska ta det lite lugnt med dessa disskussioner första tiden på garaget  8)

JDS

Det verkar ju skumt att skilja mellan "arbetstid" och "faktiskt arbetad tid". Har det verkligen funnits en partsavsikt att göra en sådan åtskillnad?

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2011, 08:19:11 AM
Det verkar ju skumt att skilja mellan "arbetstid" och "faktiskt arbetad tid". Har det verkligen funnits en partsavsikt att göra en sådan åtskillnad?

Ja det är något som jag bestämt minns kommer från det "blå avtalet" även om liknande skrivningar (när det gällde OB) fanns i det "rosa avtalet"

Även gamla avtal mellan SKAF och KSA (gällande kommunala bussföretag excl SL etc) innehöll skrivningar som innebar att timanställd personal enbart ersattes för faktisk arbetad tid och inte för t.ex kvarts o halvtid vid uppehåll

Det finns ett förhandlingsprotokoll rörande en central förhandling mellan SKAF och ett norrländskt företag från 1989 gällande just denna fråga så tanken är inte alls ny.