Nästa nyanskaffning till Göteborg? bort med den Oudsten?

Startat av Janne, 12 februari 2009, 22:06:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Jag har märkt att GS gillar MAN väldigt mycket som ju levererat nya bussar till Göteborg de senaste åren. Tycker själv att de nya i 600-serien är helt underbar att åka med.
Åkte i morse GS 609 på linje 143 som är en högtrafiklinje från Hisingen till Centralen via Tingstadstunneln. Trevlig linje och trevliga bussar, tror den går i ett omlopp med linje 173 till Gårdsten.

Blir det MAN-ledbussar nästa leverans också? I så flal borde väl den Oudsten bussarna fasas ut. Hur många är kvar i trafik? Verkar ju vara en hel del bl a på linje 50.  Såg senast i dag GS 318 på linje 18 som är en stombusslinje...de är expert att köra icke stombusslackade på linje 18 och 19. Ofta man ser Volvo Gasledbussarna från 2004, GS 933, 935, 936, 937, 941 m fl på de linjerna med.

Jonas Gustafsson

Citat från: Janne skrivet 12 februari 2009, 22:06:01 PM
Jag har märkt att GS gillar MAN väldigt mycket som ju levererat nya bussar till Göteborg de senaste åren. Tycker själv att de nya i 600-serien är helt underbar att åka med.
Åkte i morse GS 609 på linje 143 som är en högtrafiklinje från Hisingen till Centralen via Tingstadstunneln. Trevlig linje och trevliga bussar, tror den går i ett omlopp med linje 173 till Gårdsten.

Blir det MAN-ledbussar nästa leverans också? I så flal borde väl den Oudsten bussarna fasas ut. Hur många är kvar i trafik? Verkar ju vara en hel del bl a på linje 50.  Såg senast i dag GS 318 på linje 18 som är en stombusslinje...de är expert att köra icke stombusslackade på linje 18 och 19. Ofta man ser Volvo Gasledbussarna från 2004, GS 933, 935, 936, 937, 941 m fl på de linjerna med.

Av samtliga leverade den Oudsten har vad jag vet bara 309 (ledbuss), 369 och 542 försvunnit. Samtliga p.g.a. brand.
Men jag tvivlar på att du såg just 318 på linje 18. Helt fel depå! Kan ha varit 328 eller 338.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

Blir inga nya bussar som ersättning för DoB bussarna innan upphandlingen av Mölndal, blå, Frölunda ock Partille e klar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Brollan

Citat från: Janne skrivet 12 februari 2009, 22:06:01 PM

Såg senast i dag GS 318 på linje 18 som är en stombusslinje...de är expert att köra icke stombusslackade på linje 18 och 19.

Det kan ha varit 318 du såg, eftersom man numera lånar bussar mellan depåerna mer än förut.
I normala fall tillhör 318 Majorna.

Daniel P

Citat från: Janne skrivet 12 februari 2009, 22:06:01 PMJag har märkt att GS gillar MAN väldigt mycket som ju levererat nya bussar till Göteborg de senaste åren. Tycker själv att de nya i 600-serien är helt underbar att åka med.

Håller inte med alls. MAN-bussarna upplever jag som extrema krafsbyggen. All inredning har skakat loss inom loppet av några veckor. Dock är de inte lika ryckiga i gången som t.ex. Volvos gasleder.

Citat från: Janne skrivet 12 februari 2009, 22:06:01 PMSåg senast i dag GS 318 på linje 18 som är en stombusslinje...de är expert att köra icke stombusslackade på linje 18 och 19.

Det verkar i nuläget gå fler blålackade än stomlackade vagnar på L18 & L19. Detta samtidigt som man kör stomlackade vagnar på exempelvis L25. Snacka om poänglös satsning att ha olika lack på bussarna.  ::)

Zella


Janne

Okej, men helt klart är det förvånasvärt många bussar nu som inte är stombusslackade pålinje 18 och 19 och det är ändå de nyaste stombusslinjerna det är väl Kville-garaget som borde se till att skicka ut rätt bussar??

Det jag tycker än mer märkligt är Göteborgs Spårvägar som inte känns välskött. Eller vad tycker ni?
Tex är det ofta och då menar jag ofta som biljettmaskiner är avstängda eller trasiga som gör att folk inte KAN betala. Det körs med stombussar på vanliga linjer vilket för med sig att folk inte vet vad som gäller, folks stiger på i bakdörrarna på alla linjer numera. Det är färre och färre som stämplar-förlorade biljettintäkter. Visserligen är fler biljettkontrollanter ute men det hjälper marginellt, det är en kraftsamling som måste till för att få folk att stämpla och inte fuskåkaom de vill höja intäkterna. Det funkar ju i Stockholm, varför ska det inte fungera i Göteborg?

Jag tycker faktiskt informationen för turister också är frukansvärt dålig också i bussarna och väntutrymmena vid hållplatserna om HUR man betalar sin resa, ofta viftar de till personen att bara stiga på.

Chaufförerna kan även ofta lämna bussen utan vidare vid förarbyte, händer ofta vid te x vid Hjalmar Brantings platsen, Brunnsbotorget, Frölunda torg, Angered centrum m fl. Lite riskabelt för vem som helst kan gå fram och sätta sig. Gbg är ju en storstad och det finns en hel del idioter.

Eller vad tror ni?

Zella

Citat från: Janne skrivet 13 februari 2009, 18:42:31 PM
Okej, men helt klart är det förvånasvärt många bussar nu som inte är stombusslackade pålinje 18 och 19 och det är ändå de nyaste stombusslinjerna det är väl Kville-garaget som borde se till att skicka ut rätt bussar??

Det jag tycker än mer märkligt är Göteborgs Spårvägar som inte känns välskött. Eller vad tycker ni?
Tex är det ofta och då menar jag ofta som biljettmaskiner är avstängda eller trasiga som gör att folk inte KAN betala. Det körs med stombussar på vanliga linjer vilket för med sig att folk inte vet vad som gäller, folks stiger på i bakdörrarna på alla linjer numera. Det är färre och färre som stämplar-förlorade biljettintäkter. Visserligen är fler biljettkontrollanter ute men det hjälper marginellt, det är en kraftsamling som måste till för att få folk att stämpla och inte fuskåkaom de vill höja intäkterna. Det funkar ju i Stockholm, varför ska det inte fungera i Göteborg?

Jag tycker faktiskt informationen för turister också är frukansvärt dålig också i bussarna och väntutrymmena vid hållplatserna om HUR man betalar sin resa, ofta viftar de till personen att bara stiga på.

Chaufförerna kan även ofta lämna bussen utan vidare vid förarbyte, händer ofta vid te x vid Hjalmar Brantings platsen, Brunnsbotorget, Frölunda torg, Angered centrum m fl. Lite riskabelt för vem som helst kan gå fram och sätta sig. Gbg är ju en storstad och det finns en hel del idioter.

Eller vad tror ni?

Ja så är det i Gbg... ingen bryr sig om något, förarna kan lämna bussen och komma tillbaka 30s innan avgång, viseringen på buss fungera inte trotts att vi igentligen ska visera, folk gå in genom bakdörrarna utan å stämpla dom gå även på fram och bara gå förbi föraren som om han inte fanns... Allt detta av en salig röra av att västtrafik inte bryr sig eller infomera operatörer vad som gäller, att vi har plexiglas på förargrinden är bara irriterande... sen så får ju västtrafik skylla sig själv när dom tillåter ingång genom bakdörrarna på L16-19 men ej på övriga busslinjer... ingen ordning alls i kollektivtrtafiken

Janne

Mm jag tror helt ärligt inte att det Plexiglaset som finns på de flesta av bussarna i Göteborg egentligen har någon som helst betydelse, eller vad tror ni? När var diskussionen senast om detta? Det är ju snarare stenkastning mot bussar som varit aktuellt men då spelar det ju ingen roll. Jag tror deras kontroll av biljettviseringen skulle vara betydligt enkalre om det glaset inte fanns där och likaså placeringen av biljettautomaterna...ded är ju hallvägs in i bussen. Men det måste ju även vara ett snabbt flöde vid hållplatsen men i ärlighetens namn skulle de nog tjäna på att ha en biljettvakt på perrongen ex vid bakdörrarna i t ex Brunnsparken och Hjalmar Brantingspl,  som förekommer ibland vid hållplatser i centrala Stockholm.

Zella

Citat från: Janne skrivet 13 februari 2009, 19:29:03 PM
Mm jag tror helt ärligt inte att det Plexiglaset som finns på de flesta av bussarna i Göteborg egentligen har någon som helst betydelse, eller vad tror ni? När var diskussionen senast om detta? Det är ju snarare stenkastning mot bussar som varit aktuellt men då spelar det ju ingen roll. Jag tror deras kontroll av biljettviseringen skulle vara betydligt enkalre om det glaset inte fanns där och likaså placeringen av biljettautomaterna...ded är ju hallvägs in i bussen. Men det måste ju även vara ett snabbt flöde vid hållplatsen men i ärlighetens namn skulle de nog tjäna på att ha en biljettvakt på perrongen ex vid bakdörrarna i t ex Brunnsparken och Hjalmar Brantingspl,  som förekommer ibland vid hållplatser i centrala Stockholm.

Vill västtrafik och operatörer få sin del av det ekonomiska så får man snart börja agera... och det skulle nog funka med hållplatsvärdar på dom större hållplatserna, funka det i sthlm så funka det nog här... men sen går det inte att gämföra sthlm & gbg med varandra så olika som dom är.

Och jag har märkt ibland på L80 att har man en buss med plexiglas så går folk bara förbi... har man en gammal hederlig buss utan onödigt plexiglas och om man ser lite engagerad ut inför påstigande så åker kortet fram eller mobilen... utöver det så starta jag inga diskutioner när ingen annan heller gör det. ibland kan jag känna en pytte pytte liten kränkning av plexiglaset (man sitter inburad)... samt att man förlora oehört mycket kundkontakt. Göteborgs spårvägas bussar som tillhör stadstrafiken har nog ett krav från Göteborgs stad att ha plexiglas... Partile, Älvängen, Mölndal har det inte.

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 13 februari 2009, 19:18:50 PM
dom gå även på fram och bara gå förbi föraren som om han inte fanns...

Detta tycker jag är det mest sorgliga. Flera resenärer idag räknar kallt med att det går utmärkt att åka gratis eftersom ingen bryr sig...
Är förarna rädda för repressalier? Det är klart, är man ensam i bussen med ett helt gäng rötägg en sen kväll är man väl inte så kaxig, men detta händer även mitt på dagen med massor av andra passagerare i bussen.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Det låter som att Göteborg med noll kundkontakt ligger längst ut åt ena hållet på skalan, medan Umeå ligger längst ut åt andra hållet. Här är det maximal kundkontakt då nästan alla passagerare är beroende av föraren, och hållplatsstoppen alltid är onödigt långa.

Båda dessa städer borde ta sig en titt på SL-trafiken.

yngrot

Det här plexiglaset är väl från början ett fackligt krav har jag för mig...spårvagnra är ju helt inbyggda förarplats en fördel är ju att de slipper kalldrag..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mattias Andersson

Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2009, 08:35:48 AM
Det här plexiglaset är väl från början ett fackligt krav har jag för mig...spårvagnra är ju helt inbyggda förarplats en fördel är ju att de slipper kalldrag..
[/quote


Ja,där har vi en riktigt bra fördel faktiskt ;D

Ibland lägger värmen av i längst fram hos passagerarna,så då är det skönt med ett krypin.
Nackdelen är att man tappar som sagt kundkontakten rejält med dessa plexiglas,men tyvärr är det
ett nödvändigt ont i dagens läge..
Jag är samtidigt positiv att Göteborg tänker på oss förares säkerhet.