Buss på linje 100 i olycka i Göteborg [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 26 februari 2009, 23:17:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En buss på linje 100 från Borås till Göteborg var på torsdagsmorgonen inblandad i en seriekrock nära Kallebäcksmotet i Göteborg. Enligt bild i Borås Tidning var det Veolia 2341 som var med i olyckan. Mer finns att läsa här.

Moderators ändring i det här inlägget har varit rent redaktionellt.

olasand

Fortsatte bussen verkligen till Göteborg med den vindrutan!?

Bernt Talbrant

Citat från: olasand skrivet 08 mars 2009, 08:59:26 AM
Fortsatte bussen verkligen till Göteborg med den vindrutan!?

Av texten verkar det ju så - och man hade ju inte särskilt långt kvar heller för den delen.

Johan B

Av fotot innefrån bussen så verkar ju de värsta sprickorna vara under förarens synfält. Att köra den kvarvarande biten borde inte varit någon större risk så länge man inte brakar över gupp och hål i alltför hög fart. Alternativet hade ju varit att låta resenärerna byta buss ute på 40:an i ytterfilen vilket känns betydligt osäkrare. 

Ersa


Bernt Talbrant


Ersa


Möllers

Kånskigt han fick köra vidare med bussen risken finns att bussföraren får glad spliter sen kan rutan ge vikan med stå på hur fort bussen kör.
Sen hade den en lampa sönder med på bussen.

Svemicke

Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 mars 2009, 15:37:27 PM
Kånskigt han fick köra vidare med bussen risken finns att bussföraren får glad spliter sen kan rutan ge vikan med stå på hur fort bussen kör.
Sen hade den en lampa sönder med på bussen.
Det finns väl inga nya bussar att tillgå i upphandlingssystemets Sverige?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2009, 16:10:56 PM
Det finns väl inga nya bussar att tillgå i upphandlingssystemets Sverige?

Vad har upphandlingssystemet med detta att göra. Kan vi inte hålla oss till ämnet?
Visst går det att få fram en buss för att undsätta en haverist. Om inte annat får man väl hyra in en turistbuss. Men dels tar det tid, dels är det som redan påpekats inte särskilt lämpligt att evakuera och byta buss på den livligt trafikerade E6-an genom Göteborg. Om bussen bedömdes som körbar var nog det bästa för alla parter att fortsätta. I ett sådant här läge tittar man främst så att sprickorna inte går från kant till kant. Och naturligtvis inte alltför menligt inverkar på förarens sikt.
Skandal hade det däremot varit om bussen hade fått vända till Borås. Men så blev det väl inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2009, 16:27:30 PM
Vad har upphandlingssystemet med detta att göra. Kan vi inte hålla oss till ämnet?
Visst går det att få fram en buss för att undsätta en haverist. Om inte annat får man väl hyra in en turistbuss. Men dels tar det tid, dels är det som redan påpekats inte särskilt lämpligt att evakuera och byta buss på den livligt trafikerade E6-an genom Göteborg. Om bussen bedömdes som körbar var nog det bästa för alla parter att fortsätta. I ett sådant här läge tittar man främst så att sprickorna inte går från kant till kant. Och naturligtvis inte alltför menligt inverkar på förarens sikt.
Skandal hade det däremot varit om bussen hade fått vända till Borås. Men så blev det väl inte.


Upphandlingssystemet och de höga skatterna bidrar till att bussbolagen inte har råd att ha reservbussar. Som svar på Din fråga. Till ämnet:

Olyckan inträffade väl vid Kallebäck där rv 40 övergår i E6? Om det var tidigare kan man i så fall köra av vid nästa mot (mot = trafikplats på västgötska) och byta över passagerarna där. Sedan bör man även ta i beaktning att det kan vara olämpligt att köra vidare i samma buss då det finns passagerare som kan vara chockade och då späs trauman på.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 10 mars 2009, 00:02:11 AM
Upphandlingssystemet och de höga skatterna bidrar till att bussbolagen inte har råd att ha reservbussar. Som svar på Din fråga. Till ämnet:

Olyckan inträffade väl vid Kallebäck där rv 40 övergår i E6? Om det var tidigare kan man i så fall köra av vid nästa mot (mot = trafikplats på västgötska) och byta över passagerarna där. Sedan bör man även ta i beaktning att det kan vara olämpligt att köra vidare i samma buss då det finns passagerare som kan vara chockade och då späs trauman på.

Av tidningsartikeln framgår det att bussföraren gick runt och pratade med resenärerna, så han hade nog en rätt klar bild av hur stämningsläget var i bussen. Att fortsätta med bussen en liten bit hade psykologiskt knappast varit bra "kunde den köra hit hade den väl likaväl kunnat köra oss hela vägen".
Beträffande det första stycket undrar jag vad du har för belägg för det du påstår. Det är väl snarare så att bussbolagens ekonomi är sådan att de inte anser sig ha råd att ha reservbussar. Det blir irriterande om man i allt blandar in käpphästar. Upphandlingssystemet rår inte för allt elände i landet. I det här fallet vet varken du eller jag om det hade gått få fram en reservbuss, men hade det inte gått att få fram en buss som tar hand om resenärerna efter en olycka så skulle det ha varit första gången något sådant hänt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Jag är inte förvånad. Dom som kör linje 100 är ökända för att köra som blådårar, det handlar inte om det händer en allvarlig olycka, utan om när det händer. Denna gången gick det ju som tur är bra.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2009, 19:52:29 PM
Av tidningsartikeln framgår det att bussföraren gick runt och pratade med resenärerna, så han hade nog en rätt klar bild av hur stämningsläget var i bussen. Att fortsätta med bussen en liten bit hade psykologiskt knappast varit bra "kunde den köra hit hade den väl likaväl kunnat köra oss hela vägen".
Beträffande det första stycket undrar jag vad du har för belägg för det du påstår. Det är väl snarare så att bussbolagens ekonomi är sådan att de inte anser sig ha råd att ha reservbussar. Det blir irriterande om man i allt blandar in käpphästar. Upphandlingssystemet rår inte för allt elände i landet. I det här fallet vet varken du eller jag om det hade gått få fram en reservbuss, men hade det inte gått att få fram en buss som tar hand om resenärerna efter en olycka så skulle det ha varit första gången något sådant hänt.




Upphandlingssystemet rår för mycket elände i landet. Vem drabas? Jo, som tidigare framkommit; de anställda.

Belägg? Det är väl inte så svårt att räkna ut att upphandlingssystemet pressar priser och det är fler än jag som påtalat att förare, bussar och övrig ekonomi blir lidande då bussbolagen måste spara pengar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 11 mars 2009, 00:51:39 AM
Upphandlingssystemet rår för mycket elände i landet. Vem drabas? Jo, som tidigare framkommit; de anställda.

Belägg? Det är väl inte så svårt att räkna ut att upphandlingssystemet pressar priser och det är fler än jag som påtalat att förare, bussar och övrig ekonomi blir lidande då bussbolagen måste spara pengar.

Och då är frågan hur det skulle bli med alternativet. Hur många fler jobb skulle inte vara hotade om all linjetrafik i Sverige skulle bedrivas på rent kommersiella villkor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)