Ljungskilebuss tar över från Göteborgs Spårvägar

Startat av Bjarne-W, 26 januari 2010, 18:33:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Första inlägget, Ljungskilebuss köper GS beställningstrafik med divisionens 4 bussar, men så långt är jag med, givetvis, den intressanta frågan är om GSAB sålde bort rätten att köra på uppdrag.. Det finns ju inget som hindrar mig som privatperson, eller ideell förening att ringa vilken legitim bussägare som helst och förhandla om enstaka eller fasta resor (om det inte är kommersiellt).
SÅ den frågan kvarstår o var ju andemeningen i mitt inlägg.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2010, 13:13:50 PM
Första inlägget, Ljungskilebuss köper GS beställningstrafik med divisionens 4 bussar, men så långt är jag med, givetvis, den intressanta frågan är om GSAB sålde bort rätten att köra på uppdrag.. Det finns ju inget som hindrar mig som privatperson, eller ideell förening att ringa vilken legitim bussägare som helst och förhandla om enstaka eller fasta resor (om det inte är kommersiellt).
SÅ den frågan kvarstår o var ju andemeningen i mitt inlägg.

Jag tycker att meningen Göteborgs Spårvägar beslutade redan för flera år sedan att man skulle avveckla sin beställningstrafik är svar nog.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

#17
Är det "flera år sen" vi här såg premiärbilder på en nydesignad buss för ett specifikt idrottslag i trafik för GSABsfären?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

rattvrickaren

Många snillen spekulerar.
Jag önskar i alla fall min gode vän Daniel lycka till med sin affär.
Att köpa ett bolag är inte det allra enklaste.
En väldigt viktig punkt är att direkt försöka sudda ut "vi och dem". Att snabbt få all personal
att jobba åt samma håll.
Känner jag Daniel rätt så har han redan en strategi hur han ska få detta lönsamt.
Han är inte den som köper något för att gå back....
/Magnus

yngrot

Vagnparken är väl inget att hurra över har faktiskt mött flera av G-S beställningsvagnar nu senaste tiden och att kalla dem för nya och fina är då helt galet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 februari 2010, 17:51:33 PM
Vagnparken är väl inget att hurra över har faktiskt mött flera av G-S beställningsvagnar nu senaste tiden och att kalla dem för nya och fina är då helt galet...

Daniel, som även är min gode vän, är väl medveten om bussarnas ålder och han har planer på att byta ut de flesta av dem mot nyare under våren. Nytt eller begagnat återstår att se.
Det går bra att följa turerna från hästens egen mun så att säga här: http://bussbloggaren.blogspot.com/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Bussarnas ålder har säkert synts på prislappen oxå.
Inte alltid en fördel att ta över en nyare bussflotta där kanske förre ägaren har taskig finansiering och
det är svårt att lösa bussarna vid försäljning/byte. Finns många sådana exempel.
Ska bli mer spännande att se hur Daniel ska marknadsföra detta och intressant att följa utvecklingen av hans djärva idéer.
Sen har jag hört svaga rykten om att filter åter kanske kommer godkännas och då är en del äldre bussar aktuella i matchen igen.

Daniel är en frisk fläkt som står för vad han säger. Vet att han sticker ut och irriterar en del "gamla" bussgubbar och jag vet oxå hur han njuter av det.
/Magnus