Oliver, 12, utslängd från bussen i 14 minusgrader!

Startat av Björn Ax, 10 februari 2009, 11:47:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax


Björn Forslund

Bussen var troligen inte besiktigad för stående passagerare. Hade det hänt en olycka hade föraren blivit ansvarig.

Blue

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 februari 2009, 11:53:37 AM
Bussen var troligen inte besiktigad för stående passagerare. Hade det hänt en olycka hade föraren blivit ansvarig.

Varför fick dom då gå ombord i första skedet?
När vi kör tågersättning brukar jag alltid kolla så att alla har sittplats innan jag kör från stationen, det är ofta som folk blir riktigt ilska när dom får kliva av för att det inte finns plats för dom.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat"Vi har det yttersta ansvaret för att passagerarna åker säkert. Det har varken vi eller Veolia skött i det här fallet. Vi måste hitta en lösning så att det inte händer igen"

Undra om ett sådant professionellt uttalande från THM skulle ske om händelsen inträffat i grannlänet norröver? ::)
Nej, då låter det mera såhär:
http://www.folkbladet.nu/?p=127572

Björn Forslund

Citat från: Blue skrivet 10 februari 2009, 12:03:14 PM
Varför fick dom då gå ombord i första skedet?
När vi kör tågersättning brukar jag alltid kolla så att alla har sittplats innan jag kör från stationen, det är ofta som folk blir riktigt ilska när dom får kliva av för att det inte finns plats för dom.


Kanske just av den anledningen. Alla vågar inte/orkar inte  ta bråk.  Folk kanske bara vällde ombord, och föraren konfererade med TL och det beslöts att överskottet skulle köras med taxi. Att det sedan sket sig är en annan sak.

Magnus_J

att man är för tunnt klädd mitt i vintern kan väl varken bussföraren eller bolaget lastas för tycker jag. Tyvärr ännu en snyfthistoria i media.

Johnny

Citat från: Magnus_J skrivet 10 februari 2009, 15:18:42 PM
att man är för tunnt klädd mitt i vintern kan väl varken bussföraren eller bolaget lastas för tycker jag. Tyvärr ännu en snyfthistoria i media.


Menar du att man skall klä sig för att bli avslängd i -14 grader om man vill åka kollektivt?    ???


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 10 februari 2009, 15:53:51 PM

Menar du att man skall klä sig för att bli avslängd i -14 grader om man vill åka kollektivt?    ???



Nej, men man skall vara klädd så att man kan vänta på en eventuellt försenad buss eller klara sig om något skulle hända så man måste lämna bussen. Att skicka ut en ung kille klädd som på bilden i 14 minusgrader är snudd på kriminellt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Magnus_J skrivet 10 februari 2009, 15:18:42 PM
att man är för tunnt klädd mitt i vintern kan väl varken bussföraren eller bolaget lastas för tycker jag. Tyvärr ännu en snyfthistoria i media.


Nu får ni väl ändå ge er. Nu är ju alltid svårt att veta exakt hur situationen var men jag finner det ändå anmärkningsvärt att han stannar på E4 och slänger av de som har haft ståplats. Under förutsättning att de inte gömt sig innan för att komma med så kan är det ju mycket illa att bara sätta av de mitt på vägen för att sedan köra vidare. Om han/hon inte stoppade de när de väl klev på är det ju bara att gilla läget och köra vidare. Att bussen inte var registrerad för stående (om så var fallet) kan man ju inte kräva att passagerarna ska kontroller då exakt likadana bussar kan ta allt från 0-20 stående. Eller ska kunderna stå och sms:a vägverket för att kolla hur många pass. bussen får ta innan man kliver på?

Och så undrar vissa varför föraryrket har dålig status?

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 16:06:56 PM
Nej, men man skall vara klädd så att man kan vänta på en eventuellt försenad buss eller klara sig om något skulle hända så man måste lämna bussen. Att skicka ut en ung kille klädd som på bilden i 14 minusgrader är snudd på kriminellt.


Det är väl inte alla gånger man är klädd för att vänta 1,5 timme längs en blåsig motorväg bara för att man ska ut och åka buss? Ibland ska man till platser där man inte har så stora avhängningsmöjligheter och då kanske det är opassande att vara klädd som att man skulle gå på fjällvandring.

Är du själv klädd för att kunna simma iland varje gång du är ute och åker med en färja?


Jag säger inte att det i artikeln är sant, men när flera personer börjar tycka att det är rätt som föraren gjorde även utifrån det som står i artiklen då är det något som är fel. Fast de som är så dumma och åker buss får väl skylla sig själva helt enkelt. Med tanke på diskussionen om avlösningsbilar i Stockholm verkar det ju i alla fall inte som att en stor del av förarkåren skulle sjunka så lågt och nyttja dessa okvalitativa tjänster.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 10 februari 2009, 16:30:07 PM
Det är väl inte alla gånger man är klädd för att vänta 1,5 timme längs en blåsig motorväg bara för att man ska ut och åka buss? Ibland ska man till platser där man inte har så stora avhängningsmöjligheter och då kanske det är opassande att vara klädd som att man skulle gå på fjällvandring.


Jag skrev ingenstans att man skall vara klädd för att stå ute och vänta i en och en halv timme. Men man i den klädseln som grabben har på bilden kan man inte vänta ens fem minuter i 14-gradig kyla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 10 februari 2009, 16:21:07 PM
Nu får ni väl ändå ge er. Nu är ju alltid svårt att veta exakt hur situationen var men jag finner det ändå anmärkningsvärt att han stannar på E4 och slänger av de som har haft ståplats. Under förutsättning att de inte gömt sig innan för att komma med så kan är det ju mycket illa att bara sätta av de mitt på vägen för att sedan köra vidare. Om han/hon inte stoppade de när de väl klev på är det ju bara att gilla läget och köra vidare. Att bussen inte var registrerad för stående (om så var fallet) kan man ju inte kräva att passagerarna ska kontroller då exakt likadana bussar kan ta allt från 0-20 stående. Eller ska kunderna stå och sms:a vägverket för att kolla hur många pass. bussen får ta innan man kliver på?

Och så undrar vissa varför föraryrket har dålig status?

Vad hade det i sak gjort för skillnad om killen fått stå kvar vid hållplatsen och vänta på en annan buss - eller taxi - därför att bussen var fullsatt och ingen fick stiga ombord? 
Bland inte in föraryrkets status i det här, så är du snäll. Felet var inte att föraren skickade av dem som hade ståplats. Felet var att den utlovade taxin inte kom som det sagts.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

#12
Lokaltidningen Allehanda har också tagit upp händelsen
http://allehanda.se/start/harnosand/1.513444

Citat från: Sture Lantz, Länstrafiken Västernorrland– Det här är inget annat än en stor skandal. Oavsett om passagerarna måste stå så ska ingen av dem kastas av. Nu j***ar ska jag ha tag i dom trafikansvariga i Norrbotten.

De har även publicerat en artikel om att det var ett misstag från en telefonist som orsakat händelsen.
http://allehanda.se/start/harnosand/1.515019


Patrik

Föraren släppte alltså av folket vid en busshållplats i Timrå längs E4an, han hade ringt efter taxi som lovats komma.
Taxin kom inte pga ett missförstånd, har jag fattat det rätt?

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 16:54:59 PM
Vad hade det i sak gjort för skillnad om killen fått stå kvar vid hållplatsen och vänta på en annan buss - eller taxi - därför att bussen var fullsatt och ingen fick stiga ombord? 
Nu blir det givetvis spekulationer men han kanske hade kunnat knata hem eller in på något kafé när taxin inte kom.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 16:54:59 PM
Bland inte in föraryrkets status i det här, så är du snäll.
Varför inte det. Nu vill jag inte orsaka låsning av tråd men visst påverkar det allmänhetens syn på förarna. Kanske inte denna händelsen enskilt men i alla fall tillsammans med andra. Precis som att människors syn på vårdpersonal påverkas när media rapporterar om vanvårdade åldringar på sjukhus eller ålderdomshem. Sen har vi byggbranchen som allmänheten har en syn på att aldrig blir färdiga i tid. Och vem kan påstå att inte Polisens anseende har fått sig en törn hos i alla fall en del av befolkningen efter de senaste skriverierna om det som hände i Malmö?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 16:54:59 PM
Felet var inte att föraren skickade av dem som hade ståplats. Felet var att den utlovade taxin inte kom som det sagts.
Det största felet var väl att de kom på bussen överhuvudtaget. Frågan är om det inte hade varit mer trafiksäkert att låta dem åka med när de ändå redan var ombord.