Lön för deltidsanställda bussförare

Startat av Meta, 24 mars 2021, 22:04:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Meta

Hej!
Hur länge har det varit lag på att en deltidsanställd busschaufför ska ha betalt för 3 timmar så fort han startar bussen? Gäller det även pensionärer?

S Svensson

Bestämmelsen fanns hos anslutna till Statsanställdas förbund (SF) redan 1974. Kan ha tillkommit något år tidigare. Kan också vara borttagen i och med att andra föreningar tagit över avtalen. Jag vill även minnas att den gällde för fast anställd (ordinarie och extra ordinarie) personal också. Starta bussen i frågan kan ersättas med att man börjar att arbeta. Arbetet kan vara ett tågmöte. Men jag vet att även bussförare tidigt hade denna regel.
Så regeln är ganska gammal och gällde så fort personal kom till sin tjänstgöring.
Observera att det nog inte är ifråga om en lag. Den lag man använder sig av är kollektivavtalslagen. Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om kollektivavtal. Möjligen kan det förekomma enstaka avvikelser.

Meta

Tack för svar!
Du vet inte när det blev inskrivet i kollektivavtalslagen?
Det gäller väl bara busschaufförer och inte taxichaufförer.

Walter

Som S Svensson skriver så är det inte angivet i lagen utan i kollektivavtalen mellan resp fackförbund och deras motpart.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

I Bussbranchavtalet som i sin första upplaga började gälla 1996 (om jag minns rätt) framgår i 5§ att ersättning utgår för minst 3 timmar per arbetsdag, sedan finns det i samma § i a.f från 2003 (jag har tyvärr inte dem äldre avtalen i bokhyllan) en skrivning att vid delade turer skall varje del uppgå till minst 3 timmar.

Sedermera har det även införts en regel om uppräkning av mellantiden på delade pass med normalt 17% (i linjetrafik).

Arbetar man alltså ett pass en dag skall det betalas för minst 3 timmar , arbetar man två pass betalas för minst 6 timmar+ eventuell tidsuppräkning.

Detta gäller alltså för arbetsgivare som har kollektivavtal/hängavtal, annars gäller det man kommit överens om.

Genom alla år jag hållit på så vet jag att denna regel tillämpas väldigt olika beroende på arbetsgivare, ju större arbetsgivare desto oftare vet man vad som står i avtalet och tillämpar det.

Meta

Vad gäller med "3-timmarsregeln" om man är med i Taxiavtalet ?

Lars-Håkan_E

Om du är anställd enligt Taxiavtalet gäller ju inte det som jag skrev tidigare då Bussbranschavtalet i huvudsak gäller Bussförare, men då ska du givetvis inte heller köra buss.

Taxiavtalet är i allmänhet billigare för arbetsgivaren.

Meta

Men om arbetsgivaren bara är med i Taxiavtalet och jag kör både taxi och buss , kan det inte funka då med Taxiavtalet för taxidelen och att jag kör utan kollektivavtal när det gäller bussdelen? Kan jag komma överens om det direkt med arbetsgivaren?

Lars-Håkan_E

Kan och kan, det är ju upp till dig.

Bedriver man busstrafik ska man ju också betala enligt bussavtalet men inget hindrar ju att du kommer överens med arbetsgivaren om lönen.

Meta

Tack för svar! Så om arbetsgivaren inte är med i bussavtalet kan vi komma överens om att han betalar mig mycket mer i timpeng när jag kör, men jag måste inte ha 3 timmars lön om jag arbetar en timme? Tänkte bara så jag förstått dig rätt.