Passageavgift för busspassagerare till Arlanda från 1 April

Startat av kimpan, 17 mars 2021, 22:53:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: B10M skrivet 20 mars 2021, 01:07:42 AM
UL har ju tagit bort reskassan nu när framdörren är avstängd och tvingar folk att köpa enkelbiljetter.

Nej, det stämmer inte riktigt. UL har tagit bort möjligheten att köpa biljetter med reskassa på ett fysiskt kort på de bussar där framdörren är avstängda. Det går fortfarande att köpa biljetter med reskassa på Upptåg, hos ombud, i automater och på de bussar som har öppen framdörr. Dessutom går det att köpa biljetter genom reskassan i UL-appen.

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2021, 17:25:50 PM
Men vad har hänt med busstrafiken i landskapet Uppland (både Uppsala län och Norrtälje/Norrort) de senaste åren egentligen, angående enkelbiljetter? För bara sisådär fem år och bakåt var det ytterst liten andel enkelbiljetter, även på UL 801. Och de förekom knappt alls på UL 806.
Visserligen har pandemin och oregelbundenheten med påstigning fram varvat med i mittdörren visserligen påverkat ökningen av enkelbiljetter, men annars förstår jag inte varför enkelbiljetterna ökar på alla möjliga linjer runtom i Uppland. I Norrtälje trafikområde är appbiljetter oftare vanligare än accesskort.

Min uppfattning innan pandemin (bara för ett drygt år sedan) var att utanför rusningstrafik var andelen enkelbiljetter (både via kort och reskassa) väldigt hög på linje 801.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!