Bussgrop i Mölndal farlig for bilister

Startat av Knut, 10 februari 2009, 10:26:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge


Ersa

"bara för att man missar en skylt"

Jamen upp med fler skyltar då! Jag tror inte att det främst handlar om dåligt skyltning, utan att bilister bara "måste" gena över bussgator om de vinner 10-20 meter på det. Hade vi haft liknande bilhinder i Umeå hade det till en början blivit oerhört många bilskador.

Nupski

Citat från: Verspieder skrivet 10 februari 2009, 12:42:49 PM
"bara för att man missar en skylt"

Jamen upp med fler skyltar då! Jag tror inte att det främst handlar om dåligt skyltning, utan att bilister bara "måste" gena över bussgator om de vinner 10-20 meter på det. Hade vi haft liknande bilhinder i Umeå hade det till en början blivit oerhört många bilskador.

Vid infarten till vägen ifråga finns skyltar först vid rondellen vid infarten till Frölundagatan från Bifrostgatan som talar om att 500m från rondellen slutar vägen i återvändsgränd med tilläggstavla gäller ej buss. Sen är det dubbelt skyltat med 50m mellanrum strax innan bussgatan att det är hinder i vägbanan. Åt andra hållet är det lika bra skyltat. Så man måste vara blind för att kunna landa i gropen  ;D.

Den här gropen har många år på nacken.

Jonas Gustafsson

Självfallet skall inte trafikhinder kunna leda till allvarliga personskador, så att gropen byggs om till lite grundare utförande som omtalas i artikeln är väl helt OK.
I övrigt verkar det lite väl daltande att tycka synd om bilister som både a) bryter mot trafikreglerna och b) är skrämmande ouppmärksamma...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 februari 2009, 15:58:02 PM
Självfallet skall inte trafikhinder kunna leda till allvarliga personskador, så att gropen byggs om till lite grundare utförande som omtalas i artikeln är väl helt OK.
I övrigt verkar det lite väl daltande att tycka synd om bilister som både a) bryter mot trafikreglerna och b) är skrämmande ouppmärksamma...

//Jonas G

Angående ouppmärksamhet  ;D Förlåt OT. Amatörerna i Göteborg öyckas med det mesta  ;D
http://www.gt.se/1.1460877

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 10 februari 2009, 13:52:04 PM
Så man måste vara blind för att kunna landa i gropen  ;D.

Vilket intygas av majoriteten av de nu 221 kommentarerna, bl.a:

Marie L, 2009-02-10, 09:23: "Har sett flera bilister köra ner i denna grop. De stannar till när de ser skyltarna, saktar ner. Sedan stannar de när de ser gropen, tittar på den en liten stund OCH kör sedan rätt ner i den!!!Då får man faktiskt skylla sig själv. Bussgropen behövs, annars hade hastigheten utanför Eklandaskolan varit alltför hög."

Ersa


Björn Ax

Ja men vi vet alla att folk inte läser skyltar eller nåt annat. Frågan är om folk kan läsa?

Fast som vissa skriver så har ju denna sorts hinder en stor nackdel. Kör nån personbil ner i gropen kan ju inte bussen komma förbi heller.

Läste nån kommentar som lät bra. Sätt upp en bom som bara kan öppnas av bussen. Skulle nog vara bra med såna som finns på arlanda. En transponder i bussen som bommen känner av och öppnar när bussen kommer nära.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2009, 20:20:59 PM
Läste nån kommentar som lät bra. Sätt upp en bom som bara kan öppnas av bussen. Skulle nog vara bra med såna som finns på arlanda. En transponder i bussen som bommen känner av och öppnar när bussen kommer nära.

Sådana gula bommar har vi på Umeå flygplats också. De är otroligt enkla för en stressad bilist att helt köra ner, kan jag berätta! ;)

"Attans, jag glömde transpondern i andra flygbussen. Hur ska jag nu komma förbi bommen? Nej, det går ju bra ser jag. En bilist har kört bort hela bommen... igen"

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 10 februari 2009, 20:27:02 PM
Sådana gula bommar har vi på Umeå flygplats också. De är otroligt enkla för en stressad bilist att helt köra ner, kan jag berätta! ;)

"Attans, jag glömde transpondern i andra flygbussen. Hur ska jag nu komma förbi bommen? Nej, det går ju bra ser jag. En bilist har kört bort hela bommen... igen"

Jo det är sant. Borde ju gå och fixa med stålbommar också.  ;D
Går inte bommen sönder iaf.  ;)

Zella

Kärra C bruka också få besök i gropen...

Nupski

Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 februari 2009, 21:15:45 PM
Kärra C bruka också få besök i gropen...

Men den är mycket grundare  ;D och har en elak brunn i mitten.

Cyklisten

Minns en hinder på Lindeborg i Malmö där jag bodde innan. Bilisterna skulle då köra runt hela bostadsområde medan bussarna kunde ta sig rakt igenom Orkestergatan, så det blev många som chansade. De mest skickliga (eller med breda fordon) klarade sig, vissa vände strax innan, en del fastnade (framför allt besökare som inte kände till området). Skyltarna var svåra att missa (enligt mig) men jag fattar att det var jättedumt att hindra biltrafiken just på denna gåta och tvinga dem att köra runt.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2009, 20:51:32 PM
Jo det är sant. Borde ju gå och fixa med stålbommar också.  ;D
Går inte bommen sönder iaf.  ;)

Fast då får vi ju samma artikel igen, men med rubriken: "Bussbom i Mölndal farlig för bilister", samt bilder på bilar med krossade vindrutor...