Första artikeln ut om bussvansinnet mellan Valbo och Forsbacka: Pendlare förlorare i nya bussturlistan (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1103462). Fler artiklar kommer säkert.
Som sagt: det här är bara första steget mot en nedläggning av busstrafiken väster om Valbo köpcentrum. På fem år har sträckan Överhärde-Forsbacka-Sandviken gått från bytesfri halvtimmestrafik till timmestrafik med byte. Om några år kommer resandet att vara så lågt att linje 91 får trafik ungefär som 99:an: ett par avgångar morgon och eftermiddag för skolbarn. Kom ihåg var ni läste det först.
Anders
Dom får väl prata med Gävle kommun. Det är kommunen som beställer trafiken av X-trafik...
Fler artiklar om bussvansinnet: Kaos för pendlare på ny busslinje (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1132574), Härligt att bo i Forsbacka... (http://gd.se/insandare/insandare/1.1131791)
Enligt Arbetarbladet är orsaken till bytesidiotin att förhindra förseningar. Det kan därför vara på sin plats att påpeka att till sommartidtabellen 2006 (väl?) kortades den tidtabellslagda körtiden på sträckan Sandviken-Valbo med 5 minuter utan att några åtgärder hade vidtagits för att medge en reellt kortare körtid. Gissa tre gånger om Sandvikenturernas förseningar ökade.
Anders
Gävle verkar vara ena riktiga "puckon" då de vägrar vara med på Upptåget. Det innebär totalt kaos för oss chaufförer som får sitta och köra busslast efter busslast med turister mellan Skutskär och Furuvik... Det är inte kul när det kommer en 5-7 barnvagnar och över hundra personer på varje tåg! Det sabbar även för Skutskärsborna som inte kommer till Gävle då eftersom bussen blir full redan på första hållplats.
Citat från: RoTe skrivet 18 juni 2009, 17:56:22 PM
Gävle verkar vara ena riktiga "puckon" då de vägrar vara med på Upptåget. Det innebär totalt kaos för oss chaufförer som får sitta och köra busslast efter busslast med turister mellan Skutskär och Furuvik... Det är inte kul när det kommer en 5-7 barnvagnar och över hundra personer på varje tåg! Det sabbar även för Skutskärsborna som inte kommer till Gävle då eftersom bussen blir full redan på första hållplats.
Nu förstår jag inte vad du menar. Det går väl alldeles utmärkt att åka Upptåget till och från Furvik och Skutskär.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2009, 18:09:42 PM
Nu förstår jag inte vad du menar. Det går väl alldeles utmärkt att åka Upptåget till och från Furvik och Skutskär.
Några turer på Upptåget "vänder" redan i Skutskär dvs (Skutskär-)Furvik-Gävle samt viseversa trafikeras inte då!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2009, 18:09:42 PM
Nu förstår jag inte vad du menar. Det går väl alldeles utmärkt att åka Upptåget till och från Furvik och Skutskär.
Som Fredde säger! UL vänder tågen i Skutskär för att X-Trafik vägrar vara med och betala tillräckligt.
Citat från: RoTe skrivet 19 juni 2009, 00:49:47 AM
Som Fredde säger! UL vänder tågen i Skutskär för att X-Trafik vägrar vara med och betala tillräckligt.
...och det har ingenting med Forsbacka att göra.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 19 juni 2009, 11:19:33 AM
...och det har ingenting med Forsbacka att göra.
Anders
Samma trafikhuvudman som beter sig dåligt?
Citat från: RoTe skrivet 19 juni 2009, 00:49:47 AM
Som Fredde säger! UL vänder tågen i Skutskär för att X-Trafik vägrar vara med och betala tillräckligt.
Ja, jag ser det nu och så har det varit länge. Jag har tydligen inte hängt med ordentligt. Från början vände tågen antingen i Tierp eller i Gävle. Då förstår jag också problemet.
Svar till både Anders & RoTe
Xtrafik har svårt med att gå kunderna (dom som reser) till mötes så trafiken ska fungera klanderfritt dock kan det även vara en politisk fråga med! Men jag håller med Anders till 100% att det som skett med trafiken Forsbacka-Gävle samt vise versa är en praktskandal nr 1 & tyvärr så har detta mycket med entreprenören att göra med (här hade Xtrafik andra val att göra med för ca 1år sedan). Jag hoppas Xtrafik tar sitt förnuft till fånga framöver för inget av detta gangnar att fler väljer att resa med buss el tåg när ständiga problem uppstår oavsett det gäller inom länet eller länet bredvid.
Svar från Swebus idag (http://arbetarbladet.se/torget/1.1143048). I korthet går det ut på att försämringarna har gjorts för att förbättra trafiken.
Anders
Man utökade ju trafiken med Upptågen till Gävle senast i höstas och man har sedan man började trafikera Gävle utökat turerna för varje år. Att på nått sätt antyda att man från X-trafik eller landstingets sida inte bryr sig om Upptåget eller inte ser ett behov av fler turer blir därför ett ganska konstigt påstående som saknar förankring i verkligheten. Det är klart att man skulle kunna önska sig fler turer med Upptåget till Gävle, men det är något som kostar pengar. Att därför sakta öka ut turerna år för år är det enda rimliga.
Något som däremot är märkligt är väl att Swebus inte sätter in fler ledvagnar på UL-linjerna till Gävle. Det är ju konstigt att man för ett tag sen köpte in ett gäng Volvo kortvagnar (63/67xx) när det så uppenbart finns behov av störrre vagnar.
Citat från: AO skrivet 23 juni 2009, 23:58:25 PM
Man utökade ju trafiken med Upptågen till Gävle senast i höstas och man har sedan man började trafikera Gävle utökat turerna för varje år. Att på nått sätt antyda att man från X-trafik eller landstingets sida inte bryr sig om Upptåget eller inte ser ett behov av fler turer blir därför ett ganska konstigt påstående som saknar förankring i verkligheten. Det är klart att man skulle kunna önska sig fler turer med Upptåget till Gävle, men det är något som kostar pengar. Att därför sakta öka ut turerna år för år är det enda rimliga.
Något som däremot är märkligt är väl att Swebus inte sätter in fler ledvagnar på UL-linjerna till Gävle. Det är ju konstigt att man för ett tag sen köpte in ett gäng Volvo kortvagnar (63/67xx) när det så uppenbart finns behov av störrre vagnar.
Det finns flertalet avgångar på Upptåget som har bra beläggning till Gävle men som vänder i Skutskär. Är det då en förlustaffär att köra tåget till Gävle?
Varför ska SWEBUS köpa in massa ledvagnar för att UL och X-Trafik inte kommer överens? Du säger ju dessutom själv att de utökar tågen till Gävle för varje år, varför ska då Swebus ta smällen att ha massa ledvagnar som inte behövs sedan?
Från Swebus håller skiter man fullständigt i detta tågspektakel... När jag frågade om detta fick jag till svar att inte bry mig, bara köra dom som får plats och skita i resten.
Citat från: RoTe skrivet 24 juni 2009, 00:43:48 AM
Det finns flertalet avgångar på Upptåget som har bra beläggning till Gävle men som vänder i Skutskär. Är det då en förlustaffär att köra tåget till Gävle?
Varför ska SWEBUS köpa in massa ledvagnar för att UL och X-Trafik inte kommer överens? Du säger ju dessutom själv att de utökar tågen till Gävle för varje år, varför ska då Swebus ta smällen att ha massa ledvagnar som inte behövs sedan?
Från Swebus håller skiter man fullständigt i detta tågspektakel... När jag frågade om detta fick jag till svar att inte bry mig, bara köra dom som får plats och skita i resten.
Det kan ju också vara så att tågen vänder i Skutskär för att det inte finns plats på spåret till Gävle. Sista biten innan Gävle är det enkelspår och begränsad kapacitetet. Det är också begränsad kapacitet för uppställning vid plattform på Gävle C. Bara en teori.
Men det är ju en märklig inställning från Swebus - eller X-Trafik - att man inte skall försöka få med dem som väntar vid hållplatserna oavsett orsaken till att bussen blir full.
Och i dagens GD: http://gd.se/insandare/insandare/1.1143534
Anders
Man avlider, det blir några få turer som går direkt (enbart anpassat till skolorna ej arb pendling), detta hade redan kunnas lösas tidigare.. Den övriga tiden av trafikdygnet ca 14-18 timmar per dygn så lär Byten till som gör att det tar längre tid hur man än vänder & vrider på det alla ska av konka på grejer bilda en ny kö samt det uppstår problem med biljetter viseringar etc samt restiden blir 10-20min längre (skönt mitt i vintern).. Åsikten "Skandal" åter igen från min sida, konstigt att Swebus kan diktera hur dåligt trafiken ska fungera!!! Skiter Xtrafik fullständigt hur illa det fungerar & vad kundererna tycker???
Nu börjar även företagare trötta på X-trafik med, enligt denna artikel (se nedan).. Vi får se hur länge detta spektakel kommer fortsätta! Vintertidtabellen för stadstrafiken går snart i tryck så än har dom ju tid på att ändra detta spektakel...
Dock är det jag hört att uppdelningen var en önskan från Swebus då dom inte klarat köra S1: Sandviken-Forsbacka-Valbo-Centrum-Brynäs-Bomhus på ett bra sätt, kanske någon som kan bekräfta detta?
Dom enda direktbussarna som blir är:
Från Forsbacka kl. 07:37
Från Gävle kl. 15:10 samt kl 16:10
Detta ger bara service åt dom som åker Hemmet->Skola->Hemmet (direkt efter skolan)... Övriga lär krånga till/från arbeten, ärenden, nöjen etc...
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1145203 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1145203)