Bussgrop i Mölndal farlig for bilister

Startat av Knut, 10 februari 2009, 10:26:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Busstobbe

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2009, 20:20:59 PM
Ja men vi vet alla att folk inte läser skyltar eller nåt annat. Frågan är om folk kan läsa?
Läsa? Såna här skyltar har väl inte ens bokstäver?

Zella

Dom som hamnar i gropen... undra om dom får dom betala bärgarn, trafikböter, blåsa inför fjärsman m.m.

Jonas Strömblad

Varför maskerar man regnr på de här bilderna?  ::)
/J

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 10 februari 2009, 16:53:45 PM
Angående ouppmärksamhet  ;D Förlåt OT. Amatörerna i Göteborg öyckas med det mesta  ;D
http://www.gt.se/1.1460877

Föraren ville parkera så nära Systemet som möjligt, såklart. (Det ligger precis utanför bildens högra kant om jag orienterar mig rätt.) :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Björn Ax

Citat från: Busstobbe skrivet 10 februari 2009, 22:14:34 PM
Läsa? Såna här skyltar har väl inte ens bokstäver?

Jodå. Nu vet jag inte hur det ser ut här men brukar ju vara en fordonstrafik förbjuden skylt med tilläggstext "gäller ej buss i linjetrafik" eller liknande. Men kanske skulle skrivit. Folk sov väl när dom visade trafikskyltar på teori lektionerna.

Johan Hansson

Ärligt talat tycker jag bilisterna får skylla sig själva om de kör ner i den. Står det skyltar att det är en bussgata så är det en bussgata och inte en genväg.
Dessutom så har de som kör bil förhoppningsvis tagit körkort en gång i livet och där igenom även lärt sig trafikregler och vad skyltar betyder så  :-*..
Jag tycker det börja lukta Sveriges värsta bilförare om det



Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Busstobbe

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2009, 23:03:26 PM
Jodå. Nu vet jag inte hur det ser ut här men brukar ju vara en fordonstrafik förbjuden skylt med tilläggstext "gäller ej buss i linjetrafik" eller liknande. Men kanske skulle skrivit. Folk sov väl när dom visade trafikskyltar på teori lektionerna.
Fordonstrafik förbjuden skylten i sig bär ju ingen text alltså borde det ju inte kräva läskunskaper om dom nu inte får för sig att tilläggstavlan säger "Gäller ej den som vill köra här".

Simon Bertilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 februari 2009, 22:49:50 PM
Föraren ville parkera så nära Systemet som möjligt, såklart. (Det ligger precis utanför bildens högra kant om jag orienterar mig rätt.) :)
//Jonas G

Nej nej nej! Han kom precis därifrån.  8) :-X :o

Matte

#24
Ja det där med buss gropar har jag lite erfarenhet av. Mellan HPL Handens Närsjukhus(Vendelsövägen) och Mårdvägen på linje 836 & 825 i SL trafiken så finns det nått liknande fast med ett motorvägs räcke på vardera sida så man inte ska kunna använda trottoaren för att köra runt och ett räcke böjt i mitten av gropen så bilarna inte ska landa i gropen. När jag för några år sedan (Typ 2001-2004 nånting) så körde jag nån av dom aktuella linjerna. Då låg det en Fiat Uno av äldre årsmodell (nått 90-tal) bakom min buss och körde rätt nära också. Typ en ½ meter från bussen. Jag höll 30 som hastighet på 50 väg och när jag närmade mig gropen så korigerade jag så att jag hamnade i mitten av gropen och körde över. Bilisten gjorde samma sak. Gissa vad som hände.... Jo det dundrade till efter jag passerat och när jag tittade i back speglarna så stog hela bilen mitt i gropen med fram vagnen hängande på räcket i mitten och med demolerat underrede fram på bilen. Så jag anropade TX Handen och berättade vad som hänt och nn timme efter hade båda linjerna omlagd körväg och när jag kom på samma linje efter vi gått tillbaka till ordinarie linje sträckning senare vid samma gop så va det lite olja och glykol som runnit ut motor och lite olika plast och metall delar i gropen. Ska till lägga att Södertörns Brandförsvar va på platsen och sanerade gropen då.

Danne B.

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2009, 20:20:59 PM
Läste nån kommentar som lät bra. Sätt upp en bom som bara kan öppnas av bussen. Skulle nog vara bra med såna som finns på arlanda. En transponder i bussen som bommen känner av och öppnar när bussen kommer nära.

Dom där stackars bommarna på Arlanda är ju oftare nerkörda än vad dom sitter uppe... Har många gånger sett att en bilist legat och nosat mig i baken när jag kört in med bussen på terminalområde! Sekunden efter man kört in hör man "smack" bakom bussen när bommen går ner i framrutan på personbilen och så hänger bommen där på trekvart och bilisten fortsätter glatt in på området...

Så nej... Dom fungerar inte särskilt bra...

//Danne

Buss-Anders

På tal om  hinder för allt annat än bussar...........den här länken kan man se hur många gånger som helst..............


http://www.youtube.com/watch?v=AKVBK-0veE8&feature=related


Mvh
Buss-Anders

Zella

Sådana skulle vi ha vid portarna vid vallgraven  ;D

Har sett den innan... la märke nu att den vita skåpbilen efter postbilen... den föraren spräckte rutan med skallen... aaaaj.