Svartlistade chaufförer

Startat av Fredde, 02 mars 2009, 16:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Johan B

Citat från: Fredde_J skrivet 02 mars 2009, 16:27:49 PM
Fick lämna jobbet i Mönsterås efter 25 år och får inget nytt.

http://www.ostran.se/nyheter/moensteraas/svartlistade_chauffoerer



Låter väldigt skumt att KLT skulle ha svartlistat förare, som de själva säger så är det ju inte deras ansvar att anställa förare. Att förarna däremot skulle vara "svartlistade" hos bussföretagen i området är väl kanske ingen omöjlighet men då får man nog fråga sig vad som kan vara orsaken till det. 25 år i yrket är ingen garanti för kompetens. Med tanke på hur duktiga tidningarna är att vinkla till det då en resenär blivit avkastad har jag tyvärr inget större förtroende för dem när det gäller att göra en sådan här historia objektiv. Samma visa, kan man få det att verka som att det är väldigt synd om någon så gör man det för det är det som säljer. Har nu föraren blivit behandlad på detta sätt av KLT utan anledning (vilket jag har svårt att tro) är det förstås fruktansvärt. Men varför skulle de lägga sig i en sådan sak utan kött på benen och riskera att skita ner sig något så fruktansvärt. Får det inte att gå ihop.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2009, 17:10:12 PM
Självklart kan huvudmannen (köparen) framställa önskemål om att den eller den inte får köra beställarens trafik, det förekommer på många håll i landet att sådana önskemål framförs, och respekteras, dock rör det sig alltid skulle jag vilja påstå om anställda som på ett eller annat sätt uppträtt grovt olämpligt eller upprepade gånger haft problem med redovisningar etc.

Att det skulle ligga någon automatik mellan uppsägningen och "svartlistning" skulle jag knappast tro, beställaren har med ovan angivna undantag inget alls med att göra vilka anställda som bussföretagen har, här ligger det nog något annat bakom och det är knappast KLT.

Dessutom innebär ju det faktum att de inte fick fortsatt anställning på VL kanske vad man skulle kunna se som en "svartlistning" då många arbetsgivare säker drar öronen åt sig eftersom de inte fick fortsätta på VL. Personligen tror jag att många dessutom skulle undviker att anställa jobbiga personer som springer och pratar i media om problem inom företaget.

Jo

#3
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2009, 06:52:14 AM
Fortsättning följer...

Vi svartlistar ingen säger KLT

CitatDe ska också ha blivit svartlistade hos andra arbetsgivare genom att inte erbjudas anställning trots förtur.

Om nu LAS 25 § är tillämplig är det ju lämpligt att den anställde eller dennes fackförbund tar tvisten till AD för att få klarlagt huruvida personen ifråga har rätt till företräde.

j

Det är precis likadant inom beställningsbranschen!! Ingen ska klaga på löner-inte ens när ägaren av bolag gör en helt egen tolkning av skattemyndighetens traktamentesregler!! Ägaren hänvisar då  till att ett annat stort bolag inom bes. branschen i västra sverige gör så o att det bestämdes att så skulle göras när ett flertal bolag i västra sverige träffades. detta börjar  ju likna rena maffia metoder!! Lönesänkning är det ju men ingen av de anställda törs/vågar/kan ta ordentlig strid för detta!! Anledning?? Jo-svartlistning!!!!! Den finns och kommer alltid att finnas!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2009, 07:18:02 AM
En enkel gissning är att den som inte är önskvärd hos ett av BiV företagen ej heller är det hos de andra inom samarbetsorganisationen, sedan är det ju enklare att skylla på tredje part när frågan uppstår.

Det är väl också så att om han söker jobb vid ett annat bussbolag i Kalmar län så ringer de och kollar med den tidigare arbetsgivaren innan de anställer. Så visst ligger en anställd - det gäller inte bara bussförare - risigt till i en sådan här situation.
Nu vet vi ju dock inte vad som ligger bakom att provanställningen inte har förlängts.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: j skrivet 05 mars 2009, 08:04:30 AM
Det är precis likadant inom beställningsbranschen!! Ingen ska klaga på löner-inte ens när ägaren av bolag gör en helt egen tolkning av skattemyndighetens traktamentesregler!! Ägaren hänvisar då  till att ett annat stort bolag inom bes. branschen i västra sverige gör så o att det bestämdes att så skulle göras när ett flertal bolag i västra sverige träffades. detta börjar  ju likna rena maffia metoder!! Lönesänkning är det ju men ingen av de anställda törs/vågar/kan ta ordentlig strid för detta!! Anledning?? Jo-svartlistning!!!!! Den finns och kommer alltid att finnas!!

Det är för att klara ut sådant här som fackföreningar finns. Är det som du skriver skall naturligtvis frågan föras till den fackliga organisationen. Att gnälla i Bussnack lär inte medföra någon förbättring.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

han som blivit svartlistat kanske har gnällt om dåliga däck osv....


CitatDet är precis likadant inom beställningsbranschen!! Ingen ska klaga på löner-inte ens när ägaren av bolag gör en helt egen tolkning av skattemyndighetens traktamentesregler!! Ägaren hänvisar då  till att ett annat stort bolag inom bes. branschen i västra sverige gör så o att det bestämdes att så skulle göras när ett flertal bolag i västra sverige träffades. detta börjar  ju likna rena maffia metoder!! Lönesänkning är det ju men ingen av de anställda törs/vågar/kan ta ordentlig strid för detta!! Anledning?? Jo-svartlistning!!!!! Den finns och kommer alltid att finnas!!

Det är för att klara ut sådant här som fackföreningar finns. Är det som du skriver skall naturligtvis frågan föras till den fackliga organisationen. Att gnälla i Bussnack lär inte medföra någon förbättring.

nej kanske inte det men när facket enbart är intreserat av att håva in medlemsavgiften kan det vara bra att det kommer till kännedom någonstans
vi kanske skulle ha en liten avdelning där vi varnar varandra för dåliga arbetsgivare?


Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 05 mars 2009, 08:52:13 AM
nej kanske inte det men när facket enbart är intreserat av att håva in medlemsavgiften kan det vara bra att det kommer till kännedom någonstans
vi kanske skulle ha en liten avdelning där vi varnar varandra för dåliga arbetsgivare?



Det skall vi definitivt inte ha. Erinrar om följande från Bussnacks regler:
Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

bara ett förslag det är du som är bossen

Nico


Citat från: michael k skrivet 05 mars 2009, 11:47:54 AM
bara ett förslag det är du som är bossen

Nej, det är inte Staffan... eller någon annan för den delen... som är boss. Däremot är det Svenska Omnibusföreningen som driver detta forum och inom föreningen har det då beslutats att denna typ av frågor inte hör hemma här och moderatorerna ser då efter detta.

Visserligen kan detta ur en synvinkel ha en viss koppling till busstrafik, men det ligger ändå inte inom SvOf:s ämnesområden då föreningens primära syfte är att främja intresset för bussar och busstrafik mm. Däremot är det inte föreningens sak att tillhandahålla en allmän klagomålsavdelning för missnöjda anställda och/eller resenärer inom yrkes- och kollektivtrafik. För sådant finns det andra möjligheter utanför Bussnack.

Mvh

Nico // Moderator
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anga

Kanske någon vill starta en hemsida nämnd Information från Förare till Förare, där man fritt kan tala om den verklighet som många av oss vaknar upp till varje dag. Det finns ett stort behov för Förare att lufta sina tankar och delge varandra nycklar - goda råd - till hur man skyddar sig själv i dessa tuffa dagar. Förare runt om i Sverige och alla länder har en enorm kompetens i detta ämne. Älskar man att köra buss, så vore det önskvärt att någon ville/kunde bevara kunskap mellan förare på så sätt, och då ha ett register där man kunde slå upp det ord man ville veta mera om, eller lära sig mera om, av de grymt kunniga kollegorna. Kanske man skulle kalla denna hemsida FF - Förarnas Fikarum!

j

då kan ju någon som är fackligt aktiv eller ombud skicka mig ett privat meddelande så kontaktar jag denna person!! Min erfaren het säger mig bara att det inte kommer att ske

Staffan Sävenfjord

Citat från: j skrivet 05 mars 2009, 14:24:27 PM
då kan ju någon som är fackligt aktiv eller ombud skicka mig ett privat meddelande så kontaktar jag denna person!! Min erfaren het säger mig bara att det inte kommer att ske

Jag vet inte om det finns någon fackligt aktiv eller ombud som är medlem i det här forumet.
Jag tror det råder ett missförstånd här: detta forum är som Nico skriver avsett för att främja intresset för bussar och busstrafik. Det är inte avsett att driva frågor om anställningsförhållanden.
/Staffan, moderator
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anga

Jag skulle vilja läsa stadgarna för Svenska Omnibussföreningen. Var kan jag hitta dem?
Är det någon som vet om det finns en förening för nuvarande och pensionerade bussförare, någonstans? Jag har märkt ett stort behov hos nuvarande och pensionerade och även då aktiva förare att dela sina erfarenheter, och jag har tänkt ibland - Vem ställer upp för en förare i knipa?
En bekant till mig sa vid ett tillfälle; arbeta gärna för förarnas bästa, men vänta dig inget stöd om du får det besvärligt. Efter några år fick jag det besvärligt , men tack vare att jag vet hur man söker information hos proffsen i vilken kunskapsdel det vara må, så visade jag med egna införskaffade bevis, att de som borde ha haft kunskap i ämnet och borde ha utbildat mig i frågan, själva inte hade den kunskapen. Därför förstår jag hur svårt det kan vara, om en person som tycker om att köra buss, och t ex inte är van vid halkkörning, får svårt att försvara dig om det inträffar något speciellt. Jag är för alla förare oavsett härkomst, kön eller tro.