Direktbussar Nynäshamn-Cityterminalen och Ösmo-Cityterminalen

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 februari 2009, 15:57:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Gatesystem som Cityterminalen, Liljeholmen och andra resecentrum har tror jag kommer vara framtiden för de större orterna i Stockholms län. Ett resecentrum i Upplands Väsby har redan diskuterats, vet dock inte hur långt i planerna man kommit: http://www.upplandsvasby.se/toppmeny/kommunen/enheter/stadsbyggnadskontoret/trafikplanering/upplandspendeln.4.1bf9b45107a027e55f800036966.html

virtual1

Citat från: Jonas1968 skrivet 16 februari 2009, 11:33:45 AM
På vilket sätt skulle en länspendel skilja sig från dom bussar som redan rullar sträckan Norrtälje-Stockholm? Skulle det vara meningsfullt att förlänga Norrtäljebussen in till Cityterminalen med tanke på total restid jämfört med dagens byte till tunnelbana vid Tekniska högskolan?

Minimera antalet stopp! - dvs, mer eller mindre en direktbuss City-Norrtälje!

Jonas1968

Citat från: virtual1 skrivet 16 februari 2009, 23:39:54 PM
Minimera antalet stopp! - dvs, mer eller mindre en direktbuss City-Norrtälje!
Nu är det ju redan idag så att det inte är speciellt täta uppehåll på Norrtäljebussen. Möjligen skulle några hållplatser på sträckan Mörby C-Tekniska högskolan kunna dras in och att dom som skulle till dessa hållplatser skulle få byta till lokala bussar men det skulle nog få en ganska marginell påverkan på restiden.

Ersa

Det finns ju tunnelbana redan från Mörby C och Danderyds sjh. Vad ska Roslagsbussarna in i centrala stan att göra?

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 17 februari 2009, 11:55:23 AM
Det finns ju tunnelbana redan från Mörby C och Danderyds sjh. Vad ska Roslagsbussarna in i centrala stan att göra?

Ja, alla som bor eller arbetar i Norrtälje har väl knappast i Mörby/Danderyd att göra? - även om du givetvis kan byta till t-bana så
tror jag IAF att flertalet resenärer uppskattar minimeringen av byten! Speciellt om det är i rusning och du ska klämma på dig på
övrfulla t-banetåg istället då du redan satt på bussen! - själv tycker jag alltid f.ö. att passningen suger de gånger jag kommit
från Norrtälje, oftast känns det som man missar t-banan med en minut ungefär!

Patrik

Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.

virtual1

Citat från: Jonas1968 skrivet 17 februari 2009, 05:44:27 AM
Nu är det ju redan idag så att det inte är speciellt täta uppehåll på Norrtäljebussen. Möjligen skulle några hållplatser på sträckan Mörby C-Tekniska högskolan kunna dras in och att dom som skulle till dessa hållplatser skulle få byta till lokala bussar men det skulle nog få en ganska marginell påverkan på restiden.

Nu är det ju då _16_ hållplatser mellan Norrtälje och Tekniska, och vid flertalet tillfällen går det inte att ta den rakaste vägen då man måste svänga in vid trafikplatserna samt Danderyds sjukhus, kan nästan garantera att restiden skulle bli likvärdig om man införde en parallell linje från cityterminalen där antalet mellanstopp var i stort sett noll som att nu idag åka från Tekniska istället, o då räknar jag inte med t-baneresan till Tekniska från centralen och all tid det tar att gå inne på stationerna samt ev. väntetid! Centralen/Cityterminalen borde ju vara en överlägset bättre knutpunkt än Tekniska också då man är mitt i stan istället för i norra änden! Tycker absolut inte att 676:an borde försvinna, däremot kompletteras!

virtual1

Citat från: Patrik skrivet 17 februari 2009, 16:40:21 PM
Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.

Bussen går ju åt andra hålllet med, o alla gånger jag åkt är det fler människor som går på vid Tekniska än vid Danderyd!

Yujin Zhang

CitatOfta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.

Jag kan bekräfta detta, som gäller speciellt mycket under morgonrusning; då är det så gott som 0 personer på 676 på vissa avgångar. Detta är främst pga det långa körtiden mellan Danderyd och Tekniska (och det har inte så mycket med angöring av Danderyds sjukhus att göra - utan det är kö hela vägen in till sista biten i Östra station, med reservation för lite bussfil här och där. De tiden bussen tjänar in på att köra bussfil blir ju utjämnat av alla avstigande som sker vid Universitetet norra, södra och Albano (och från Albano gäller det att byta till högra filen, som är bussfil), vilket är en hel del folk på rusning.

På väg FRÅN Tekniska däremot, då gäller det i det flesta fall att de som kommer från stan stiger på redan vid Tekniska, främst p.g.a. att det tar i regel sällan längre än 10-12 minuter till Danderyd, alltså det tar kortare tid ut ur stan än in. Förutom detta ligger anslutning med t-banan också vid Tekniska högskolan på väg ut och vid Danderyds sjukhus på väg in.

//Yujin - en som passerar del av sträckan (Frescati-Roslagstull) i frågan varje dag...

Jonas Strömblad

Ja, att köra in till Centralen i rusningen är tyvärr förkastligt om man inte får kollektivkörfält hela vägen. Det skulle ta alldeles för lång tid.
Och vad gäller Danderyd, så visst skulle man tjäna en hel del tid på att slippa köra av vid Danderyd på väg in mot stan i rusningen. Att ta sig från hållplatsen vid tunnelbanan och ut på E18 igen, och korsa filerna som skall av mot Bergshamra tar tid. Jämför med trängsellinjerna som hoppade över Danderyd och kunde hålla vänsterfil från Mörby hela vägen förbi Danderyd. Den högra filen går som bekant av mot Bergshamra, men även mittfilen berörs då väldigt många kör om hela kön och tränger sig in mot Bergshamra framme vid Stocksundsbron.
Nej, det bästa för Norrtälje vore nog pendeltåg  :)
/J

Cero

Citat från: Patrik skrivet 17 februari 2009, 16:40:21 PM
Jag känner boende i Norrtäljeområdet som alltid hoppar av vid Danderyd för att ta tunnelbanan till stan istället för att följa med bussen ända in.
Ofta är ju bussen ganska full till Danderyd men när den lämnar så Danderyd så är det oftast bara 5-10 passagerare kvar på bussen.

Långt ifrån alla ska ju till just T-centralen och gångavståndet från Cityterminalen till tunnelbanan är betydligt längre än detsamma vid Danderyd eller Teknis. De enda som förlorar tid på bytet utmed Röda linjen är möjligen de som ska vidare med något pendeltåg från Centralen. Tycker det är lite väl mycket "centralenfixering" i "tjockhult".

Jonas Strömblad

Jag vill minnas att när man började köra till Centralen (Vattugatan) söderifrån var det för att avlasta tunnelbanan. Har jag fel om jag påstår att de linjerna (813 och 818 var det väl först...) tillkom när man hade de värsta problemen med inkörningen av Siemens signalsystem på Tub1?
/J

Jonas Strömblad

Ja, just det, 820 fanns oxå. Visst var det en "802", dvs Granängsringen, från Centralen. Nu när du säger det så fanns nog de här linjerna när jag fortfarande bodde i Älta, och detvar definitivt långt innan de bytte signalsystem. Men tillkom det inte någon linje under den tiden, eller har jag fått allt om bakfoten?
/J

virtual1

Citat från: Cero skrivet 17 februari 2009, 20:20:28 PM
Långt ifrån alla ska ju till just T-centralen och gångavståndet från Cityterminalen till tunnelbanan är betydligt längre än detsamma vid Danderyd eller Teknis. De enda som förlorar tid på bytet utmed Röda linjen är möjligen de som ska vidare med något pendeltåg från Centralen. Tycker det är lite väl mycket "centralenfixering" i "tjockhult".

Jag tycker mest att det vore naturligast att kunna knyta ev framtida "långdistanslinjer" på ett ställe mer än att det nödvändigtvis borde vara mitt i city! På centralen har du ju både byte till fjärrtåg/fjärrbussar/pendeltåg/tunnelbana och bussar samt i framtiden till spårvagn, vad vore mer naturligt?

Yujin Zhang

Citat från: virtual1 skrivet 17 februari 2009, 21:26:10 PM
Jag tycker mest att det vore naturligast att kunna knyta ev framtida "långdistanslinjer" på ett ställe mer än att det nödvändigtvis borde vara mitt i city! På centralen har du ju både byte till fjärrtåg/fjärrbussar/pendeltåg/tunnelbana och bussar samt i framtiden till spårvagn, vad vore mer naturligt?

Det kanske ser "fint" på pappret och visst, för turisternas del kan det verka mer "finare" (ev enklare) men i verkligheten så innebär det bara mer krångel för oss pendlare och mer stress för förare.
Tänk dig, hur skulle det se ut att lägga Värmdöterminalen (tja...433/434 främst), Ekerölinjer (312/317/318 typ), 639/676, mfl i en och samma bussterminal? Ja...var tog logiken vägen? Hela poängen med bussterminalen vi har idag, i Brommaplan, Gullmarsplan, Slussen m.fl. är ju just där för att fungera som en knutpunkt där bussarna mot den och den riktning avgår ifrån...

Det är ingen Karesuando eller Vittangi vi pratar om här, utan det är faktiskt huvudstaden med nästan 2 miljoner invånare vi pratar om...

(Och förresten, Cityterminalen är nog den knutpunkt som jag undviker mest. Det tar evigheter att gå till tunnelbanan, pendeltåg, bussar osv att jag helst undvikar det även om det innebär omväg av diverse sort.)