Ratten lossnade - föraren körde ändå. Eller?

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2009, 16:42:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En buss tillhörig Borås Lokaltrafik mellan Borås och Alingsås råkade enligt Radio Sjuhärad ut för att ratten lossnade. Nu var det nog inte riktigt så illa utan det var bara inställningsmekanismen som inte gick att låsa fast. Men det gick ju göra en bra historia av det. Missa inte BL:s trafikchefs kommentar till det hela. Milt sagt är det rätt olika beskrivningar av samma händelse.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1608690&BroadcastDate=&IsBlock=

Inslaget börjar vid ca 07:45, trafikchefens kommentar vid ca 19:00.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Lossnat o lossnat, allt är ju relativt men det är/var nog så att spärren till rattjusteringen släppt. Som det brukar på Volvos gamla rattkonstruktion efter några år. Vad som sker är att när föraren lossar rattens längdjustering fungerar inte låsringen utan ratten går att lyfta hur högt som helst-även ur splainsen. Men spärrlåsningen fungerar, så när föraren justerat och släppt den pedalen sitter ratten lika säkert som alltid.
Men visst kan man skapa "fina rubriker" om det om man vill vara okunnig
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 20 februari 2009, 18:15:12 PM
Lossnat o lossnat, allt är ju relativt men det är/var nog så att spärren till rattjusteringen släppt. Som det brukar på Volvos gamla rattkonstruktion efter några år. Vad som sker är att när föraren lossar rattens längdjustering fungerar inte låsringen utan ratten går att lyfta hur högt som helst-även ur splainsen. Men spärrlåsningen fungerar, så när föraren justerat och släppt den pedalen sitter ratten lika säkert som alltid.
Men visst kan man skapa "fina rubriker" om det om man vill vara okunnig

Visst. Om det nu inte framgick så att alla fattade det så raljerade jag alltså om Radio Sjuhärads rapportering av händelsen. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 22:15:02 PM
Visst. Om det nu inte framgick så att alla fattade det så raljerade jag alltså om Radio Sjuhärads rapportering av händelsen. 

Jo, de verkar ha i syfte att förstöra BL:s rykte så mycket som möjligt. De drog ju även upp tidigare incidenter.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Zella

Har varit med om samma sak... L159 stillastående i spåret i hpl Nordstan riktning Volvo... skulle göra en andra inställning av ratten då den hamna i knät med sladdar och allt... service kom på 3 min men lyckades inte 5 min senare kom bärgare med blåljus... det var stopp i trafiken mellan Kungsportsplatsen, Centralen och brunsparken...

Det var samma spärr tydligen  :-\

Svemicke

Citat från: Tomas Fransson skrivet 22 februari 2009, 14:20:31 PM
Har varit med om samma sak... L159 stillastående i spåret i hpl Nordstan riktning Volvo... skulle göra en andra inställning av ratten då den hamna i knät med sladdar och allt... service kom på 3 min men lyckades inte 5 min senare kom bärgare med blåljus... det var stopp i trafiken mellan Kungsportsplatsen, Centralen och brunsparken...

Det var samma spärr tydligen  :-\

Det var utryckning som hette duga! Sånt får vi inte vara med om här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Zella

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 14:48:59 PM
Det var utryckning som hette duga! Sånt får vi inte vara med om här.

Det var tack vare att bussen hindrade spårvagnarna... hade detta hänt ute i gråa förorten så hade jag nog fått vänta lite mer än 5 min  ;D

Trafikar´n

Nej, och det skulle ingen annan heller, någon måste "tolkat" regeln om trängande fall lite fel... Berättigad blåljuskörning lär det inte ha varit, även om det var bra att "proppen" löste sig snabbt. Vad BL isf hade behövt var väl ett fordon.. Men sett ur ett lite större perspektiv har inte Borås trafikeringsproblem nog ens att motivera den kostnaden per år.
Det tycker inte resenären som står o fryser, det tycker inte föraren som sitter och fryser. Men fråga dem om höjd skatt behövs för en bättre kollektivtrafik så tror jag de flesta svarar nej. Svarar de ja så grattis Borås
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 februari 2009, 22:35:30 PM
Det var tack vare att bussen hindrade spårvagnarna... hade detta hänt ute i gråa förorten så hade jag nog fått vänta lite mer än 5 min  ;D
Ja, dessa s*ns spårvagnar... De verkar vara det viktigaste som finns. Förstår inte varför man satsar på detta sätt att transportera folk på, men det är en annan diskussion.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Är förvisso en annan tråd, men energiekonomiskt är det ett utmärkt transportmedel!
Sen hur politiker o andra väljer att blanda transportslagen är en sak, precis som när politiker väljer att tvinga leverantörer att producera en produkt de med sin erfarenhet vet inte fungerar bra-det är en intressantare tråd, men den hör väl mer hemma i PV.

Rubrikskriverier, okunskap o pratglädje o vissa givande inlägg, men är det inte dags att stänga den här tråden nu?
(säger en av syndarna)
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 00:48:22 AM
Rubrikskriverier, okunskap o pratglädje o vissa givande inlägg, men är det inte dags att stänga den här tråden nu?
(säger en av syndarna)

Nej, den behöver inte stängas men vi kanske kan hålla oss till ämnet i fortsättningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2009, 08:01:04 AM
Nej, den behöver inte stängas men vi kanske kan hålla oss till ämnet i fortsättningen.
Finns det något mer att säga? Har vi kommit fram till något över huvudtaget avseende ämnet?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

"vi" har konstaterat att säkerhet fungerar o journalistiken inte fungerar
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:45:36 PM
"vi" har konstaterat att säkerhet fungerar o journalistiken inte fungerar
Jo, journalistiken fungerar om den har till syfte att förstöra för det kommunala bussbolaget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 22:38:27 PM
Finns det något mer att säga? Har vi kommit fram till något över huvudtaget avseende ämnet?

Ja, vi har kommit fram till att det inte gick att spärra justeringen av ratten förrän man jobbat med problemet i cirka 20 minuter. Att det sannolikt då inte hade varit farligt att köra bussen men att den ändå togs ur trafik och byttes mot en annan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)