Huvudmeny

Lyx-Jumbo

Startat av Peter Rost, 12 februari 2009, 01:06:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Funderar på vad som gäller att köra ett sådant fordon utanför Sverige men inom EU. Man eftersträvar ju inom EU att regler ska vara lika. Men det här kanske är ett undantag?

Själv har jag körkort med behörigheterna BCD så jag klarar mig. Men jag tänker på de som alltså bara har B och som är taget före 1996
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Wetjo

Dom utreder just nu om nuvarande kökortsklasser ska vara kvar. Syftet är att vi ska harmoniera med EU.  :o
När det gäller t ex B-kortet är ett förslag är att maxvikten ska bli 4,2 ton istället för 3,5 om du kör personbil och släp. Många har ju åkt dit på hästtransporterna...
Däremot får max vikten endast vara 3,5 ton om du endast kör bil/lastbil.  :-\
Dom utreder dessutom körkortsklasserna på motorcykel och på buss.
På buss ska det bli en klass D1 och en klass D2..  ???

Niklas Bygdestam

Citat från: Wetjo skrivet 15 februari 2009, 18:30:14 PM
Dom utreder just nu om nuvarande kökortsklasser ska vara kvar. Syftet är att vi ska harmoniera med EU.  :o
När det gäller t ex B-kortet är ett förslag är att maxvikten ska bli 4,2 ton istället för 3,5 om du kör personbil och släp. Många har ju åkt dit på hästtransporterna...
Däremot får max vikten endast vara 3,5 ton om du endast kör bil/lastbil.  :-\
Dom utreder dessutom körkortsklasserna på motorcykel och på buss.
På buss ska det bli en klass D1 och en klass D2..  ???

Och vad är det för skillnad på D1 och D2?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

Linjetrafik(lokaltrafik) och beställningstrafik(Expressbussar, turistbussar osv)?
Det har jag för mig var på tapeten redan för runt 10 år sedan...
//Fredrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 februari 2009, 20:34:41 PM
Linjetrafik(lokaltrafik) och beställningstrafik(Expressbussar, turistbussar osv)?
Det har jag för mig var på tapeten redan för runt 10 år sedan...
//Fredrik

Och vad får då vi som redan har D-körkort?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

För BE. Vad gäller där? är det 7 ton som är största tillåtna vikt för fordonskombinationen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 februari 2009, 20:34:41 PM
Linjetrafik(lokaltrafik) och beställningstrafik(Expressbussar, turistbussar osv)?
Det har jag för mig var på tapeten redan för runt 10 år sedan...
//Fredrik

Är det inte att det skall bli olika körkort för mindre bussar (cirka 20 passagerare) och större bussar?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 februari 2009, 21:21:53 PM
Och vad får då vi som redan har D-körkort?

Kommer säkerligen att gälla för den högre behörigheten även framgent. I synnerhet om det inte finns några begränsningar av typen "endast automat".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 16:42:49 PM

Frågan är dock om man får köra en personbil klass 2 på D-körkort om man nu råkar ha ett B-körkort som är nyare än 1996.

Nej Staffan, man får inte köra en personbil klass 2 (PB II) på D kort. Det är C som gäller.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 16 februari 2009, 03:21:04 AM
Nej Staffan, man får inte köra en personbil klass 2 (PB II) på D kort. Det är C som gäller.

Det var väl det jag både hoppades och misstänkte. Om den är reggad som PB II så får jag alltså köra den antingen på ett B-kort taget före 96 eller på vilket C-kort som helst?

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 februari 2009, 12:29:32 PM
Det var väl det jag både hoppades och misstänkte. Om den är reggad som PB II så får jag alltså köra den antingen på ett B-kort taget före 96 eller på vilket C-kort som helst?

Finns det flera C kort?  ;)

Ja, du har rätt.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 16 februari 2009, 14:15:09 PM
Finns det flera C kort?  ;)

Ja, du har rätt.

Jodå, jag antar att det är fler än jag som har C. Annars vågar jag nog aldrig mer ge mig ut på vägarna igen...  ;D

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 februari 2009, 20:14:35 PM
Jodå, jag antar att det är fler än jag som har C. Annars vågar jag nog aldrig mer ge mig ut på vägarna igen...  ;D

Tror du....men jag undrar hur många andra på vägarna som egentligen har B.....

240 Cross

Lägger in ytterligare en faktor i detta vansinne.

Vi har en B58 72 som racebuss, 13m lång och helt inredd som husbil.

I maj -08 vart vi stoppade med bussen som var lastbilsreggad. Eftersom vi saknade giltig färdskrivare vilket man måste ha om det gäller kommersiell trafik så fick vi böter 3000:-

Eftersom vi inte kännde oss så sugna att montera in färdskrivare hörde vi med bilprovningen och då föreslår dom att vi ska regga om till PB kl II.

Det verkar vara det enda sättet att komma undan färdskrivare.

Ytterligare "fördelar" är att det blir billigare hos bilprovingen och att man nu också får köra 120.

Det här är så vansinningt men varför ska man inte kunna utnyttja det ibland.

Jag (BE CE DE) och farsan (A BE CE) som delar på körningen har iallafall behörigheterna så ni kan var lungna på den fronten. Men jag tycker iallafall det är sjukt.

Regeln kom väl till när vissa husbilar passerade 3,5 ton men man verkar ha glömt en övre gräns.

//Tomas 

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2009, 16:42:49 PM
Max 8 passagerarplatser är ju ett krav för att det skall bli personbil klass 2.
Frågan är dock om man får köra en personbil klass 2 på D-körkort om man nu råkar ha ett B-körkort som är nyare än 1996. Eller om man måste registrera om fordonet till buss i så fall. Vilket också innebär att den som bara har B-körkort från fö

re 1996 alltså inte kan köra den överhuvudtaget.
Ja, det här blir allt mer absurt ju mer man försöker tränga in i det. Och en googling gör en inte mycket klokare. Inte heller Vägverkets hemsida. Jag misstänker allt mer att ingen riktigt vet hur det förhåller sig. En bekant, som försökt forska lite i det här, har i alla fall fått mycket divergerande svar från polisen. För att inte säga rent felaktiga. Nu har han själv alla bokstäver i körkortet, men det kan ju vara intressant om man vill sälja sin husbuss att veta vad som gäller.


Men jag med B-kort taget i mitten av 80-talet och sedan kompletterat med behörighet D 2001.  Jag borde väl få lov att köra fordonet?
Verkligen "Maxxat" med en sådan "dansbandsbuss"..
;D ;D 8) :D :D

/Bengt